Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Vitame en mineralen bij ruwvoerdieet?

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Vitame en mineralen bij ruwvoerdieet?

Ik vraag me af hoe sommigen van jullie een vitamine/mineralentekort opvangen bij alleen een ruwvoerdieet.

Odes heeft snel last van een mineralen/vitaminetekort, wat zich uit in mest eten en zand likken. Ze krijgt nu 2 kilo van een volwaardige muesli per dag aangevuld met 3 scheppen zeewier en onbeperkt hooi/gras. Op dit moment heeft ze nergens last van, alleen is ze erg stevig, neigt naar dik (misschien is ze dat al we). Zeker nu ze weer meer en langer op het gras staan. Het handigste is dus de muesli langzaam afbouwen naar een lagere hoeveelheid, alleen ben ik zo bang dat er dan weer een tekort gaat onstaan.

Dus heeft iemand misschien tips hoe ik dit kan ondervangen?

Re: Vitame en mineralen bij ruwvoerdieet?

ik vang het op door Pavo Liga brokjes bij te voeren, daarin zitten alleen vitamines en mineralen en geen voedingstoffen war ze druk en opgefokt van worden.

Summerfitkoeken en Aura koeken zijn ook een mogelijkheid maar voor mijn pard ongechikt gebleken, daar zitten nl allerlei vitamine B varianten in die mijn paard niet nodig heeft (volgens Steffi v.d. Laarse, holistisch DA)

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Wij voeren hier allemaal summerfit koeken (1/2 per dag = 1 kg brok) Ik heb altijd geleerd dat 1 kg brok voldoende min./vit. bevat voor een paard dus Nacino krijgt 1/2 koek per dag. Als ik ergens heen ben krijgt hij 1 hele koek (lijkt me verstandig ivm vermindere weerstand door stress). Van deze koeken komen ze niet aan. Verder hebben ze altijd een mineralenliksteen.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Idem als Nacino, ze doen het hier goed op.
    Prendre la vie comme elle vient!

Ik ben ook net met de summerfit koeken begonnen, maar Walter krijgt er dus 1 per dag. Ook omdat hij nog in de groei is en in de winter zo dun was geworden wil ik absoluut voorkomen dat hij tekorten oploopt.

Aangemeld
    Feb 2005

Odes had dus wel een tekort bij 2 kilo volwaardige muesli, dus vandaar dat het zeewier erbij is gekomen. Dit lust ze alleen niet los, dus ik zal het toch moeten blijven mengen met een paar brokjes (maar dat kan natuurlijk ook een handjevol zijn) en dan nog een pavokoek of iets dergelijks erbij. Ik ga eens proberen of ze dat lust.

Je kan de zeewier ook mengen in een handje zemelen Linnie. Daar zit verder niks in, en bijna alle paarden vinden het heerlijk. Wel een beetje water doorheen mengen, anders stuift het weg

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik geef al 2 jaar geen Aura koek meer. Er zit toch iets in wat ze niet goed verdragen.

Ze krijgen een handje biks, scheut Omega olie en zeewier.
    Daar doen ze het heel goed op . Uiteraard ligt er een liksteen in de wei.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Pavo Vital doen ze het bij mij al jaren goed op naast hooi en beperkte weidegang. Wel geef ik Kate zodra ze kuiltjes graaft een maandje zeewier bij om eventuele tekorten extra aan te vullen, maar Wick heeft dit nooit nodig gehad.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

bij ons staat een bak van 50 kg Horselickx en een zousteen. Afhankelijk van de behoefte komen ze hieraan. De zoutsteen staat er sinds een klein 2 jaar voor 5 paarden. De 50 kg doen we een dikke 2 maand mee...

Paarden zijn onlangs uitgelezen en geen tekorten vastgesteld!
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Aangemeld
    Feb 2005

Hier heb ik toch wel wat goede tips gekregen. Ik zal de pavo site eens doorspitten naar de Vital en Liga. En dan maar eens wat gaan proberen. Gelukkig is het goed waarneembaar als ze een tekort heeft.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

omdat Shanna nog moet aansterken en dikker worden en ze slecht uit haar vacht kwam krijgt ze nu een of ander groenig goedje uit een grote witte emmer met allerlei mineralen en vitaminen erin (wil morgen wel effe checken wat het is als je wil), verder brok (voor beetje extra voeding vanwege haar tekort deze winter) en lijnzaadolie (voor haar vacht). geen idee of het helpt, ze heeft het groene spul nog maar 1 keer gehad.

Aangemeld
    Feb 2005

Sandra, je mag je in ieder geval de naam van het groene goedje geven . Ik ga dan eens op internet een beetje pluizen naar alles en dan eens iets proberen.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

sietske geeft ook aan dat ze te kort heeft...ze begon aan een metalen ring te likken en toen ik haar haar liksteen aan bood ging ze er van eten.. ze heeft zelfs eens tuk afgebeten en doorgeslikt
    ze staat nu in de wei zonder schuil mogelijkheden dus een liksteen is niet echt een optie... ik blijf dit topic even volgen en ga een aantal van jullie opties uitzoeken!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    ze staat nu in de wei zonder schuil mogelijkheden dus een liksteen is niet echt een optie... ik blijf dit topic even volgen en ga een aantal van jullie opties uitzoeken!
    Waarom dat dan? Je kan toch gewoon een zout en/of mineralenblok in de wei leggen? Doen wij hier ook hoor.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten