Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Resultaten 91 tot 105 van de 137

Topic: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

@ Evenaar:
    Beter! ik doe ook niet meer mee!

Je had inderdaad al eens verteld over de frequentie van je bekap bezoeken.. Hoe zag de aanpak eruit (2 a 3 weken van het eerste 3/4 jaar) . En wat hield je tussendoor bij? Wat deed je wel en wat heb je juist aan Petra overgelaten? En wat was de aanleiding om het te verlagen naar 1 x per 4 weken? Vertrouw je ook in de aanpak van haar?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    @ Evenaar:
    Haha... beter! ik doe ook niet meer mee! Gewoon negeren

Je had inderdaad al eens verteld over de frequentie van je bekap bezoeken.. Hoe zag de aanpak eruit (2 a 3 weken van het eerste 3/4 jaar) . En wat hield je tussendoor bij? Wat deed je wel en wat heb je juist aan Petra overgelaten? En wat was de aanleiding om het te verlagen naar 1 x per 4 weken? Vertrouw je ook in de aanpak van haar?
    Gappig ja!!
    Dan niet....Discuzeur jij toch lekker alleen met mensen die het met je eens zijn?!

Aangemeld
    Jul 2005

Shit te laat, om de opmerking weg te halen! Ik bedoelde.... het wijzen op gedane zaken.. moddergooien.. Opmerkingen die tot niets lijden, maar puur gaan om elkaars woorden uit context te halen.

Zou het op prijs stellen als je je opmerking wil verwijderen Nienke?.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Waarom moddergooien?? Dat zie ik niet hoor, er worden dingen gevraagd, of om toelichting gevraagd, iets wat mij logisch lijkt omdat je zelf dit topic geopend hebt en daarin om raad vroeg.
    Dat bepaalde dingen vraagtekens oproept is toch niet raar. Vindt je reactie best wel een belediging naar de mensen die met je meedenken en misschien dan wel kritisch zijn, maar je zeker niet onderuit halen.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Vindt je reactie best wel een belediging naar de mensen die met je meedenken en misschien dan wel kritisch zijn
    Ik ook.. je reacties in het algemeen tot nu toe....en daarom haal ik mijn opmerking vooralsnog niet weg.. mijn eerste post was na lang op mijn handen zitten om na te denken over HOE ik het op zou schrijven.. mijn tweede post kwam recht uit mijn hart en verwoord mijn gevoel op een wat minder verbloemde wijze....

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Shit te laat, om de opmerking weg te halen! Ik bedoelde.... het wijzen op gedane zaken.. moddergooien.. Opmerkingen die tot niets lijden, maar puur gaan om elkaars woorden uit context te halen.

Zou het op prijs stellen als je je opmerking wil verwijderen Nienke?.
    Dis niet bepaald aardig van je.

Hoezo moddergooien? Vragen stellen! dat gebeurd hier.

Aangemeld
    Jul 2005

Het is absoluut niet mijn bedoeling om onaardig te doen/zijn of mensen te beledigen. Het is mijn valkuil om me onnodig aangevallen te voelen en daardoor de verkeerde dingen benadruk.

Mijn excuses voor diegene die ik hiermee gekwetst heb. Als enig excuus heb ik dat ik voor mijn doen erg emotieel geraakt ben over het hoefzweren verhaal van Sunny. Ik ben blij dat het nu beter gaat met Sunny en ook met het meedenken en adviezen die ik hier gekregen heb.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Petra heeft een poosje mini opening cuts gemaakt in de voorhoeven omdat die erg nauw waren. Verder het standaard werk; de steunsels werden zover mogelijk ingekort (nog lang niet zo kort als het ideaal van zo'n 1 cm), de zool helemaal leeggehaald, scoops voor zover mogelijk (erg lastig bij Fenna), hielen korter en in vorm en vooral de eerste periode moest er flink gevijld worden.

Tussendoor haalde ik ook de zool leeg, korte de steunsels in, deed een poging tot scoops maken en hielen lager zetten.

Omdat de hoeven toen erg ziek waren groeiden ze abnormaal hard, vandaar dat ze zo ontiegelijk veel bekapt moest worden en ook om de goede stand te bevorderen.
    Op een gegeven moment ging het en iets beter met haar voeten en ik kreeg de handigheid in het bekappen waardoor Petra nu elke 4 weken komt. Soms proberen we iets langere tussenperiodes, 5 gaat nog wel (ligt aan de omstandigheden) maar 6 is tot nu toe veel te lang gebleken.

Ik heb voorheen andere bekappers gehad, maar die methodes pasten niet bij Fenna, die moest een 'grondig' iets als Strasser hebben. Vertrouwen heb ik zeker in Petra, ze heeft Fenna al een heel eind in de goede richting gekregen! Soms ging het even iets minder na een bekapbeurt, dan overlegde ik de keer erna met haar en deed ze het net anders. Zo leren we samen steeds een beetje meer
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Jul 2005

@ Evenaar: wat zijn opening cuts ?
    en met scoops bedoel je kwartierboogjes?
    en de steunsel zijn ideaal als ze 1 cm zijn? gemeten vanuit de straalgroeven dan?

Het is trouwens ook heel herkenbaar dat ze hard groeien de afgelopen tijd, dan zou je toch zeggen dat er voldoende bloedcirculatie is.

Fijn dat je zo goede "relatie" hebt met Petra! Is persoonlijk prettig en ook nog eens in het belang van je paard.

Openingscuts zijn openingen achter in de hoef, daar waar de hoefwand overgaat in straal. Bij beknepen hoeven, zie je dat de hoefwand pinched in en onder de straal. Dat zou pijn opleveren.
    Strasser heeft daarvoor een tijdlang de openingscuts toegepast. Je snijd dan de hoefwand gewoon open, zodat de straal weer ruimte heeft. Bij Strasser gingen die cuts soms vrij diep. Inmiddels doen ze het niet meer omdat de werking onvoldoende bewezen is, en houden ze het bij het maken van goede scoops (idd kwartierboogjes, maar dan ruimer (over een langere lijn) gemaakt dan bij natuurlijk bekappen.

Klaas heeft bij Amy ook een poosje openingscuts gemaakt, maar is daar na een paar keer mee opgehouden, omdat ik het niet zo zag zitten.

*Handig hoor, een privé strasser-les, daarom weet ik deze dingen toevallig*

Aangemeld
    Jul 2005

Bedoel je dan dat je het verlengde van de straalgroeven helemaal open snijdt??
    Zodat de straal breder kan worden? Dit gebeurde toch tot bloedens toe, volgens de (indianen?)verhalen over strasser?

Ja. Volgens de indianen verhalen wel Of het echt zo is...

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het is niet de bedoeling dat opening cuts tot bloedens toe gesneden worden... Bij Atli is dat ook nooit gebeurd. Ze hebben overigens ook niet geholpen... Sinds hij weer "gewoon" bekapt wordt, is de contractie echter spontaan verdwenen, zonder drastische maatregelen!
    Inmiddels twijfel ik ook nogal aan de ideeen van dr. Strasser. Dat de steunsels maximaal 1 cm mogen zijn bijvoorbeeld. Vanochtend nog over gehad met mijn huidige hoefsmid; hij laat de steunsels veel langer. Volgens hem zitten de steunsels er niet voor niets en is het onzin dat ze het hoefmechanisme zouden belemmeren als je ze langer zou laten. Voorheen sneed ik ze ook diep weg, maar liep Atli altijd gevoelig. Nu ik (of eigenlijk: de hoefsmid) ze langer laat, loopt hij stukken beter! Toen ik hem nog zo kort bekapte (volgens de strasserrichtlijnen) begon met name 1 van zijn hoeven ook steeds meer te vervormen. Ik begin nu toch te denken dat het steunsel niet voor niets zo heet: het geeft steun. Snij je dat te diep weg, dan verzwak je de hoef.

Ik zou in elk geval nooit zomaar aan de hand van een theorie zelf wat aan de hoeven gaan knutselen. En zéker geen opening cuts aanbrengen zonder dat je geleerd hebt hoe dat te doen!

Aangemeld
    Jul 2005

Tijdens de cursus vertelde de cursusleidster dat zij ook meer steunsels lieten staan dan de PN methode. Zij meende ook dat het de hoef net wat meer steun gaf en aangezien ze dagelijks met deze paarden rijden was dat blijkbaar nodig.
    Maar dat is ondertussen een jaar geleden, dus de meningen kunnen ondertussen herzien zijn.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Annette laat ook wel eens een mm hoefwand staan. Ze wil liever een rechte hoef, dan een hoef die scheef is omdat de zool gevolgd wordt... steunsels gaan er echter wel af totaan de zool.. ook langs de straal!

Pagina 7 van de 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten