Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: [L2] tresholds: paard ziet de wereld voor het eerst?

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

[L2] tresholds: paard ziet de wereld voor het eerst?

Hallo allemaal,

Ik wil graag weten hoe jullie paarden reageerden toen jullie serieus met de tresholds aan de gang gingen. Mijn paard lijkt er namelijk niet dapperder, maar juist veel nerveuzer van te worden?
    Het zit zo: Pathos is over het algemeen vrij macho, nergens bang voor, kan de hele wereld aan, 7-jarige ruin met grote mond maar klein hartje.
    Ik heb 'm 3 jaar en altijd veel met 'm gewandeld. Met wandelen moest hij meestal netjes achter me lopen omdat het bij hem best belangrijk is om hem consequent z'n plaats te wijzen (en nee, daar komen geen instrumenten aan te pas, wel trucjes als zelf gauw de andere kant opdraaien als hij denkt dat het een goed idee is om ongevraagd voorop te gaan lopen). Als hij in een brave gezellige bui is mag hij ook best naast me komen lopen. En de laatste maanden stuurde ik hem naar voren (ik in zone 3 of 5) als hij zich tijdens de wandeling liep te vervelen (in touw bijten, lopen sloffen) en dan was hij meteen weer vrolijk en geïnteresseerd.
    Twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk wel altijd zelf voorop loop als we het erf af lopen. Pas 'buiten' stuurde ik hem wel eens naar voren. Dus ik Pathos vanuit de stal meteen naar voren (ik in zone 3) gestuurd. We zijn het erf niet afgekomen, omdat werkelijk alles (bloempotten, paaltjes, geparkeerde trailers, auto's, afgevallen boomblaadjes, kliko's, fietsen, koeienstal enzovoort) on-ge-loof-lijk interessant was. Het was werkelijk alsof m'n paard in z'n hele leven nog nooit op dat erf was geweest, terwijl hij er nu toch al 2,5 jaar staat. Dat heeft zo'n 5 sessies geduurd, en nu komen we redelijk vlot het erf af. Maar alles bij elkaar doen we nu wel een uur over een wandeling die normaal een half uur duurde. Nou kan ik daar niet mee zitten, maar het idee was toch juist dat je paard dapperder wordt? Bij mijn paard krijg ik bijna het idee dat hij zichzelf jarenlang geleerd heeft een groot deel van de wereld te negeren. En dat hij zich nou kapotschrikt omdat ik hem er letterlijk met z'n neus op wijs dat de wereld vol staat met dingesen...
    Vandaar dus mijn vraag naar jullie ervaringen hiermee. Zijn er meer paarden die eerst een tijdje over-reageren op lang genegeerde tresholds en daarna alsnog dapperder worden of moet ik Pathos'gedrag anders opvatten?

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: [L2] tresholds: paard ziet de wereld voor het eerst?

Geen idee... Het lijkt wel alsof Bailey op Pathos lijkt Het is ook zo een stoere bink die van niets bang is. Eigenlijk werk ik niet zo met die tresholds, gewoon omdat het niet nodig lijkt... Ook vanuit zone3 niet.
    Ik ben dus best wel nieuwsgierig naar de reacties

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Yess zo herkenbaar, bij mij is sinds kort Amon ook op ondekkingstocht gegaan, elke trailer, aanhanger, boomstronk, enz enz moet ik van hem bekijken. Hij wandelt er zelf op af, inspecteert het aan alle kanten, heel stoer van hem. Voorheen nam ik hem mee, nu hij mij. Mijn wandelingetje duurt zo ook iets langer, maar vindt het niet erg.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Oh jee, wat een herkenning!
    Fenna was dan wel geen stoere macho, maar zo lang als ik voor of naast haar liep durfde ze toch best heel wat aan. Maar zoals je zelf al zei, sinds we met tresholds begonnen zijn is alles doodeng...
    Een buitenrit is ook niet echt leuk meer, overal zitten spoken... Terwijl een paar maanden terug de ritjes juist heel goed gingen.
    Nu is alles wat er eerder ook al was spannend! Gelukkig is ze wel redelijk nieuwsgierig en dapper genoeg om uiteindelijk toch te gaan kijken of door te lopen.

Momenteel is mijn EF wat minder door omstandigheden, dus we rijden minder vaak. Nu fietsen of wandelen (meestal niet in zone 3) we meer en dat gaat beter. Tot we beiden weer toe zijn aan tresholds overwinnen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Nu vraag ik me heel stellig af hoe het gaat met paarden die juist wel overal angstig waren, gaan die nou ook eerst dapperder worden en daarna weer niet

Kabriche vindt namelijk heel veel eng.....
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Tresholds overwinnen vind ik het leukste spelletje wat er is. Die kick als je je paard met de neus op de treshold ge-gamed hebt is gaaf! Jammer genoeg heb ik
    Enya; die heeft maar 1 treshold en dat zijn die groene bakken langs de weg waar dode dieren onder liggen. Daar heb ik een paar keer met haar gespeeld en nu is het helemaal over boehoehoe Geen herkenning dus met jouw verhaal

Amy; ziet nergens tresholds, ècht nergens, behalve als ze aan komen rijden, mega-groot zijn en veel lawaai maken, daar werken we nog steeds aan, en ook dit wordt beter. Enige herkenning heb ik met Amy en jouw verhaal; laatst reden we langs de weg, komt er een hele rits motors aan (stuk of 30), voorheen was ze nooit bang hiervoor, nu voelde ik haar spannen bij de 15e motor ongeveer, bij de 20e wilde ze wegdraven, toen ben ik eraf gesprongen en heb games gespeeld tot alle motors voorbijwaren. Nieuw ontwikkelde treshold dus..

Bij Pebbles is het gewoon FUN!! Jaarling, ontstuimig, en dan moet je die reactie zien van haar als ze een vuilniszak ontmoet langs de weg..
    Staart verticaal omhoog, haar hoofd is hoger dan de mijne, snuiven, ze raakt de grond niet meer met lopen.. MACHTIG!! En ooow wat heeft ze lief, kinderlijk vertrouwen. Als je zegt dat het oke is, en loopt, speelt, squeezed met haar tussen langs en voor de treshold staat ze eerst vanachter mijn rug, voorzichtig om het hoekje glurend of de vuilniszak niet alsnóg aanvalt, en uiteindelijk durft ze ´m aan te raken. AAN TE RAKEN!! Wow, en dan ben ik zoooooo trots! En dan hoop ik dat ze haar hele leven tresholds zal blijven vinden, want wat is er nou leuker dan deze overwinnen??

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hmmm, interesting dat de reactie van Fenna vergelijkbaar is terwijl dat toch eerder ook al geen binkje was. Ben laatst ook nog een klein rondje buiten geweest met een ander paard (leek me wel kunnen omdat we alweer een paar keer redelijk normaal het erf over kwamen). Werd die malloot helemaal hyper toen het andere paard wegdraafde! Terwijl hij juist altijd zo gemakkelijk was met ander paarden buiten, zelf weg van de groep, vreemde paarden tegenkomen, halthouden terwijl de rest doorloopt, allemaal geen probleem (okee, samen galopperen werd altijd al meteen een race, maar andere paarden inhalen vindt 'ie dan ook wel heel leuk, raceseplletjes doet 'ie in de wei ook).
    Nou ja, ik pruts gewoon verder met de tresholds, ook met al die dingen die nu opeens pas lijken te bestaan. En met buitenrijden ga ik ook 'opnieuw' beginnen. Hopelijk kan ik hie binnenkort een updat bijzetten dat het aanslaat en Pathos weer z'n oude macho zelf wordt...

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Haha, en ik hoop dan bij jouw positieve update weer te kunnen zeggen dat ik je verhaal herken
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

ow zo herkenbaar!! Bruut 'kan' opeens niet meer alleen met mij in het zadel buitenrijden ... ik blijf op- en afstappen... Heb nog niet de EF (en de tijd) gehad om met hem te gaan wandelen en de tresholds bewust op te zoeken.... maar het zal er toch echt van moeten komen als ik in de toekomst nog rondjes polder met hem zal willen doen...

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Jep, we moeten er allemaal aan geloven!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

huh, heb het geheel geloof ik een beetje verkeerd begrepen. Bij jullie is het dus echt een probleem Bij Amon is het dus juist dat hij bewust naar dingen toe stapt die hij vroeger eng vondt, of omzeilde, of zich naar toe liet leiden als ik zag dat hij het eng of spannend vondt.
    Nu neemt hij mij mee, om met mij zelf het te gaan onderzoeken, dus daarin is hij juist zekerder geworden. Het resultaat van tresholds erkennen en zien in het begin. Enigste nadeel daaraan is dus dat de normale dagelijkse wandelingetjes over het terrein dubbel zolang duren. Maar zelfs een bos ballonnen aan het hek waren zelfs spannend genoeg om uit zichzelf naar toe te lopen.

Maar ja nu breek ik mijn hoofd er weer over waarom het bij jullie anders uitpakt. En als 1 iemand het nou heeft maar meerdere. How interesting zou Linda zeggen.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

nou ja... probleem ... wel een makkelijk te ontwijken probleem haha.. maar zoals Eva zegt... het zal er van moeten komen....

Hahaha Brenda.. wacht maar, jouw tijd komt echt nog wel als je straks naar buiten gaat en telkens in een nieuwe omgeving terecht komt..

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja ik weet, het bos roept en lonkt, en Amon heeft al samen met Therese kennis gemaakt met een hert Over een treshold gesproken.
    Dus nog zat uitdaging voor de boeg.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik heb niet siets nog niet echt een treshold gevonden... maarja voor ons is ook nog hoop we gaan natuurlijk verhuizen over 2 weken... ik ben benieuwd hoe het dan met ons vergaat!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten