Hallo allemaal,
Ik wil graag weten hoe jullie paarden reageerden toen jullie serieus met de tresholds aan de gang gingen. Mijn paard lijkt er namelijk niet dapperder, maar juist veel nerveuzer van te worden?
Het zit zo: Pathos is over het algemeen vrij macho, nergens bang voor, kan de hele wereld aan, 7-jarige ruin met grote mond maar klein hartje.
Ik heb 'm 3 jaar en altijd veel met 'm gewandeld. Met wandelen moest hij meestal netjes achter me lopen omdat het bij hem best belangrijk is om hem consequent z'n plaats te wijzen (en nee, daar komen geen instrumenten aan te pas, wel trucjes als zelf gauw de andere kant opdraaien als hij denkt dat het een goed idee is om ongevraagd voorop te gaan lopen). Als hij in een brave gezellige bui is mag hij ook best naast me komen lopen. En de laatste maanden stuurde ik hem naar voren (ik in zone 3 of 5) als hij zich tijdens de wandeling liep te vervelen (in touw bijten, lopen sloffen) en dan was hij meteen weer vrolijk en geïnteresseerd.
Twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk wel altijd zelf voorop loop als we het erf af lopen. Pas 'buiten' stuurde ik hem wel eens naar voren. Dus ik Pathos vanuit de stal meteen naar voren (ik in zone 3) gestuurd. We zijn het erf niet afgekomen, omdat werkelijk alles (bloempotten, paaltjes, geparkeerde trailers, auto's, afgevallen boomblaadjes, kliko's, fietsen, koeienstal enzovoort) on-ge-loof-lijk interessant was. Het was werkelijk alsof m'n paard in z'n hele leven nog nooit op dat erf was geweest, terwijl hij er nu toch al 2,5 jaar staat. Dat heeft zo'n 5 sessies geduurd, en nu komen we redelijk vlot het erf af. Maar alles bij elkaar doen we nu wel een uur over een wandeling die normaal een half uur duurde. Nou kan ik daar niet mee zitten, maar het idee was toch juist dat je paard dapperder wordt? Bij mijn paard krijg ik bijna het idee dat hij zichzelf jarenlang geleerd heeft een groot deel van de wereld te negeren. En dat hij zich nou kapotschrikt omdat ik hem er letterlijk met z'n neus op wijs dat de wereld vol staat met dingesen...
Vandaar dus mijn vraag naar jullie ervaringen hiermee. Zijn er meer paarden die eerst een tijdje over-reageren op lang genegeerde tresholds en daarna alsnog dapperder worden of moet ik Pathos'gedrag anders opvatten?
Bladwijzers