Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 44

Topic: Gras gaat altijd voor!

Actief Forumlid vally4ever's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006
    Leeftijd
    33

Gras gaat altijd voor!

Ik doe met mijn paardje Vally al een beetje parelli, we gaan binnekort echt serieus aan de slag en ik ben nu vooral bezig met de 7 games. Ik heb alleen een iets ander probleem (sorry ik wist niet waar ik hem anders neer moest zetten maar ik volg in elk geval wel parelli)

Als ik met Vally aan het lopen ben en er komt gras of hooi in beeld, dan gaat ze daaropaf en bijna niets houd haar tegen, ik moet echt ontzettend veel moeite doen om haar daar weg te krijgen en dat is gewoon heel irritant en natuurlijk niet goed . Als ik van dat probleem af kan komen word alles gewoon een stuk makkelijker want alles gaat verder echt super! Dus wat is nou de "beste" manier om dit op te lossen?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Gras gaat altijd voor!

jaaaaaaaaaah, dat probleem had/heb ik ook, maar ik heb van eddy zondag een trucje geleerd!!!
    en het werkt het werkt dus let op!

stel je paard eet weer eens gras,
    fase 1, hand omhoog met touw
    fase 2, klik met je tong,
    fase 3, stick omhoog
    fase 4, en mep zo hard je kan achter de schoft ongeveer.

je paard zal opschrikken en kijken alsof er brand is en al heel gauw zal hij op fase 1 weer omhoog komen of zelfs niet meer eten!
    The darkest hour is befor it get light!!!

Hihi, werkt zelfs vanuit het zadel (alleen doe ik het dan met mijn platte hand ipv de stick) werkt super!!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Nu weet ik wat Eddy deed!! Ik zag het vanuit de verte, maar begreep er geen snars van!

Be aware Kabriche!!!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou, wel grof hoor om gelijk de eerste keer zo hard je kan te meppen!
    Tja je hebt wel 3 eerdere fases gegeven dus dan mag er een fase 4 gegeven worden, maar de definitie van een fase 4 is volgens mij niet "zo hard als je kan", maar "zo hard als nodig". Dat hoeft dus lang niet altijd zo hard te zijn als je kan!

Aangemeld
    Aug 2005

Dat is ook zeker zo! Sommige paarden hebben een fase 4 nodig wat bij een ander paard pas fase 2 is, dat heb ik afgelopen weekend heel duidelijk gezien!

Ik denk ook niet dat iemand hier het om het 'meppen' doet, maar om effectief te zijn als dat nodig is. En als het goed is, is het dan niet meer nodig omdat je effectief was.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nou, wel grof hoor om gelijk de eerste keer zo hard je kan te meppen!
    Tja je hebt wel 3 eerdere fases gegeven dus dan mag er een fase 4 gegeven worden, maar de definitie van een fase 4 is volgens mij niet "zo hard als je kan", maar "zo hard als nodig". Dat hoeft dus lang niet altijd zo hard te zijn als je kan!
    fase 4 moet inderdaad effectief zijn, dat is een van de dingen die ik echt geleerd heb op cursus en eddy sloeg de eerste keer shak echt ook heel erg hard, een klein tikje had ook geen nut bij haar gehad!
    en hij deed het idd ook met zijn vlakke hand, maar dat doet mij te veel pijn vandaar mocht ik de stick gebruiken! Misschien had ik dat inderdaad anders moete forumuleren fase 4
    The darkest hour is befor it get light!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja dat klopt Rebanna, maar dat is niet zoals Haflingergek het omschreef en voordat iemand gelijk de eerste keer zo hard als-ie kan z'n paard mept omdat Eddy gezegd zou hebben dat het zo moet, wilde ik het toch even verduidelijkt hebben...

Ik kan me overigens ook niet goed voorstellen dat Eddy gezegd heeft dat je direct zo hard als je kunt moet meppen...

Aangemeld
    Aug 2005

Oh bedoel je het zo, sorry Marja.

Tja die laatste vraag zal Elianne moeten beantwoorden.

Eddy zei tegen mij dat je moet uitvinden wat een goede fase 4 is voor je paard, wat dus effectief is.

En wat ik bij ons zag (groepje van cursus) dat de meeste geen effectieve fase 4 hadden evenals te soft friendlyen. We waren te soft denk ik of te bang om...

Mmm ik denk dat veel vaker het probleem opduikt van het niet doorgaan tot fase vier, dan een te harde fase vier. De gevolgen daarvan ken je..

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Deze tip hadden wij (Lieke en ik) ook mooi meegekregen toen we zijn wezen kijken.

Het laatste end van je leadrope (als je naast je paard wandelt) doet het ook erg goed! Alleen is Sunny nu zo snel dat ze bij fase 2 alweer alert is (met volle mond uiteraard).
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Alleen is Sunny nu zo snel dat ze bij fase 2 alweer alert is (met volle mond uiteraard).
    Hihihi herkenbaar.. Hap gras nemen en dan heel gauw aandraven om de volgende fase vóór te zijn
    Gevolg; draf - rèèèmmen, hap nemen - draf - rèm enz enz..

stel je paard eet weer eens gras,
    fase 1, hand omhoog met touw
    fase 2, klik met je tong,
    fase 3, stick omhoog
    fase 4, en mep zo hard je kan achter de schoft ongeveer.
    die tip had ik een tijdje geleden ook al van iemand gekregen,maar die durfde ik hier nooit te plaatsen omdat ik al bang was voor reacties voor de fase 4,maar hij komt dus echt van Eddy!

Nu heb ik het probleem dat wanneer ik zo hard mep als ik kan, dan het voor mijn paard echt geen fase 4 is, mijn bekapper gaf laatst een echte fase 4 toen hij met Morrie liep en hij dook het gras in, maar hij is dus 30 cm groter dan ik en stukken sterker, Morrie is toen van schrik een week het gras niet ingedoken...... nu ie 24/7 op de wei staat, is het probleem een stuk minder moet ik zeggen

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Handige tips! Kan ik wel gebruiken. Maar wat moet je nu doen als je paard alleen maar steeds één heel snel hapje gras neemt! Beau doet dat namelijk onder het wandelen wel. Hij eet dan te kort om er op te reageren maar aan de andere kant vind ik het ook niet handig dat hij dat doet. Zo heeft hij toch minder aandacht voor mij.

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

En als je pony nou in paniek raakt van fase 4? Ik ben namelijk bang dat Willem helemaal van slag raakt van die fase 4...

In de boeken Hempfling (oei verkeerde rubriek) staat dat er nog niks helpt behalve een keer een flink kort rukje. Je kan je paard leren om pas te eten als jij het zegt. Jij moet hem eerst wat hooi of gras geven dat je zelf hebt gepakt en daarna mag hij pas gaan eten! Ik weet niet of dit werkt, bij hem wel. Maar hij heeft wilde paarden en niet paarden waarbij dit altijd al is toegestaan (soms onbedoeld). Daarom weet ik niet of dit werkt, gebruit iemand deze techniek?

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten