Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 39

Topic: Verslag Rébanna Parelli cursus level 1

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Verslag Rébanna Parelli cursus level 1

Het heeft even geduurd maar hier is dan mijn verslag van de Parelli level 1 cursus te Lunteren d.d vrijdag 5 mei t/m zondag 7 mei 2006.

Vrijdag:

Het begon allemaal vrijdagochtend met de reis naar Lunteren, om 8 uur was mijn vriendin Loes er met haar paard en na het inladen van de spullen en Kabriche gingen we op weg, flinke dosis gezonde spanning mee en rijden maar.

Gelukkig hadden we 2 weken daarvoor een keer samen geparelli’ed dus de paarden waren elkaar niet vreemd en dit versoepelde de trailerrit. We kwamen rond kwart over 9 in het Uilenbos aan en werden daar verwelkomt door André, we hebben de paarden uitgeladen en in de stal gezet.

Kabriche en Shakira waren 3 dagen buren, grappig was dat Kabriche thuis ook op 3 woont en Shakira op 5.

Eenmaal verzameld hadden we een voorstelronde en een beetje algemene theorie. Onze groep bestond uit 8 personen waarvan 1 kijkster. Ze had haar paard wel meegenomen maar tijdens de praktijk keek ze alleen. Was wel leuk dat er ook 3 mannen meededen, het viel Eddy op dat er steeds meer mannen kwamen.

Groep:
    - Rébanna en Kabriche, geen nadere uitleg nodig
    - Elianne en Shakira, geen nadere uitleg nodig
    - Loes en Macky, vriendin van mij, haar paard is kruising arabier x KWPN, ze heeft
    al redelijk wat games gedaan en theorie helemaal bekeken/ gezien.
    - Wendy en Bob, de kijkster
    - Humpfrey en (bonte paard) ben zijn naam kwijt, Hij reed al op de Parelli
    manier alleen de games waren wat lastig, zijn paard was heel erg gevaarlijk
    dominant.
    - André en Chanel, André was van het Uilenbos zelf en deed met zijn Shire mee
    - Hans en Rudolf, Hans zijn vrouw doet ook Parelli en hij wilde ook graag meer
    weten.
    - Juulke en Bear, dit is een meisje dat dressuurwedstrijden rijdt en ook les gaat
    geven, ze wilde graag het anders doen dan de normale manier. Ze heeft Eddy
    gevonden omdat ze haar paard niet kon trailerladen. Dit paard was 1.80mtr!!!

Na de theorie mochten we de paarden ophalen en naar de bak gaan,

de zenuwen waren erg hoog bij mij en daardoor was het nogal hechtisch en in de bak aangekomen was Kabriche ook erg RB en bleef maar rondjes om me heen rennen. Gelukkig hielp Eddy mij en was het snel voorbij. Deze dag werden de 1e 4 games behandeld, voor vele een beetje herhaling maar toch zoveel kleine eye openers die het geheel erg positief beïnvloedde.

Even een release.

Tussen de middag een heerlijke lunch gehad en we stopte die dag om half 6.

Ik was helemaal gaar en had echt het gevoel dat ik dit geen 3 dagen vol zou gaan houden, je krijgt zo mega veel info in je hoofd en je bent de hele dag bij je paard en het was zo’n 25 graden, dit zijn allemaal dingen die ik niet gewend ben, dus was ik even flink uit mijn ritme. We hebben gezellig bij het Uilenbos gegeten en leuk nagepraat.

Toen Elianne en ik bij mij thuis waren gingen we ook eigenlijk meteen naar bed want we waren KO!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Aug 2005

Re: Verslag Rébanna Parelli cursus level 1

Zaterdag:
    Weer met frisse moed opgestaan en toch wel iets de zenuwen te pakken omdat we vandaag gaan rijden. Vond het heel raar dat mijn peerdje niet thuis stond en met voeren wordt dit weer even bevestigd. Loes opgehaald en naar Lunteren gereden.
    Paardjes gevoerd en weer een bijeenkomst met de groep waarin wat theorie + vragen behandeld werden, dit onder het genot van een koppie thee en een koekje. Daarna hebben we simulaties gedaan, ik vond dit heel erg herkenbaar van de dvd’s dus ook erg leuk en vooral leerzaam!

Paarden weer gepakt en de bak in, door het gebeuren gisteren was ik nu in staat om zelf niet RB te raken en rustig de bak in te komen, wauw wat een invloed heb je zelf toch!!!!

De laatste games gespeeld en weer een heleboel nieuwe varianten op games geleerd, erg leuk.

Wat mij erg opviel was dat ik veel te voorzichtig ben, de friendly kan op zoveel manieren en ook extreem friendly was mij niet gewoon. En dat een fase 4 ook effectief moet zijn is bij ook heel duidelijk geworden.

Bij het focussen op iets en daar je paard naar toe laten gaan en aanraken was voor mij erg moeilijk, dit omdat nu bleek dat Kabriche heel erg moeilijk daarvoor is, je moet het echt heel interessant voor haar maken anders heeft ze er echt geen interesse in. Ook viel me op dat Kabriche erg kan wisselen in LB en RB. Zo ineens kan ze RB raken en vind dan alles eng, maar de meeste tijd is ze lekker LB.

Kabriche vond het bos erg indrukwekkend en was ook vaak RB daardoor.

Eddy bied een helpende hand. Die man staat gewoon op elke foto zo relaxed! En ikke uhhhh nogal gestresst soms, wat een savvy heeft die man toch ook!

Het is zo belangrijk om goed naar je paard te kijken, Kabriche vond het bos duidelijk nog veel te heftig, dus een stapje terug.

Omdat het warm was waren de paarden wat rustiger en ik heb zulke heerlijke momenten met mijn paard gehad, gewoon lekker staan luisteren met een lief paardeneusje op je schouders, dat vond ik echt genieten. Ze bleef zo lekker bij me staan, ze had echt geen intentie om bij me weg te gaan. Normaal ben ik maar ± 1 Ã* 2 uurtjes bij mijn paard maar nu gewoon heel de dag en dat is toch wel bijzonder.

Tussendoor wat drinken, Kabriche vond de fles eerst wat eng maar na de nodige aproach en repait kon ze drinken.

Tussen de middag weer geluncht en daarna was het tijd voor het rijgedeelte. Zadels meegenomen en na een boel handvaten hebben we opgezadeld met savvy, dit vond ik erg makkelijk en Kabriche gelukkig ook!

Ik had niet in de planning om te gaan rijden, maar de kijkster bood aan om bij me in de buurt te blijven zodat ik mee kon doen. Mijn grootste angst is andere paarden die bij mij in de buurt komen als ik erop zit en vooral nu omdat niemand nog echt ervaren is in het rijden met touwhalster!! Thuis ben ik altijd alleen dus ik ben het ook niet gewend dat er anderen bij mij in de bak rijden. Enfin, het viel allemaal hard mee en ik vond het zelfs leuk!!

Aan het einde kreeg ik nog even persoonlijke hulp van Eddy en dit leverde weer een boel arrows op! Zaterdag was dus echt mijn beste dag, heerlijk genoten!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Aug 2005

Zondag:

De laatste dag alweer!! Gaat toch wel snel. Na het theorie gedeelte gingen we weer simulatie doen en vervolgens naar de bak om de trailers neer te zetten zodat we trailerladen kunnen gaan oefenen. Dit viel me flink tegen zeg! Ik krijg Kabriche meestel direct in de trailer, maar als je het op de Parelli manier doet blijkt het ineens wel een issue te zijn voor haar! Eddy heeft me geholpen. Een mooie uitspraak vond ik toch wel: het donkerste uur is net voordat het licht word. Dit was echt van toepassing, het leek allemaal wel erger te worden maar zo ineens ging het kwartje om.

Kabriche was er echt nog niet vertrouwd mee!

Eddy met zijn eeuwige geduld hahahaa

Hier zijn we dus allemaal de hele ochtend druk mee geweeste en de tijd was ook zo om! Humpfrey kreeg nog even een trap van zijn paard bij het kruis dus die was even genezen. Zijn paard moet zo uit je persoonlijke ruimte gehouden worden. Echt van die 2 heb ik een boel geleerd hoor, petje af voor die man! Met rijden is er geen vuiltje aan de lucht, maar met grondwerk is dat paard zo dominant oei oei wat een savvy heb je daar voor nodig!!

Eddy wilde ook wel even proberen!

’S Middags nog even trailergeladen en toen weer naar het rijgedeelte, ging alweer veel beter en heb heerlijk genoten. Ik denk dat de foto’s wel voor zich spreken. Ik heb zo onwijs veel pijlen meegekregen dat ik voorlopig thuis lekker aan de gang kan. Vond het ook een super leuke groep en heb 3 dagen genoten en geleerd!

Oefening om je paard aan de CS te laten wennen, en gek genoeg elk paard vond het prima, waar die extreem friendly al niet goed voor is!!!

En tot slot: JAAAAAAAAAA een ligfoto!!!! (alleen niet de mijne)

Heb er wel eentje dat Kabriche gaat rollen, dit deed ze overigens pas de 3e dag, de andere paarden deden dit de 1e dag al, dus ik was hier heel blij mee!!! Ze heeft die dag 2x keer gerold en de 1e keer ik naar mijn fotograaf; FOTO! FOTO! Hahaha hij hoorde me niet, maar het is nog goed gekomen hihii!

Poging om mij erbij op te krijgen.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

ik heb er niks meer aan toe tevoegen, leuk gedaan Rebanna, dit moet een flink werk zijn geweest, ik zou het niet meer zo na kunnen vertellen precies!

xxx
    Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Zoooo, ik wist niet dat je; de week van, had
    Wat een mega-verslag, wat een werk, en wat leuk dat je ons laat meedelen. Had jij een persoonlijke fotograaf?? Over VIP gesproken zeg

Ik krijg zooo zin om een cursus te gaan doen. Wat heb jij een arrows gekregen meis, jullie kunnen even vooruit he!? Prachtige foto´s en indrukken. Helemaal

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wat een heerlijk verslag! Jullie hebben echt genoten zo te zien!
    @ Elianne: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Eddy tegen 2 jarige paarden aankijkt. Kan jij daar misschien iets over vertellen? Vond hij het niet te vermoeiend voor Shakira om de hele dag met haar bezig te zijn? Heb je alle games gespeeld(circling?)?

Aangemeld
    Aug 2005

Hey Elianne jij hebt toch ook nog foto's!!! Kom op laat zien!!!

was inderdaad een pokkewerk om te maken dit verslag, maar heerlijk al die herinneringen! Dus het was het me waard.

De vader van het dressuurmeisje was er die 3 dagen ook bij en ik heb hem mijn toestel gegeven, dus ja, ik had een privéfotograaf hahahahaa

Aangemeld
    Apr 2005

vanavond zal ik dan ook een heel klein verslagje maken hoe ik en shak het ervaren hebben, maar vergeleken met dit joekel verslag zal het niks zijn..
    dan beantwoordt ik ook gelijk je vraag nicolien!

Aangemeld
    Aug 2005

Doe je dan ook foto's erbij Volgens mij heb je ook foto's van mij gemaakt namelijk

Aangemeld
    Apr 2005

ja ik heb er inderdaad een paar van jou, maar niet zo veel hoor, wel op die camera van marloes had ik er ongelofelijk veeeeeeeeeeeeeel gemaakt ook van jou!

Aangemeld
    Aug 2005

Oh oké! Dan ga ik haar achter de vodden aanzitten

Maar ben nog zeker benieuwd naar jouw foto's en jouw interpetatie van het geheel!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Leuk verslag hoor! Geeft een hele goeie indruk van hoe dat nou is, zo'n cursus.
    Fijn dat 't allemaal zo goed ging, en dat je ook zo lekker gereden hebt

Wat een vreselijk leuk verslag

Wat zijn nu de puntjes die je het meest bij zijn gebleven, waar je nu mee aan de slag gaat?

Aangemeld
    Aug 2005

Wat zo spontaan in me opkomt:

- mijn persoonlijke ruimte goed beschermen
    - fases goed uitvoeren
    - relaxed blijven
    - goed naar je paard blijven kijken

My GOD! Ik heb nog veel meer dingen, zoals ik al zeg je krijgt zoveel arrows mee dat er niet echt 1 uitsteekt, het is allemaal een stukje van de puzzel

Maakt ook niet uit hoor, ik was gewoon benieuwd

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten