Oorspronkelijk Geplaatst door
issiem
Das ook toevallig... hij heeft tegen mij gezegd dat NB misschien wel eens niet geschikt was voor dit type hoef (probleemhoef?).
Nee inderdaad, je kunt Sunny's hoeven inderdaad onder probleemhoeven scharen omdat ze tot nog toe heel veel problemen heeft gehad. Maar E. heeft een ander (beperkter) beeld over natuurlijk bekappen. Natuurlijk bekappen zoals jij en Klaas tot nog toe gedaan hebben bij Sunny, IS het dus niet. Niet voor jou en niet voor Sunny. Dus daarin moet ik hem gelijk geven. Dat is hoe E. tegen natuurlijk bekappen aankijkt, dat is hoe jij en Klaas het in mijn ogen uitgevoerd hebben en dat is niet wat het meest ideaal is.
Als je natuurlijk bekappen alleen uitvoert naar de standaard regels, niet kijkt naar de hoef zelf, maar puur naar hoe natuurlijk bekappen bij de ideale hoef zou plaatsvinden, dan ben je niet op de juiste weg met natuurlijk bekappen. Want Sunny heeft geen ideale hoeven.
Wat valt je op aan de foto's wat je niet in het ecchie gezien hebt, of andersom, heb je in het echt wat gezien wat niet op de foto's te zien zijn?
Ze zijn wazig, onduidelijk en het geeft gewoon een vertekend beeld, zoals vaker met tweedimensionale beelden tov de werkelijkheid.
En het motto bij NB is toch, dat je je werk laat controleren door een NB, na een paar maanden?. Dat is wat ik gedaan heb. Ze stond netjes, hier en daar wat bijvijlen dat was het.
Je leert echter niet bij NB om met problemen om te gaan die je tegen kan gaan komen, sterker nog... de hoeven worden alleen maar beter, al je problemen zijn verleden tijd. Daarom vertrouw(de!) ik des te meer op de Pro toen er problemen boven kwamen.
Juist áls er problemen komen, is het overlaten alleen aan je bekapper geen goed idee, vind ik. Hij kwam zo'n 4x per jaar. Dat is in mijn ogen veel te weinig om probleemhoeven weer goed te krijgen. Heb je wel vaker gezegd dat ik vond dat er toch heel minimaal bekapt was aan Sunny's hoeven. Maar zowel jij als Klaas leken dat prima te vinden.
En zoals al eerder gezegd is door jouzelf, had je moeite met het zelf tussentijds goed houden van de hoeven. Jijzelf bekapt zomogelijk nog minimaler dan Klaas deed, en langzaam zag je de mustangrol verdwijnen en de zool vollopen. Je hebt dit zelf al aangegeven op PN een tijdje terug. Dit kan wellicht een prima manier van bekappen zijn bij goed functionerende gezonde hoeven, maar het werkte niet voor Sunny. Zulke hoeven zou ik zelf minimaal twee keer per week onder handen nemen. Even bijvijlen, rechtmaken, kwartierboogjes etc. etc.
Ik geef m overigens niet de schuld hoor, het heeft met onze combi te maken. Jij hebt er wel uitgehaald wat je eruit kon halen (kennis bedoel ik dan.. geen zolen).
Verder wil ik natuurlijk nog even kwijt... dat ik achterover viel van mn stoel toen hij me vertelde dat jij gevraagd had om ook bij jullie te komen. Ik geloofde er niets van!!

een traditionele smid!
Ja, vind het jammer dat ie een stempel: traditioneel smid heeft. In mijn ogen bekapt hij niet traditioneel. Hij zei dat gisteren ook. Hij kijkt naar het paard in zijn totaliteit, laat daarbij het beeld van "de ideale stand" helemaal los. Wil geen hoge hakjes omdat dat mooi is of zo hoort, en maakt een goede mustangrol. Hij zei tegen zijn stagair die erbij was, "hou maar even je ogen dicht nu, want als je zo'n rol zet tijdens het examen in Deurne, dan zak je als een baksteen". Kijken naar het paard in zijn totaliteit, en niet alleen naar het plaatje van de hoef, dat is wat een bekapper in mijn ogen tot een goed bekapper maakt. Welk naamkaartje daar ook aanhangt.
Bladwijzers