Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 61

Topic: The bitless test WDR 3

The bitless test WDR 3

Hey ik wou even aan iedereen mededelen dat vanavond om 21:00 op WDR 3 een test komt over het bit.
    Hier is de link:

http://www.wdr.de/tv/q21/9.0.phtml

Stahl im Maul

Beim Springen, Reiten und in der Dressur ist es Standard - das Stahlgebiss im Pferdemaul. Doch immer lauter werden die Stimmen der Kritiker: Diese Art des Zäumens sei für die Tiere eine Quälerei und entgegen ihrer Anatomie und Physiologie. Q 21 macht die Probe mit einem Vollblut-Rennpferd. Gemessen wird der Sauerstoffgehalt im Blut nach körperlicher Anstrengung, mal mit und mal ohne Gebisszäumung. Der Sauerstoffgehalt ist ein Indiz für die Beeinträchtigung der Atmung.

Als ik het moet vertalen zeg het maar

Greetz Sky
    ’’Leidt het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur.’’

Re: The bitless test WDR 3

Als ik het moet vertalen zeg het maar
    GRAAG!! Ben erg slecht in Duits

Staal in de mond.

Bij springen, rijden en in de dressuur is het standaard - het bit in de mond.
    Maar steeds luider klinken de stemmen van de critici: dit soort optoming zou erg pijnlijk zijn voor de dieren en in strijd zijn met de anatomie en fysiologie (van paarden).
    Q 21 doet nu een proef met een volbloed - renpaard.
    Het zuurstofgehalte wordt gemeten een keer met en een keer zonder bit.
    Het zuurstofgehalte is een indicator voor de beĂŻnvloeding van de ademhaling
    ’’Leidt het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur.’’

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Is natuurlijk harstikke goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt.

Maar wat zegt nou zo'n onderzoek met 1 paard, ik vind dat ze het met meerdere paarden moeten doen, ik vind zo de geloofwaardigheid niet erg hoog.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik kan helaas geen WDR 3 ontvangen!
    Als er iemand kijkt, wil diegene dan pleaseplease een samenvatting hier posten?

Hihi ik gelijk getest of ik de zender had, en jaaaa, die sendung mit der maus was erop net.. da´s jeugdsentment

Ik ga vanavond zeker kijken, ik ben erg benieuwd. Bloedwaardes zijn over het algemeen erg betrouwbaar. Een samenvatting ga ik denk ik niet maken Marja, ben al heel blij als ik het zĂł kan volgen.

Misschien dat er nog iemand kijkt?

Tja ik vind het ook jammer dat er maar met een paard word getest maar ben wel blij dat dit thema eindelijk eens serieus wordt genomen.
    Marja ik zal proberen de uizending op de computer te krijgen anders geef ik wel verslag.

Ik ga zeker kijken (denk ik, als ik op tijd thuisben)
    Zo'n test lijkt me best betrouwbaar, maar met meerdere paarden zou wel een duidelijker beeld geven, naja mss dat ze nog meer paarden gaan testen vanavond. Het is mij toch al duidelijk wat een paard prettiger vind

Indiz is trouwens aanwijzing.
    Gr Nienke

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Maar steeds harder worden de stemmen van de criteria: Dit soort van optoming is erg pijnlijk voor de dieren en in tegenstrijdigheid met de anatomie en physiologie....Het zuurstofgehalte is een Indiz (ken het nl'se woord niet :s) voor de beinvloeding van de ademhaling.
    Volgens mij bedoelen ze in de eerste zin critici en geen criteria en gaat het om wat die critici beweren:
    Maar steeds luider klinken de stemmen van de critici: dit soort optoming zou erg pijnlijk zijn voor de dieren en in strijd zijn met de anatomie en fysiologie (van paarden).
    En het woord dat je nog zoekt is volgens mij indicator: Het zuurstofgehalte is een indicator voo de beĂŻnvloeding van de ademhaling (blijkbaar gaan ze de stelling onderzoeken dat een bit in de mond ademhalingsproblemen veroorzaakt, waardoor een werkend paard zonder bit meer zuurstof in z'n bloed zal hebben dan een werkend paard met een bit)

De test is dan trouwens toch redelijk betrouwbaar, want ze stellen dat een bit het voor elk (willekeurig) paard fysiek minder goed mogelijk, zoniet helemaal onmogelijk maakt om normaal adem te halen. Je mag dan aannemen dat het testpaard een 'normaal', voor paarden representatief ademhalingsstelstel heeft.
    Wel zou ik de test uitbreiden tot: met bit, met bitloos hoofdstel, met halsriem en zonder iets. Dan weet je meteen of het aan het bit ligt of bijvoorbeeld aan de neusriem als het zuurstofgehalte lager blijkt.

Maar goed, zeker een interessant onderzoek en jammer dat ik geen duitse zenders kan ontvangen. Dus als iemand na de uitzending de moeite wil nemen om op het forum te zetten wat er uit kwam....

Ok thx voor de wijziging
    Ik heb altijd een hekel aan vertalen gehad zelfs met mijn eigen moedertaal

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik hop dat ik WDR3 kan ontvangen. Ik ga ook zeker kijken! Misschien kan ik het gebruken voor mijn duitse handelingsdeel voor school... áls ik het kan volgen. Anders ga ik paargewoon djes kijken
    until we have found the warmth of the sun
    until we are one... the Children of the Sun

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

joepie!!!! Ik heb de zender ook!!! Ga zeker kijken Alleen jammer dat de video al gereserveerd is voor wittekerke

'K heb een halfuur na WDR zitten kijken, had ik de verkeerde WDR ervoor

Iemand anders wel zo slim geweest?

Ja ik heb het gezien. Het betrof een renpaard. Bij de dagelijkse training ging het bit erin, paard struggeld flink, hoofd hoog, ontwijken bit, kan niet stilstaan. De training verloopt goed, jockey remt het paard op het bit, paard flink met hoofd hoog (ziet er zo idioot uit) dierenarts neemt bloed af (moet binnen 20sec) en binnen een minuut in een apparaat zitten.

Als het paard weer tot rust is gekomen (misschien was het een dag later, dat weet ik niet) krijgt het paard een mooi bitloos hoofdstel (aparte constructie trouwens, had ik nog nooit gezien) en volgt er weer een training. Het paard is beduidend rustiger met dit hoofdstel. Staat er heel relaxd bij. Training verloopt prima en paard (volbloed uiteraard) laat zich probleemloos remmen op het bitloos hoofdstel, staat er nu een stuk rustiger bij als de da weer bloed komt afnemen.

Conclusie; het verschil van zuurstofgehalte in het bloed was minimaal. De bitloze remresultaten gaven echter aanleiding genoeg om hier het geld voor meer wetenschappenlijk onderzoek in te steken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Heb het niet gezien, maar wel het hoofdstel op de site van de link. Dat vind ik wel mooi! Was daar stiekum een beetje naar op zoek, want van afstand lijkt het net of er wél een bit in zit. Als ik daar nou 'ns mee ga starten? Zouden ze dat juryleden dat doorhebben?
    Leuk dat ze dit misschien verdergaan onderzoeken. Misschien wel verschillen aantoonbaar op de stresshormonen!

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten