Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 38

Topic: wat doen tegen muggen/dazen en vliegen

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

wat doen tegen muggen/dazen en vliegen

Het is weer zomers en de muggen hebben mn ponnie ontdenkt. Nu wil ik haar graag van dit probleem afhelpen, maar Myra is het er niet bepaald mee eens.
    Vliegenspray vindt ze vreselijk stinken en daar mag ik haar niet mee inspuiten/smeren. Ik heb er wel veel mee gefriendlyed maar het blijft heel lastig. Ze vindt de spuitbus niet eng en afgespoten worden ook niet, maar vliegenspray vindt ze vreselijk. Als ik dat élke dag moet doen gaat ze het volgens mij niet meer leuk vinden als ik langskom.
    Ondertussen heeft ze nu al een heel aantal muggenbulten en ik herinner me van vorig jaar dat ze wel bubbeltjesplastic leek

Nu heb ik iets gelezen over Butox van Intervet. Daarmee kun je koeien insmeren en dan blijven de muggen en andere steekdingen 6 weken weg. Klinkt errug goed, maar vooralsnog vallen ponnies niet onder de koeien. Weet iemand of het ook gebruikt kan worden op paarden?

Ook zit ik erover te denken om knoflook te voeren, maar dat schijnt pas na een hele tijd te werken. Weet iemand misschien hoelang?
    En krijgen ze daar geen gas van? Zoiets denk ik mij ook te herinneren namelijk.

Misschien heeft iemand nog een andere oplossing?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Re: wat doen tegen muggen/dazen en vliegen

Knoflook voeren zou ik niet doen. Het kan ernstige bloedarmoede veroorzaken. Verder ben ik wel benieuwd of iemand weet of dat andere middeltje van je ook voor paarden is. Heb er nog nooit van gehoord. Ik vind die insecten ook zo vreselijk, vooral dazen

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Mag je haar ook niet insmeren? Of vind ze dat ivm de geur ook heel vervelend?
    Van etherische olien met water kan je ook wel een goede antivlieg maken (niet anti daas, tenzij je er hertshoornolie indoet maar dat meurt echt tè erg)

En volgens mij kan je bij de paardendrogist een halsband kopen die vliegen weert!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Een halsband die vliegen weert???? Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

Ik heb hetzelfde probleem als Myracara, Kabriche vindt het ook helemaal niets. Maar daarintegen als de vliegen op haar zitten wordt ze heel kriebelig, ze begint dan te slaan en soms te bokken.

Dus een goede oplossing is voor mij ook meer dan welkom!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

ik doe er helemaal niets aan, alleen een Broght Eye op de ogen om te voorkomen dat die ontstoken raken

iemand op stal spuit d'r paard vol met spul dat Bremse-bremse heet, dat stinkt zo verschrikkelijk, er komt geen vlieg of ander beest meer in een omtrek van een kilometer! nadeel is dat niemand meer met haar wil rijden, want die rommel slaat op je keel, je "proeft" het uren later nog.....maar het werkt dus perfect

Aangemeld
    Apr 2004

Gevonden, het was alleen niet de paardendrogist!

http://www.equimatch.nl/default.asp?pag ... il=1450101

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    ik doe er helemaal niets aan, alleen een Broght Eye op de ogen om te voorkomen dat die ontstoken raken

iemand op stal spuit d'r paard vol met spul dat Bremse-bremse heet, dat stinkt zo verschrikkelijk, er komt geen vlieg of ander beest meer in een omtrek van een kilometer! nadeel is dat niemand meer met haar wil rijden, want die rommel slaat op je keel, je "proeft" het uren later nog.....maar het werkt dus perfect
    Dat is hertshoornolie. Nu ik hier in Wageningen sta en er geen daas meer zit heb je dat niet nodig. Eerst in Brabant wel!!! Dat (zelfde als atex daas spray) is het enige wat werkt tegen dazen! En het is dat, of de hele zomer niet rijden.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt voor de link!

Heb je toevallig zelf ervaring met deze vliegenband?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

ik heb 5 jaar in Brabant gewoond, daar kon je alleen 's morgens om 5 uur en ;s avonds na 9 uur rijden en dan nog met dazennetten om de paarden, zelfd werd je dan evengoed vrolijk lek gestoken.
    Ik zit nu in een polder, geen daas te bekennen!

als berkenteerolie hetzelfde is als hersthoornolie dan zit dat in Bremse bremse, ik heb toevallig vanmorgen op de verpakking gekeken in een winkel en het er met iemand over gehad

Aangemeld
    Jan 2005

Okee! Dat is nog eens produktieve reactie

Zo`n halsband zou helemaal ideaal zijn als het werkt. Bij de paardendrogist hebben ze er ook een te koop, die kun je navullen met Fly Off tea trea olie. Er staat alleen dat het werkt tegen vliegen, terwijl ik me meer zorgen maak over de muggen.

Myra heeft gewoon een hekel aan die geur, ik mag één keer spuiten, dan komt die geur en ze raakt in paniek. Smeren heb ik geprobeert, de eerste keer ging het goed, een dag later wilde ik het weer proberen maar dat vond ze toch geen goed plan.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

[quote="myracara"]Nu heb ik iets gelezen over Butox van Intervet. Daarmee kun je koeien insmeren en dan blijven de muggen en andere steekdingen 6 weken weg. K]

Butox ken ik, wij hebben het jarenlang gebruikt voor onze pinken (jonge koeien), maar het werd uit de handel genomen. Via Frankrijk en België kun je er nog wel aankomen hoor, wij laten het ook meenemen uit Frankrijk door een kennis van ons . Het is een zogenaamde pour-on die je dus op de rug uitgiet. En daar zit dan meteen hét probleem van Butox...

Naast vliegwerende chemicaliën zitten er ook andere stofjes in die de huid vreselijk gevoelig maken voor fel zonlicht. Dit effect is binnen 2 dagen verdwenen, maar hiermee moet je dus zeker rekening houden! Wij smeerden het dan ook alleen op als er zo'n broeierige, zwoele dag dag met weinig zonlicht. Overigens heb ik het ooit eens aan de VA gevraagd of ik het ook voor Son kon gebruiken. Dan kon, halve dosering en heel goed uitkijken met zonlicht gedurende een dag of drie.

Ik heb het nooit gebruikt, het risico was mij te groot. Wat vliegwerende middelen betreft heb ik knoflook gevoerd, appelazijn gegeven en inspuiten met citronella spray zonder enig effect. Wat nog iets hielp was wassen met Tea Tree shampoo, met name het rollen erna zorgde voor een dikken modderlaag waardoor vliegen/muggen etc op een afstand bleven. Veerust helpt ook aardig, maar slechts enkele uren na het spuiten. Een dunne vliegendeken bleek een uitkomst voor Son, een goedkoop exemplaar van Harry's Horse hield steekbeesten effectief bij haar weg.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie

Dat is hertshoornolie. Nu ik hier in Wageningen sta en er geen daas meer zit heb je dat niet nodig. Eerst in Brabant wel!!! Dat (zelfde als atex daas spray) is het enige wat werkt tegen dazen! En het is dat, of de hele zomer niet rijden.
    Het kan mij niet bommen hoe het stinkt. Niemad die er last van heeft behalve ik. Ik heb al veel middeltjes geprobeerd tegen de dazen, ik kan sprays of smeermiddelen of bommenwerpers gebruiken, maakt ze niks uit, maar ik heb nog geen middel ontdekt dat langer dienst deed als het paard ging zweten. De dazen hangen in een wolk om je heen tijdens de rit, en zogauw het paard even zweet vallen ze aan, met hele hordes tegelijk. (Tja woon in Brabant he )

Bovengenoemde middelen; welke is het beste en waar kan je ze kopen?

Aangemeld
    Jan 2005

Bedankt voor de verduidelijking Jossie! Daar ga ik Myra ook niet aan wagen inderdaad.

Een vliegendeken is best een heel goed plan, daar zit ik ook aan te denken!

Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Bovengenoemde middelen; welke is het beste en waar kan je ze kopen?
    Voor dazen vond ik Atex daas spay (kost wel een duit, ik dacht iets van 18 euro voor een fles, gaat best hard) het beste, of eigenlijk, de enige. Ze zeggen dat Bremse Bremse ongeveer hetzelfde werkt maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Atex is bruin en het ruikt naar herthoornolie, behoorlijk sterk. Ik ging altijd in het bos rijden met een vliegendeken zonder hals tussen dekje en zadel, een halster met vliegenfrontriem en een heeeele hoop atex op de hals, en ook wat op de deken en de buik en benen (en eigenlijk ook wat op jezelf )
    Dat werkte goed voor maximaal 1.5 uur....

Ik moet zeggen dat ik èrg blij ben dat ze hier niet zitten want Nacino haatte die wezens

toen ik nog in Brabant zat, ging ik gewoon van mei t/m sept. niet rijden, voor de huifkarpaarden hadden we een soort net-dekens op maat gehaakt door een Bels vrouwjte en we spoten de paarden ook onderweg gergeld in met Veerust, dat was toen (5 jaar geleden) het enige werkzame middel

De paarden staan daar overdag binnen in loopstallen en gaan 's nachts de wei op

Als je in de polder 2 dazen ziet, roept iedereen al in paniek dat het stikt van de dazen, daar maak ik me niet druk om hoor......

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten