Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: kan je met lage neusriem bitloos rijden?

  1. #1

    kan je met lage neusriem bitloos rijden?

    nou de vraag zegt het al

    kan je nou met ALLEEN een lage neusriem bitloos rijden?

    er zitten twee klein ringetjes langs de zijkant fijn voor de teugels?
    Doe je best en vergeet de rest Alles komt op zijn pootjes terecht!

  2. #2
    Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Kerkdriel
    Berichten
    2.735

    Re: kan je met lage neusriem bitloos rijden?

    ik denk dat je het met rijden met een stalhalster kan vergelijken. Je signalen komen niet duidelijk over dus ik raad het niet aan.

    groetjes Elianne

    ps; tip gebruik een touwhalster!
    The darkest hour is befor it get light!!!

  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: kan je met lage neusriem bitloos rijden?

    Jahoor, je kan dr best mee rijden. Is maar net afhankelijk van wat je wil bereiken tijdens het rijden.

    Met de wimles heb ik bijv. met een touwkaptoom gereden: vrij dikke neusriem met ringetjes aan de zijkant.

    En voor sommige oefeningen is dat een stuk handiger zelfs dan een touwhalster.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4

    Re: kan je met lage neusriem bitloos rijden?

    ja dat wou ik ook, ik denkd a teen neusriem beter blijftzitten dan een stalhalster (kan je vaster maken)
    Doe je best en vergeet de rest Alles komt op zijn pootjes terecht!

  5. #5
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: kan je met lage neusriem bitloos rijden?

    hmm, stalhalster komen je hulpen minder duidelijk door...
    Nee niet mee eens. Ik rijd nu een ruim jaar met alleen een stalhalster door stad en land en het werkt bij mij veel beter als een touwhalster. Alles komt duidelijk en makkelijk over en omdat het wat zachter is gooit stella haar hoofd niet meer naar boven en duwt vervolgens haar rug weg om weg te scheuren. Al wordt aan dat laatste wel gewerkt, het werkt toch fijner. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard een vrij groot hoofd heeft (schijnt normaal te zijn voor een ijslander) en ze dus precies tussen 2 maten halsters inzitten. Ze zijn allebei cob, en de ene zit wat strakker als de ander maar beide hebben ze amper te overbruggen lucht voordat ze contact maken. Met mijn touwhalsters is dat wel anders.
    Bij een touwhalster heb ik wel altijd de teugels onderin de lusjes geknoopt, maar ze reageert bij de stuurhulpen er gewoonweg niet echt goed op en het duurt heel lang voordat ze reageert. Of iig, dat is mijn ervaring bij de schaarse keren dat ik ermee reed. Ik wil, als ik weer ga buitenrijden, toch met een touwhalster rijden omdat ik merk dat het qua scherpte tussen bit en stalhalster inzit (kan voor ieder paard natuurlijk verschillen ) maar goed, dat moet de praktijk nog uitwijzen. Heb in de tussentijd wel mijn leadrope boven de fiadorknoopgeknoopt en een keertje in de bak gaan rijden en het ging verbazing wekkend goed en zelfs ook dressuurmatig (oke, op mijn niveau dan, das niet echt bepaald hoog hoor ). En heb toen wel de neus expres super klein geknoopt. Toen ik met 1 touwtje er eergister opsprong ging het ook erg goed met touwhalster (was wel buiten, sssst, gevaarlijk enzo ). Met het wandelen slingerde het trouwens enorm als ik het touw wat langer liet, maar ik heb een eigen gemaakt leadrope, dus daar kan het ook aan liggen. Vind het sowieso enorm onstabiel rond het hoofd liggen en veel meer verschuiven als een stalhalster. Mijn stalhalster ligt rond het hoofd en blijft daar liggen, verschuifd niet van links naar rechts als ik aan de andere kant spanning op de leadrope geef. Met mijn stalhalsters heb ik niets van onstabiliteit of ruis gemerkt. Behalve dat de yoyo niet op zn parelli's werkt want het halster blijft gewoon om dat hoofd liggen bij een golf door het touw en het beweegt iig veel minder. Bij een touwhalster lijkt het veel meer op een soort voortzetting van de leadrope, die neusband.
    Over die neusriem;
    Toen ik les had van de hier beroemt&berucht ( ) (xxx naam verwijderd) heb ik het eens uitgeprobeert. Omdat ze niet goed reageert op touwen aan de zeikant van het halster (of naja, volgens mij 1x uitgeprobeert...) dacht ik dat het niet zou werken, maar verbazingwekkend genoeg reden we er zo mee weg, was het duidelijk, ook in de kleine signalen en liep ze al heel snel op een manier waarbij ze haar rug gebruikt (een sorot van afgebogen). Ik ben zeker vanplan om het vaker te gaan proberen.
    Ik zou het gewoonweg allemaal eens uitproberen, te beginnen met een stalhalster en een neusriem (want die heb je waarschijnlijk toch wel liggen )

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •