Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: grondwerk, wat een probleem!!!! HELP

  1. #1

    grondwerk, wat een probleem!!!! HELP

    hoi,
    ik heb met mijn paard al vaker grondwerk gedaan. ook voordat ik hem beleerde, ook met sjabrak op en zadel op de join-up gedaan. de laatste tijd deed hij heel vervelend met rijden, hij is heel druk en wil alleen harder en doen wat HIJ wil!
    hij staat nu ergens anders op de wei, waar ook rijbak naast is. alleen die rijbak moet nog vlakgemaakt worden, dus had ik eergisteren een stukje afgezet in de bak voor het grondwerk. alleen hij wou gewoon door dat draad heen, dus heb ik hem aan de leadrope gehouden en touw wel losjes gehouden zonder druk dus.
    in de wei kan ik zo op hem zitten, zonder zadel/halster.
    ik wil graag alles zo natuurlijk mogelijk doen, maar hij accepteerd dat gewoon niet!
    ik weet niet wat ik moet doen, wie heeft tips/oefeningen???
    dus eerst grondwerk en hoe ik het dan op kan bouwen om te rijden, en moet dat dan met hoofdstel of touwhalster???
    bedankt allemaal!!!
    Stanley en fireball the best!
    Zelfs de mooiste jaguar is niets, bij een kleine pony voor een wagentje!
    Door wind en weer op mijn tinkerbeer......

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: grondwerk, wat een probleem!!!! HELP

    het klinkt allemaal zo standaard, dit antwoord. maar heb je er weleens aan gedacht om je blik eens op parelli te richten? Dit is een compleet programma waarbij jij je paard beter leert lezen, je beter leert communiceren met je paard, dominantieverhoudingen goed leert te krijgen en het si tegelijkertijd een stap voor stap inleiding tot en met het rijden.

  3. #3
    Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    In het noordoosten van Nederland
    Berichten
    6.118

    Re: grondwerk, wat een probleem!!!! HELP

    Als ik dit zo lees ga ik volledig met Sandra mee, helemaal opnieuw beginnen, zonder basis ben je nou eenmaal nergens!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

  4. #4
    Actief Forumlid vally4ever's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Locatie
    Vinkeveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    223

    Re: grondwerk, wat een probleem!!!! HELP

    Opnieuw de basis aanleggen is natuurlijk een goede oplossing. Zonder goede basis ben je nergens. Maar wanneer heb je nou een goede basis... Misschien heb je die zelf al, misschien niet. Dat weet jij beter dan ik. Maar mocht het wel zo zijn, dan maar even wat directer.

    ik wil graag alles zo natuurlijk mogelijk doen, maar hij accepteerd dat gewoon niet!
    Ik denk niet dat het probleem is dat je paard het niet accepteerd.
    Vergeet niet dat paarden een sterke eigen wil hebben!
    Dat je in de wei wel alles lukt, maar in de bak niet, lijkt mij gewoon dat je paard zich prettiger voelt in de wei dan in de bak en hij wil gewoon graag naar de bak toe. Hier denk ik toch echt dat consequent zijn een goed idee is.

    en moet dat dan met hoofdstel of touwhalster???
    Niets moet, alles mag. Het zal wel tegen een hoop gedachten hier ingaan, maar dit is wat ik denk... Voelt voor jou een hoofdstel beter, dan doe je dat. Jij kent jou paard het beste. Een hoop mensen hier zullen zeggen touwhalster en dat een dwangmiddel als een bit gewoon niet nodig is, of dat hun paard nooit een bit zal voelen. Mijn paard is ingereden met een bit, maar is ze er slechter op geworden? Nou nee. Ik geloof niet dat een bit persee iets slechts hoeft te zijn, nodig denk ik niet, maar niet slecht. Liever een keer met bit rijden dan dat je de controle verliest en dat er dingen mis gaan. (even voor de duidelijkheid: Ik weet ook dat een bit voor communicatie is en niet voor dwang, maar zelfs een touwhalster kan als dwangmiddel worden gebruikt als je er niet goed mee om weet te gaan) Wanneer je met respect bezig ben met je paard, hoeft een bit heus geen straf te zijn... Vind ik...

    Het is net als met buitenrijden (bij mij dan), ik neem Vally sinds kort af en toe mee naar buiten en dat vind ze helemaal super! Maar ik doe het gewoon met mijn hoofdstel in. Dat is voor mijn gevoel (nog) veiliger. Misschien als ik eerder met NH in aanraking was gekomen, had ik haar wel ingereden met touwhalster, het ligt echt aan het paard, doe wat jij het beste vind (of neem een tussenweg: bitloos hoofdstel )

    Even in het kort gezegd: Met touwhalster red je het wel, gewoon consequent zijn. Maar dat heeft tijd nodig, tijd waarin het ook uit de hand kan lopen. Hoewel het met een touwhalster ook prima te doen is, is het gewoon helemaal jouw keuze.


    Nou zal ik met zo'n reactie wel een hoop discussies op de hals halen (ervaringen uit eerde forums) maarja, my thought = my thought...



    *** Wat je trouwens ook kan doen, wachten met rijden totdat het grondwerk goed gaat ***

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •