Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 137

Topic: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

  1. #61

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Gewone hoefzweren ontstaan in principe niet door een 'afwijkende' stand . Een afwijkende stand van het hoefbeen/gewricht kan wél ontstekingen veroorzaken.
    Ja dat bedoelde ik dus. De stand van het hoefbeen is belangrijk bij het ontstaan van hoefzweren. Die kan je alleen beoordelen door röntgenfoto's. Je weet dus pas wat de "juiste" stand van de uitwendige hoef moet zijn, als je weet hoe het hoefbeen erbij "hangt".

  2. #62
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Hoe het ook zij, ik snap niet zo goed waarom de hoefstand nu zo belangrijk is. Gewone hoefzweren ontstaan in principe niet door een 'afwijkende' stand . Een afwijkende stand van het hoefbeen/gewricht kan wél ontstekingen veroorzaken. De enige manier om er daadwerkelijk achter te komen hoe het binnenin zit, is dmv röntgen. Dus als je paard om de haverklap kreupel is en ontstekingen heeft dan kun je er maar beter 's naar laten kijken.
    Zoals ik al eerder de redenen genoemd heb waardoor (regelmatige) hoefzweren veroorzaakt kunnen worden, staat een stuk je terug. De merendeel van de hoefzweren ontstaat door de slechte kwaliteit van de witte lijn, wat weer iets zegt over de kwaliteit van laminae (de verbinding tussen hoefbeen en wandhoorn). Daar werden een aantal oorzaken bij genoemd die stuk voor stuk spiegelde op de situatie van Sunny, het enige wat overbleef, was de stand ... daarom de focus. Maar goed.. dit is dus herhaling van eerdere teksten.

    En ja.. wat zijn in jouw ogen "gewone" hoefzweren?

    Verder is er vanmiddag een hoefsmid bijgeweest (het verbaast me dat Trea dat nog niet geschreven hebt ) en die heeft het verhaal over de stand dus van tafel geveegd ... bij Trea, want ik had helaas verplichtingen waar ik niet onderuit kon. De stand is, in zijn ogen, niets mis mee... mooi!

    Verder heeft Trea een interessante docu gehad vanmiddag, toch?
    Hier dus de korte telefoonversie:
    Zijn mening... de hoeven zitten te vol, waardoor er dus geen optimaal hoefmechanisme kan plaatsvinden, en dus ook niet de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Verder vertelde hij mij nog dat gezien de kleine hoeven van Sunny (ras eigen) icm natuurlijk bekappen waarschijnlijk niet voldoende is om het hoefmechanisme goed te laten werken.

    Achter rechts heeft hij nog maar een hoefzweer weten te openbaren.. door het verwijderen van deze is er een flink stuk zool mee los gekomen. Ik krijg het dus erg druk met schoonhouden en spoelen van de hele handel.

    In ieder geval klinkt zijn verhaal me erg aannemelijk, bij de vorige hoefzweer had ik me nl al bij neergelegd dat de omvang van haar hoeven in haar nadeel werkt. Nu een mogelijke oorzaak bekend is... ben ik erg blij dat we weer "verder kunnen". Alhoewel we nu natuurlijk wel moeten ontdekken hoe we een optimaal mechanisme kunnen bewerkstelligen...


    edit... diverse taalfouten... mijn ogen doen het ook al niet meer zo goed..
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  3. #63

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    "De hoeven zitten te vol..." ... I rest my case!

    (Ik hoop dat de ironie je niet ontgaat)
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  4. #64

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Ja hee, ik ga het toch niet allemaal vertellen! Is jouw topic hoor. ik wist niet wat je hierover kwijt wilde.
    Maar nu mag ik!! Jaaaaaaaaaaaa

    Het was een leuke middag, onverwachts. Want ik had mijn pijp al leeg toen Marjolein om half vijf kwam smeken of ik niet mee wou gaan voor de wekelijkse mestbeurt bij Isla. Ze zou eigenlijk gaan met haar vriend, ik had nachtdienst en wilde lekker "uitslapen", maar toevallig had die zijn brommer kapot.
    Naja, dan gaat moeders maar mee.

    We staan daar mest te scheppen, hoor ik ineens een zeer bekende stem. Het was mijn ex-hoefsmid. Hij kwam een paard bekappen zei die. Ik zeg nog: "denk ut nie hè!" Dacht echt dat ie een grapje maakte. Ik zei dat alle paarden natuurlijk bekapt werden, maar nee, hij hield vol dat ie het paard met de hoefzweer moest bekijken.
    Marjolein sist me toe: "bel Isla!" Maar ik had mijn foon niet bij en sja.. toen heb ik hem Sunny maar laten halen uit de wei (mocht ie lekker zelf doen haha)

    Ik smeekte Marjolein om de mest maar even zelf te ruimen, want hier wilde ik met mijn grote mond en dikke neus natuurlijk bovenop staan

    Het was werkelijk heel interessant. Hij bekapt precies zoals ik het zelf doe (en dat is niet helemaal volgens de PN methode) dus ik werd hoe langer hoe enthousiaster! Hij benoemde precies de punten die ik ook zou veranderen. Zool minder vol laten, betere mustangrol, straal netjes bijwerken, de teen korter maken. Bovendien vond hij binnen no-time een heel oude hoefzweer in de achterhoef, die wel al genezen was, maar waarvan de oude troep-resten (zwartgeworden ingedroogde pus ed) nog gewoon onder de zool zaten. De zool lag daar ook los. hij sneed alles wat los en aangetast was weg, met de mededeling dat dit nooit goed kon aanhelen als die rotzooi eronder bleef zitten. Het zou binnen de korste keren weer een zweer worden op die plek als het spulletje daar bleef broeien.

    De andere achterhoef had ook een oude hoefzweer gezeten, en die losse zooldelen die daarover lagen (zelfde verhaal als de andere hoef) had ik al eens weggesneden (oooo zo eng!), dus dat was oke (pfjew!)

    hij had inderdaad een duidelijk verhaal over volle zolen en verminderd hoefmechanisme, waardoor afvalstoffen niet wegkunnen, maar in de hoef blijven zitten. ik vind dat zo logisch als wat, maar de tijd zal uitwijzen of het dát is (was) wat de hoefzweren veroorzaakt.

    Ik heb hem gelijk gevraagd of hij niet een paar keer per jaar bij mij langs wil komen met zijn "kundig" oog, want de manier hoe hij bekapt sluit perfect aan bij "mijn methode" en hoe hij die rotte plekken opspoorde en schoonmaakte vond ik superkundig!
    Ik heb hem zelf nooit gekend als bekapper. Bij mij kwam hij altijd gewoon beslaan .

    Ik ben eigenlijk wel geschrokken dat onze eigen natuurlijk bekapper deze zweren nooit opgespoord heeft, of in ieder geval zo heeft laten zitten.

    voor Isla lijkt het me eigenlijk veel beter dat ze haar paarden onder de hoede van deze bekapper geeft. Zelf door blijven bekappen zoals het was lijkt me niet in het belang van de paarden, maar goed, dat is haar zaak natuurlijk. Hij weet in ieder geval wat ie doet en heeft veel ervaring. Ik was erg onder de indruk en ik ga binnenkort ook een afspraak maken.

    Bij natuurlijk bekappen wordt er (vooral de laatste tijd, na die clinic van Pete Ramey) zo hard geroepen dat je absoluut helemaal niks van de zolen af mag halen. De zool zou zich ontwikkelen naar de ondergrond waar het paard het grootste gedeelte van de dag op leeft. nou aan mijn hoela! Ik geloof daar pertinent NIET in. Bij mijn paarden worden het aan de onderkant een soort van pannenkoeken dan. Ik ben altijd een beetje dwars geweest en bekap zoals mijn paarden het er het beste op doen, en hoe die methode dan mag heten zal me worst wezen, maar het beste bewijs staat achter mijn huis. Geen enkele bekapper kan beter bepalen hoe mijn paarden het beste lopen dan ik zelf.

    Sorry, gaat een beetje off-topic. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat ik dalijk ook weer eens een echte traditionele smid mijn paarden laat bekappen.

    Vond het machtig interessant om het "gat"in Sunny's hoef te zien. Het hele kanaal was ontstoken en Isla is inderdaad nog minstens een week zoet met badderen van de zere hoeven.

    succes Iss Ik heb er alle vertrouwen in in ieder geval!

  5. #65

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Aha, nu begrijp ik de eerder genoemde opmerking. Tja, wat kan ik zeggen? Blij dat ik een traditionele bekapster heb, die altijd de zolen bijwerkt en heel erg foei! dat die andere hoefbekapper dit allemaal gemist heeft. Het klinkt wel bekend overigens - heb dit twee maal meegemaakt, voor mij dus geen NB-ers bij m'n paard!
    Overigens..... het wordt aanbevolen om een paard voor tetanus te laten enten met zo'n gat in de zool zoals hierboven beschreven ( als-ie daar tenminste al niet tegen geënt is).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  6. #66
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Dit klinkt heel erg logisch ja, ben blij dat er iemand bij is geweest die er zo over denkt. Zelf vind ik ook dat als de hoef niet in goed evenwicht is, je de zool wel zelf bij moet houden anders groeit het vol en dicht.
    Fenna heeft echte platvoeten gehad en nu komt er eindelijk iets holling in

    Hoeven kunnen om de meest vreemde redenen zweren ontwikkelen hoor. Petra vertelde mij vorige keer nog dat veel van de paarden waar ze kwam die week met zweren kampten, puur door de overgang tussen extreem droog naar extreem nat weer.

    Ook alles wat een kneuzing veroorzaakt kan een zweer worden. En als jij sinds een poosje natuurlijk bekapt dan maakt de hoef veranderingen door en elke verandering (en/of verbetering) kan ook weer een zweer tot gevolg hebben.

    Persoonlijk ben ik altijd blij geweest dat Fenna's zweren nooit uitgesneden zijn. Ook haar ergste zweer die ook bovenin zat niet, gelukkig want de d'arts wilde onderaan beginnen kan je nagaan wat er dan nog van de hoef over had geweest
    Die grote zweer kwam er ook zelf uit, aan de kroonrand.

    Wat denk je zelf van die andere bekapper Isla? Ga je voorlopig met hem verder? Lijkt mij een peer.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #67
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Dit schreef je al op de 1e blz Trea:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik vroeg me ook af hoe zoiets ineen keer kan ontstaan, aangezien je al een hele poos natuurlijk bekapt..
    Ik heb deze vraag ook aan Klaas gesteld, en hij constateerde volle zolen (o gruwel haha bekend probleem) en gaf dit als mogelijke oorzaak aan. Volle zolen = kneuzingen = ontsteking = hoefzweer. Maar zeker weten of die zweer ook was ontstaan, als je haar hoefjes volgens schema had bijgehouden dat doe je natuurlijk niet..
    Isla: blij dat je nu een goed gevoel hebt.

  8. #68

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Off topic: Ik zie dat hierboven een post is weggehaald. Waarom eigenlijk? Wie modereert hier??
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  9. #69
    Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Lövvik Jamtland Zweden
    Leeftijd
    59
    Berichten
    6.570

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Een post weggehaald??? Van wie dan, volgens mij mis ik niks. Ik ben in ieder geval onschuldig.
    www.crystal-carving.com

  10. #70
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Off topic: Ik zie dat hierboven een post is weggehaald. Waarom eigenlijk? Wie modereert hier??
    ik heb het niet gezien ,maar je kunt toch ook zelf besluiten een bericht weg te halen, als dit binnen een bepaalde tijd is??

  11. #71

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Ik wist dat je tekst kunt editten maar wist niet dat je een hele post kunt weghalen.
    Het doet er verder ook niet toe, was niet van belang - het viel me alleen maar op.

    Ik heb deze vraag ook aan Klaas gesteld, en hij constateerde volle zolen (o gruwel haha bekend probleem) en gaf dit als mogelijke oorzaak aan. Volle zolen = kneuzingen = ontsteking = hoefzweer.
    Maar wie hield nu eigenlijk de hoeven bij? Klaas? Issiem zelf?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  12. #72

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Mmm ik wil eigenlijk niet dat hier nu berichten over Klaas komen te staan, maar wat Ik vooral vindt van laatstgenoemde berichtjes:

    Het klopt wat Antheman aanhaalt. Die quote van mij. Klaas heeft een periode lang beter de zolen "uitgehaald" (niet te verwarren met uithollen). Bij mijn paarden doet hij dit nog steeds, omdat ik dat zo wil. Ik sta met mijn neus bovenop het bekappen, en Klaas weet hoe ik ze graag bekapt wil hebben.
    Maar hij is bij die clinic van Pete Ramey geweest, en daar is eigenlijk tegenovergestelde gezegd. Klaas kon zich daar heel erg in vinden (theorie dat als de zool volgroeit, de zool dit ook nodig heeft voor de ondergrond waar hij op staat) en ging m.i. steeds minder aan de zolen doen. Hij is dus een beetje van mening veranderd in de tussenliggende periode.

    Ik heb bij Sunny dit ook gezien, EN dan nog het feit dat Klaas maar om de drie? maanden kwam en Isla het tussentijds zelf bijhield. Isla maakte zelf de zolen ook niet schoon zoals ik dat zou doen. Zo is langzaamaan de zool toch weer voller gekomen.

    Nou weet niemand op dit moment zeker of die volle zolen idd. de reden is voor de hoefzweren. Dat zal nu moeten blijken hè!

  13. #73
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Maar met die volle zolen hadden Anya en Amy toch pijn?

    Als het nodig is om dit weg te halen ,dan moet je dat doen. Ook op jezelf vertrouwen hoor!!!!
    Ramey kan zoveel zeggen. Als jouw paard het er beter op doet, dan is dat dus een betere methode voor jouw paard.

    Ik doe ook meer dan wat Ramey voorschrijft. Ik laat bijv een randje staan en naast de straal "schep" ik vaak wat zool weg om de straal meer ruimte te geven.

    en nogmaals: ik hoop dat het nu voor Isla igg goed voelt en beter nog: dat het wérkt!

  14. #74

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Dat vind ik nou juist één van de bedenkelijke kanten van Natuurlijk bekappen: de neiging om de regels te volgen. Als meneer A zegt, hielen laag dan gáán de hielen laag en als meneer B zegt zolen vol laten, dan blijven de zolen vol.
    Sommige theorieën zijn best logisch maar vaak zijn het ook niet méér dan dat: theorieën!
    Bovendien wordt heel veel NB losgelaten op paarden die dat wellicht ook wel kunne hebben: quarters, kleinere lichte paarden etc. En géén van onze nederlandse paarden loopt op dezelfde bodem als waar de amerikaanse heren het over hebben.

    Met mijn paard is ook een tijdje geexperimenteerd door een 'bekende'NB-er. Op basis van Ramey: theorie dat als de zool volgroeit, de zool dit ook nodig heeft voor de ondergrond waar hij op staat. Kul vind ik dat. Want het werkt alleen maar dubbele zolen in de hand - de meeste paarden lopen op zand, grasland, soms een straatje en lang niet over de rotsachtige bodem van Arizona, USA. Ze heeft nog nooit zo belazerd gelopen als toen. Nu wordt ze traditioneel bekapt, zolen worden zeker wel uitgehold, straal wordt bijgewerkt etc. En nu loopt ze weer als een speer, haar witte lijn is weer op orde.

    Mijn motto is en blijft: kijk naar de hoeven van je eigen paard - dát wat je eventueel uit het NB kunt meenemen, kun je doen maar pas het aan - aan de hoef én aan de leefwijze van het paard. Bovendien vind ik een bekapper die, zonder naar het paard te kijken wél een theorie volgt, maar heel bedenkelijk.. ( zou ik ook vinden van een ijzersmid hoor!).
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  15. #75

    Re: kreupel door hoefzweer ?? het houdt niet op..

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Maar met die volle zolen hadden Anya en Amy toch pijn?

    Als het nodig is om dit weg te halen ,dan moet je dat doen. Ook op jezelf vertrouwen hoor!!!!
    Ramey kan zoveel zeggen. Als jouw paard het er beter op doet, dan is dat dus een betere methode voor jouw paard.
    O maar dat doe ik absoluut. Voor mij geen volle zolen, wat meneer Ramey daar ook van vind.
    Ik denk dat daar ook het belangrijkste verschil ligt tussen Isla en mij.
    Isla vertrouwt volledig op wat en hoe de bekapper denkt en geeft alles uit handen.

    Ik doe dat niet. Nooit gedaan ook.
    Ik bekap hetzelfde als jij Hester. Naast de straal graaf ik uit tot om en nabij de dirtline. Werkt gewoon het beste voor mijn paarden.
    Omdat ze heel veel uren op beton staan, groeien de zolen erg snel vol. Aandachtspuntje voor ons dus.

    ik ben ook erg benieuwd hoe Sunny het nu gaat doen inderdaad. Ik hoop dat alle ellende verleden tijd is nu. Kan Iss eindelijk haar nieuwe zadel gaan inrijden

Pagina 5 van de 10 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •