Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Paard met zonnesteek!

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Paard met zonnesteek!

Vandaag had Willem een zonne steek. We lieten ze even lopen in de bak en Willem ging volledig door het lint. Toen hij wat rustiger werd ging ik naar hem toe. Hij was nat en hijgde dus ik ging even met hem stappen. Maar plotseling werd het ssteeds erger en begon te trillen enzo en werd natter en natter, tot het zweet in straaltjes van hem afliep! We hebben hem gekoelt en in de schaduw gezet. Zijn temp was 38,5. We hebben zijn benen koel gehouden, na een half uur was zijn temp 37,4. Dat was dus al beter.

Het probleem is nu: Er is een kans dat hij het nu weer krijgt als hij het land op gaat. Want ze staan 's middagds op het land, dit kan niet anders i.v.m moeilijk heden met de sportschool. Er zijn ook geen bomen of schuilstal en dat mag ook neit gebouwd worden. Hoe kunnen we Willem dus beschermen tegen de zon, zodat dit niet weer gebeurt?

Ik heb dit zelf ook een beetje. Als ik zonder pet in de zon ga staan, krijg ik hele erge hoofdpijn en wordt ik heel erg warm. Een pet helpt hier heel goed tegen, maar bestaat er iets als een paardenpetje??

Re: Paard met zonnesteek!

onze eerste veulentjes hebben dit ook gehad ondanks het feit dat ze voldoende bescherming hadden van bomenrijen. Gelukkig had ik het onmiddellijk in de gaten en is het goed afgelopen.

Een petje is onmogelijk daar je het ganse lichaam zou moeten bedekken. Paarden raken immers op hun volledige lichaam oververhit.

Het beste kan je kiezen voor een "partytent" waar je de zijflappen afhaalt.

Per toeval zag ik trouwens gisteren in een reclameblaadje van en doe-het-zelf - zaak 2 driehoeken uit zeil die je over je terras kan spannen. Dit kan je dan ook doen met palen en daar het zeil op.

Je kan ook een natuurlijke beschutting maken. Enkele palen dubbel zetten op een "Z" vorm of "V" vorm. Daartussen vlecht je dan snoeihout. Trouwens een geweldige plek voor egels en vogels in het winter en broedseizoen!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Hey, mijn paard heeft een allergie aan uv-stralen. Hij moet dus ook beschermd worden tegen de zon. Ik heb wel een schuilstal mogen plaatsen, maar heb hem toch ook een zonnewerend vliegendeken gegeven. Ik had ook een masker , maar dat kan hij absoluut niet verdragen, dus dat laat ik uit nu.

Het deken is van harry's Horse en het masker van bij de paardendrogist:

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wauw wat een spacy paard heb jij zo Cheyenne
    Ik denk dat dit wel een goede oplossing is zo.

Toch denk ik dat ze er in de wei minder snel last van hebben, in ieder geval in onze wei het is daar zo open dat er altijd een zuchtje wind staat. Daarbij ken ik geeneen paard dat op de wei als een idioot gaat rennen als hij ook rustig gras kan eten en als het bovendien zo warm is.
    Wij hebben ook niet echt schaduw, maar het is altijd nog beter dan in een snikhete stal staan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    Vandaag had Willem een zonne steek. We lieten ze even lopen in de bak en Willem ging volledig door het lint. Toen hij wat rustiger werd ging ik naar hem toe. Hij was nat en hijgde dus ik ging even met hem stappen. Maar plotseling werd het ssteeds erger en begon te trillen enzo en werd natter en natter, tot het zweet in straaltjes van hem afliep! We hebben hem gekoelt en in de schaduw gezet. Zijn temp was 38,5. We hebben zijn benen koel gehouden, na een half uur was zijn temp 37,4. Dat was dus al beter.
    Wat vervelend!!
    Maar mmmmm 38,5 is helemaal niet zo hoog voor een paard, dat valt nog binnen "normaal" te noemen. De lichaamstemperatuur bij paarden ligt gemiddeld hoger dan bij ons mensen. Om te weten wat voor jouw paard normaal is, kan je hem een week lang temperaturen 2 x per dag, en dan heb je uitganspunt. Omdat hij zo uit zijn panty is gegaan (kan dat niet "gewoon" uitgelatenheid zijn?) en de verschijnselen daarna optraden, zou het kunnen dat hij een vorm van tying up heeft gehad (spierbevangenheid)?

Ik heb het één keer gehad dat mijn paard een zonnesteek had (mijn toenmalige KWPN-ner), en dat was afschuwelijk om te zien. Hij kon niet meer fatsoenlijk staan, leek iedere keer om te vallen, en zijn hoofd ging als een klepel van de klok heen en weer.
    Echt afschuwelijk om te zien.
    Sindsdien zet ik mijn paarden met zulk weer niet meer overdag op wei, maar s´nachts, en staan ze overdag lekker onder hun afdakje.

Ik heb mijn haf een Rambo vliegen deken op, deze is gelijk uv werend.
    Ik heb een bosweitje met bomen erin en een gewone wei met 1 boom, dus ze hebben altijd schaduw.
    Als ze in de grote wei lopen dan hebben ze geen schaduw, hier lopen ze dus alleen als het niet te warm is.
    Een vliegen masker ligt er binnen een halfuur af dus dat werkt niet.

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Wauw wat een spacy paard heb jij zo Cheyenne
    Ik denk dat dit wel een goede oplossing is zo.

Toch denk ik dat ze er in de wei minder snel last van hebben, in ieder geval in onze wei het is daar zo open dat er altijd een zuchtje wind staat. Daarbij ken ik geeneen paard dat op de wei als een idioot gaat rennen als hij ook rustig gras kan eten en als het bovendien zo warm is.
    Wij hebben ook niet echt schaduw, maar het is altijd nog beter dan in een snikhete stal staan.
    Ja, ik noem hem mijn alien , de andere paarden joegen hem steeds weg de eerste dag dat hij dit aan had! Het leek wel alsof ze hem niet herkenden..

Een zonnesteek krijg je toch niet van in de warmte te staan, maar van een overdosis zon op je hersenpan? Volgens mij kan een paard op stal geen zonnesteek krijgen, misschien wel iets anders door te heet.
    Anderzijds snap ik niet hoe het in je stal heet kan zijn? Bij ons is het altijd véél koeler in de stallen (open stallen) dan buiten.Volgens mij is het zeker niet beter van een paard buiten in de hitte te zetten(als er geen enkele vorm van beschutting is) dan in een stal, voorzien van voldoende fris drinkwater..
    Mijn Pluchke is wel zo idioot om te gaan rennen als hij ook rustig gras kan eten , wanneer er een horzel aan zijn benen zit. Daar wordt hij stekezot van! Snel het schuilstalletje in is ie dan!

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dit kan ook geen zonnesteek zijn. Zo idioot heet is het nog niet, hij was nog niet lang buiten, en zijn temp was na een uitbundige sprintspel met andere paarden 38,5. Kan me best voorstellen dat je daarvan schrok, want voor een mens is dat te hoog, maar voor een paard is dat echt normaal hoor! Vandaar denk ik aan óf spierbevangenheid, óf (misschien nog wel logischer) gewoon gebrek aan conditie?
    Zonde om hem om die reden in te pakken
    Just my 2 cents.
    Gaat het weer met Willem?

Toen wij begonnen te temperaturen was het 39,1 voor de veulens en deze steeg met het uur naar 40,2. DA was er onmiddellijk bij en moesten ze over de 40,4 zitten kwam hij onmiddellijk terug.

We hadden hen onmiddellijk toen we aankwamen in koel zand gelegd en langzaam zakte hun temperatuur naar 38,2 en je merkte dat er meer leven in kwam.

Na een verhitte discussie met de eigenaar van het land, mochten we hen bij warm weer in het weiland met schutstal zetten...
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Volgens Leonie is 38,5 te hoog. (Ik begin steeds minder te vertrouwen op haar kennis). Maar spierbevangenheid? Uhm, ik heb er van gehoord.Maar wat is het ook al weer. Iets met teveel iets in de psieren? of was dat maandags ziekte? Het gaat nu weer helemaal toppie met hem! Ik rij nu deze week op hem, aangerzien ik een testzadel heb. en hij doet het prima. Alleen ben ik panisch en zodra hij ook maar een beetje zweet wordt ik 6 keer zo alert (tja Willem is eht mijn (bijna) alles).
    Volgens Leonie is was het overhitting anagezien hij dus zo warm was volgens haar.

En bij ons op stal is het echt neit normaal heet, in de wei is het koeler dat ligt open. Wij hebben ook buitenstallen en het wordt zo heet daar!

Maar ja, met Willem is het goed. Hij staat nog stteds overdag in het land. Ze willen niet hebben dat de paarden 's avonds het land op gaan...

Bladwijzers

Forum Rechten