Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 44 van de 44

Topic: Gras gaat altijd voor!

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Gras gaat altijd voor!

Mmmm... Lijkt me ook niet zo'n handige oplossing van Eddy, maar verder sluit ik me bij Myracara aan... Ik maak er niet zo'n probleem van... Als ik wat van haar wil ga ik door mn fases heen en dat weet ze, dus houd ze bij fase 1 al op met grazen, waarna ze haar snel haar ding doet, en vervolgens snel weer verder graast! ze wordt er wel lekker snappy van! En juist veel op gras oefenen.... Dan wennen ze eraan. Als ik dat veel doe dan gaat ze alleen nog maar grazen in de wat langere friendly tussenpozen! Wat is er nou een grotere beloning naast rust en gekriebeld worden dan lekker even mogen grazen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara

Ik heb gisteren de eer gehad om met Suus te wandelen en die kent dit spelletje enorm goed. Wat ik me afvraag is; "is het wel een probleem?". De reden dat je niet wil dat je paard gaat grazen is dat je dan niet door kan lopen lijkt mij. Suus kan gewoon zó grazen dat ik er geen last van heb. Heel rusig drafje, hap gras en ik hoef er niet voor te stoppen oid. Weet natuurlijk niet of PP er net zo over denkt, maar dat vindt ik geen ongewenst gedrag eigenlijk. Dat vindt ik errug slim
    Ik wil dit absoluut niet hebben. Vind het gevaarlijk om verschillende redenen:
    Als het paard snel een hap gras meesleurt in de draf, kijkt en ruikt ie niet wat ie eet. Aangezien de bermen hier vol met JKK staan, is de kans groot dat er een stukje mee naar binnen gaat. Bermgras is zowieso risicovol. Er staan veel dingen in waarvan je niet wilt dat je paard dat binnenkrijgt. Bij mij wordt er dus alleen in de bermen gegraasd als ik er langs loop en kan zien wat er groeit.

Ten tweede, als een paard mishapt of het hapje komt niet zo goed los van de grond, blijft zijn hoofd te lang aan de grond, waarbij ze zich als het ware over de kop lopen. Hoofdpositie komt dan tussen de voorbenen, of zijwaards naast de voorbenen. Je wilt niet weten wat voor contracties dat aan hals en ruggewervels teweegbrengt.

Ik vind dat dus reële bezwaren tegen gras eten als ik erop zit en helemaal vanuit draf.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ja Trea, heb je helemaal gelijk in! Daar heb ik nooit zo bij nagedacht, maar dat komt meer omdat bij ons dus eigenlijk géén JKK voorkomt (tenminste, ik moet de eerste plant nog spotten, gelukkig) Daarnaast heb ik gelukkig niet zo'n vreetzak (al zijn alle paarden vreetzakken, daar heb je gelukkig toch nog gradaties in) Dus als ze loopt eet ze nagenoeg niet, daar gaat ze echt even stil voor staan. Maar dat geld natuurlijk niet voor alle paarden en omgevingen en dan zijn dat idd reele bezwaren!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haflingergek
    jaaaaaaaaaah, dat probleem had/heb ik ook, maar ik heb van eddy zondag een trucje geleerd!!!
    en het werkt het werkt dus let op!

stel je paard eet weer eens gras,
    fase 1, hand omhoog met touw
    fase 2, klik met je tong,
    fase 3, stick omhoog
    fase 4, en mep zo hard je kan achter de schoft ongeveer.

je paard zal opschrikken en kijken alsof er brand is en al heel gauw zal hij op fase 1 weer omhoog komen of zelfs niet meer eten!
    Hier is het ook JKK-vrij, maar die andere reden die Trea noemt vind ik eng. Vandaag heb ik in het land gespeelt en Wim was vet lekker bezig dus hoefde niet zo nodig te eten, ik heb 2x die ene fase 1 hier gebruikt.
    Daarna ging ik er op, maar toen had ze ineens honger!
    Ik dacht eerst dat het eraan lag dat we gewoon saai aan het stappen waren, dus ik ging aandraven, f]/images/smilies/tongue_smile.gif[/img]

Uiteindelijk zonder teugels gaan rijden en toen lukte het beter omdat Wim dat leuker vind, dus het ligt er gewoon aan dat rijden met teugels niet de moeite waard is.. waarvoor kies je dan, betere fases of gewoon beter rijden?

Wat het beste werkt. Be effective!

Ik heb gisteren met Lester geoefend, wandelen, en niet eten, behalve als ik het heel duidelijk aangeef. Nou, mooi niet dat hij zich ergens van van de wijs laat brengen hoor. Fase 1, 2,3 en 4 doen hem niets. Ik heb hem zelfs een keer een por met mijn elleboog gegeven (erg onbeleefd, ik weet het..), maar hij leert er echt niet van.

Op dat moment zelf stopt ie dan wel met eten, maar een halve seconde later hangt ie gewoon weer met zijn neus in de berm, en moet ik weer doorgaan tot fase 4. Schiet echt niet op.. Misschien dat ik het vaker moet oefenen, ik had gehoopt dat hij het na een half uur wel zou weten, maar waarschijnlijk is ie de slimste gewoon niet haha :

dan is je fase 4 niet goed.....

ik heb een oersterk exemplaar dat altijd honger heeft, maar als ik echt wil doorlopen, is tegenwoordig een fase 1 en soms 2 voldoende, dat ging ook niet in 1 dagje daar is heel wat tijd overheen gegaan, tot ik een keer een effectieve fase 4 gaf (oftewel: ik meende het echt) en toen viel de euro bij meneer, nu weet ie het

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Pfoe, gras eten is en blijft een issue... De regel tussen Nacino en mij is dat hij best hapjes mag nemen, zolang hij niet gaat stilstaan en er dus geen spanning op het touw komt. Om die regel te bevestigen is dagelijks een 'let op Frien hier kom ik weer met mijn fases' voor nodig
    Stilstaand grazen mag pas als ik wijs naar beneden en zeg 'toe maar'. In draf grazen dat mag niet, want dan kijkt hij niet meer waar hij loopt en gaat bijna op zijn bakkus... Onder het zadel of ernaast maakt niet uit eigenlijk.
    Wat ik ook heb aangeleerd om hem een beetje af te leiden (hij is echt gras-obsessed ) is dat ik zeg 'kom eens hier' en hem met mijn vinger 'binnenhaal'. Dan krijgt hij soms een snoepje en anders een kriebel. Dat doe ik als hij dreigt de berm in te duiken.
    Sleurt hij echt aan het touw om een duik te nemen, dan sleur ik terug...

Ik heb ook eens geprobeerd een geheel lopend-graas-verbod in te stellen, daar wordt het alleen maar erger van!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

Wordt het op die manier niet onduidelijk voor je paard wanneer hij mag eten? In stap wel, in draf niet, dan weer wel, dan weer niet. Die van mij mogen het gewoon niet, dat ene uurtje letten ze maar gewoon even op, eten kan nog de overige 23 uur

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Denk het niet echt, het mag altijd als hij maar blijft lopen, behalve in draf, ik denk dat hij intelligent genoeg is om het te snappen

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

gisteren was ik aan het oefenen in de wei, toen er een (hongerig) paard langskwam met ruiter op zijn rug. Shanna liet ik even grazen. het andere paard ging gewoon grazen en liet zijn ruiter sjorren, en trekken. niks hielp. Ze keek me even wanhopig aan van"heb jij er ook zo een?", ik tik shanna vriendelijk op haar schouder "zullen we weer eens" en shanna's hoofd gaat direct omhoog. Heerlijk zo'n knoppie op je paard.
    Die vrouw keek wel erg verbaasd, haha.

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Grappig dat ik zo vaak het woord honger tegenkom in dit topic. Zouden onze paarden daar echt last van hebben in dit seizoen? Kan me niet voorstellen als ik al die ronde buikjes zie. Mijn haf mag onderweg best een happie gras nemen zolang ie maar op mij let. heel heel soms moet ik dan wel eens even de fases wat opbouwen maar over het algemeen gaat dit prima.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Nou de mijne had het wel, honger is misschien ver gezocht, maar wel zeker een onrustige knagerige maag, waardoor niets veilig was wat eetbaar was, en zeker gras.
    Nu meneer weer verzadigd is, sjouwt hij achter me aan drie weilanden door met nog groener gras, zonder me omver te trekken.
    Grondwerk gaat super, hij is weer bij de les en niet drammerig en opgefokt meer. Dus ja gras gaat bij hem zeker voor als die maag er niet vol genoeg mee zit. Dan moet ik echt een fase vier gebruiken om verder te kunnen.
    Dus nu het gestel weer normaal functioneert mag Amon alleen grazen als we een rustpauze instellen, ik stop dan en wijs op het gras. Dit werkt dus alleen bij volle magen.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Denk dat ie van de winter inderdaad honger had maar van de zomer... paarden eten over het algemeen meer dan goed voor ze is. Een volgevreten paard is inderdaad volgzamer maar ik denk dat het meer met respect te maken heeft dan met honger. Gras is gewoon superlekker als je een paard bent!!

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten