Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 95

Topic: De bocht om sturen

  1. #61
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: De bocht om sturen

    Wat ik me nu afvraag is dat ik iedereen over zitbeenknobbels hoor praten en ik ben ook als normal dressurmiep opgeleid dus weet dat je volgens de normals zit op driehoek zitbeenknobbels kruis maar als je naar het hele fluidity concept krijgt zit je daar dus absoluut niet meer op als je dan draait volgens eyes bb leg werk je dus niet met gewichtsverandering

  2. #62
    jiske
    Guest

    Re: De bocht om sturen

    Ik heb (als dressuurmiep) nooit zo heel veel onderricht gehad in het hele idee zitbeenknobbels - gewicht.

    Er is mij altijd uitgelegd dat als je je daar teveel bewust mee bezig gaat houden dat dat dan snel verkramping en zo tot gevolg heeft.
    Kijk je met je schouders, gebruik je je handen goed, dan plaats je automatisch de juiste zitbeenknobbels naar voren, of naar achteren.


    Ik ben het dus ook niet met Dorien eens: probeer op een stoel maar eens 1 zitbeenknobbel meer te belasten. Probeer dat eens te doen op verschillende manieren. Door op je 'beugel' te drukken: blijkt dat daarmee je zitbeen alleen maar uit het zadel komt!
    Door vanuit je zit te duwen: blijkt dat je dan snel inknikt in je heupen!
    En er treedt, met hoe je het ook doet toch aardig wat spanning op in je lichaam.

    Probeer gewoon rustig in balans te blijven boven je paard, recht boven zijn romp. Heb je het gevoel in wendingen iets naar buiten te worden geduwd. Ga dat dan tegen met een licht afzetten op je buitenbeugel.
    Val je naar binnen, stel je paard dan nog iets meer naar binnen zodat je het hem onmogelijk maakt om op zijn binnenschouder te vallen.
    Dat heeft tot gevolg dat je hem weer recht maakt, en dus het 'plateau' waarop je zit weer recht is, zodat jezelf ook recht boven hem kan blijven.

    Op het moment dat je paard goed buigt, voel je je automatisch goed in balans en hoef je dus niet meer te corrigeren.

    Druk zetten op de binnenkant heeft een aantal nadelen.
    Je brengt je paard uit onbalans en zal hij eerder naar binnen onder je 'vallen' dan dat hij onder je buigt. Dat werkt dus averechts want daardoor heb je nog weer meer het gevoel naar binnen te vallen.

    Ik zie het eerder andersom: de twee zitknobbels kunnen juist fungeren als een opening waaronder je paard kan bewegen.
    Als je afwendt en je doet dat goed met je schouders, ben beweegt automatisch je been en je bekken iets mee in de wending. Dat zorgt ervoor dat de druk van de zitknobbel minder wordt waardoor het paard de ruimte krijgt onder de open ruimte te stappen.

  3. #63
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Wanneer de voorwaartse snelheid mee gaat tellen steekt het ineens heel anders in elkaar.
    dat is waar, het maakt het denk ik ook wat inzichtelijker. Door de voorwaartse snelheid verzwaar je het middelpunt en daardoor de balans. Dan begrens je de buitenkanten automatisch extra om niet uit de bocht te vallen. Dan is het voor het paard eenvoudiger om een mooie bocht te draaien. Het rijden van een mooi verdeelde, ronde grote volte in galop met de juiste buiging is makkelijker dan één in stap.

  4. #64
    jiske
    Guest

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Wanneer de voorwaartse snelheid mee gaat tellen steekt het ineens heel anders in elkaar.
    dat is waar, het maakt het denk ik ook wat inzichtelijker. Door de voorwaartse snelheid verzwaar je het middelpunt en daardoor de balans. Dan begrens je de buitenkanten automatisch extra om niet uit de bocht te vallen. Dan is het voor het paard eenvoudiger om een mooie bocht te draaien. Het rijden van een mooi verdeelde, ronde grote volte in galop met de juiste buiging is makkelijker dan één in stap.
    Klopt, het wil alleen niet zeggen dat je paard ook daadwerkelijk in balans is. Door snel te gaan houdt ie zijn balans. Zou je langzamer gaan en wordt het moeilijker dan weet je dat je nog een balansprobleem hebt op te lossen.

  5. #65

    Re: De bocht om sturen

    Ik heb juist het tegenovergestelde.. Hoe harder ik ga, hoe moeilijker we de bocht om gaan. Jaaaa behalve als we de omheining naderen, dan lukt het wel

    Maar zonder gekheid, ik oefen nu best wel veel met Amy in de wei. Doe het zonder zadel, wel met bbp, zodat ik ook geen verkeerde kracht of druk ergens zet, en in stap lukt het nu om keurige cirkeltjes te maken, om pionnen heen ed, maar in draf gaat de boel op slot (weet niet bij wie van ons 2) en gaan we voornamelijk rechtuit of met heel veel kracht vierkant de bocht om.

  6. #66
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Ik heb (als dressuurmiep) nooit zo heel veel onderricht gehad in het hele idee zitbeenknobbels - gewicht.

    Er is mij altijd uitgelegd dat als je je daar teveel bewust mee bezig gaat houden dat dat dan snel verkramping en zo tot gevolg heeft.
    Kijk je met je schouders, gebruik je je handen goed, dan plaats je automatisch de juiste zitbeenknobbels naar voren, of naar achteren.
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ook ik ben me eigenlijk niet erg bewust van mijn zitbeenknobbels (en een heleboel andere onderdelen van mijn lijf). Ik heb een tijdje geleden een periode gehad dat ik er erg op lette en dat werkte heel demotiverend. Toen las ik een interview met Joop Stokkel (gehandicapte dressuurtopper, mist een been en een arm, aan verschillende zijden) en realiseerde me dat ik niet zo moeilijk moest doen. Als er nou iemand 'scheef' zit is hij het wel en hij rijdt hartstikke goed en presteert fantastisch. Op dat moment heb ik alles laten varen, tot op zekere hoogte. Ik let wel op voorover/achterover, lang ontspannen onderbeen, verende enkels, zachte hand.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Ik ben het dus ook niet met Dorien eens: probeer op een stoel maar eens 1 zitbeenknobbel meer te belasten. Probeer dat eens te doen op verschillende manieren. Door op je 'beugel' te drukken: blijkt dat daarmee je zitbeen alleen maar uit het zadel komt!
    Door vanuit je zit te duwen: blijkt dat je dan snel inknikt in je heupen!
    En er treedt, met hoe je het ook doet toch aardig wat spanning op in je lichaam.
    Zittend op een stoel kun je niet nabootsen wat er gebeurt in het zadel. De hoek bovenbeen/bovenlichaam is heel anders en als je naar voren gaat zitten heb je alleen onder je kont (zitbeenknobbels) nog wat zitten, verder naar voren niks meer. Ik vind deze vergelijking dan ook niet goed.
    Ga eens op een fiets je gewicht verleggen en let eens op wat er gebeurt. En overdrijf dan niet want dan val je om Als je fietst en je ziet een dubbeltje op straat liggen hoef je alleen maar te kijken naar dat dubbeltje en je fietst er vanzelf overheen. Doe dat wat vaker en probeer te voelen wat er gebeurt met je zit.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Druk zetten op de binnenkant heeft een aantal nadelen.
    Ik heb het over minimale druk hè? Dus niet bewust plompverloren overhellen naar één kant maar een milimeter gewichtsverschuiving.
    Maar ik neem aan dat jij dat ook zo bedoelt
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  7. #67
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    wolvega
    Berichten
    626

    Re: De bocht om sturen

    ok misschien moet je zo natuurlijk mogelijk rijden en gewoon doen zoals het gaat maar als je kijkt wat voor een enorm verschil in houding van het paard een houdingsverandering van de ruiter geeft ga ik toch echt nadenken wat ik doe en vind het ook erg belangrijk

  8. #68
    Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Achterhoek
    Berichten
    1.136

    Re: De bocht om sturen

    Niet erg on topic maar wel leuk: http://www.joopstokkel.nl/.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

    The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

  9. #69
    jiske
    Guest

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Op dat moment heb ik alles laten varen, tot op zekere hoogte. Ik let wel op voorover/achterover, lang ontspannen onderbeen, verende enkels, zachte hand.
    Als je fietst en je ziet een dubbeltje op straat liggen hoef je alleen maar te kijken naar dat dubbeltje en je fietst er vanzelf overheen. Doe dat wat vaker en probeer te voelen wat er gebeurt met je zit.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jiske
    Druk zetten op de binnenkant heeft een aantal nadelen.
    Ik heb het over minimale druk hè? Dus niet bewust plompverloren overhellen naar één kant maar een milimeter gewichtsverschuiving.
    Maar ik neem aan dat jij dat ook zo bedoelt
    Ja, ik merk ook wel dat we hetzelfde bedoelen.
    Kijk naar waar je naartoe wilt en voel hoe je zit en meegaat ipv hoe je zou mòeten zitten.
    Focussen en voelen is heel belangrijk en vertelt je heel veel.
    Overigens mijn onderbenen worden nooit langer, maar zware knieen die zakken helpt bij mij weer goed.

  10. #70
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Maar zonder gekheid, ik oefen nu best wel veel met Amy in de wei. Doe het zonder zadel, wel met bbp, zodat ik ook geen verkeerde kracht of druk ergens zet, en in stap lukt het nu om keurige cirkeltjes te maken, om pionnen heen ed, maar in draf gaat de boel op slot (weet niet bij wie van ons 2) en gaan we voornamelijk rechtuit of met heel veel kracht vierkant de bocht om.
    Dat k]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]

    oefenen, oefenen en nog meer.... niet te bang zijn dat JIJ iets verkeerd doet! Je paardje is gewoon stijf en moet keer op keer op keer opgerekt worden

  11. #71
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dorien66
    Niet erg on topic maar wel leuk: http://www.joopstokkel.nl/.
    Tja kijk, als we zo gaan beginnen :

    ... Niet erg on topic en ook érg leuk...
    http://www.luislucio.com/english/doma-nat/index.htm

    grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #72
    Forumlid e_horse's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    79

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Dat k]/images/smilies/icon_mrgreen.gif[/img]

    oefenen, oefenen en nog meer.... niet te bang zijn dat JIJ iets verkeerd doet! Je paardje is gewoon stijf en moet keer op keer op keer opgerekt worden
    Dit klinkt mij ook bekend..
    Mijn paard heeft hetzelfde probleem als Nacino. In stap de bocht om gaat prima, in draf moeilijk en in galop bijna niet. De ene galop beter dan de ander.
    Met een touwhalster gaat het heel moeilijk, met een bit kan ik nog 'enigzins' mannipuleren en gaat het iets beter..
    Stijfheidsprobleem dus..
    Dat merk ik ook op de grond met porcupine van de voorhand. De ene kant gaat beter dan de andere kant.
    www.harlie.nl

  13. #73
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Bij Nacino is netjes de bocht om in stap een eitje, in draf al wat moeilijker en in galop, woeha, moeilijk!

    Wil ik met enorme buitenstelling en een scheef paard door de bocht galoperen is er geen enkel
    Niet lullig bedoeld, maar probeer het eens met je gewicht voor jouw gevoel verkeerd te doen. Kijk hoe het dan gaat.

  14. #74
    jiske
    Guest

    Re: De bocht om sturen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Bij Nacino is netjes de bocht om in stap een eitje, in draf al wat moeilijker en in galop, woeha, moeilijk!

    Wil ik met enorme buitenstelling en een scheef paard door de bocht galoperen is er geen enkel
    Niet lullig bedoeld, maar probeer het eens met je gewicht voor jouw gevoel verkeerd te doen. Kijk hoe het dan gaat.
    Hoe bedoel je dat precies?

  15. #75
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: De bocht om sturen

    Heb je het hele topic gelezen en de "opdrachtjes" gedaan? Over zitten op een stoel, kijken met je navel, wat er dan gebeurt en of je gewicht nou juist een beetje in de binnenkant moet zitten of aan de buitenkant. Eigenlijk gaat daar een groot deel van de discussie over en de één vind dit en de ander dat. Dat Parelli eerst het ene adviseert en dan later het andere en dat dat zeer verwarrend is! Interessant hoor!

Pagina 5 van de 7 EersteEerste ... 34567 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •