Gisteren kwam er een natuurarts voor een paard van de buurvrouw van de stalhouder en heeft daarna Waldjo doorgemeten omdat hij niet helemaal goed is. Zoals elk voor- en najaar jaar geef ik hem een reinigingskuur van groene leem met een druppel jeneverbesolie zodat alle afvalstoffen het lichaam verlaten en meestal krijgt hij daardoor een hoefzweer die in de kroonrand doorbreekt. Dit keer raakte de binnenkant van zijn linker achterbeen ontstoken ter hoogte van de kogel/pijpbeen en was daar een week stokkreupel van. Daarna een week was ie bijna rad in stap en toen weer een paar dagen erg kreupel. Dit heb ik behandeld door dagelijks te koelen in de ijssel en het been in te smeren met groene klei. Dit blijkt goed aan te slaan, gisteren was ie weer bijna rad en met het doormeten bleek dat de schildklier te traag werkt en zijn darmen niet optimaal functioren. Hierdoor zet hij voedsel om naar vet ipv spieren waardoor zn buik uitdeit, net alsof ie drachtig is...Zijn lever was gelukkig wel goed, 2 jaar geleden werkte die zowat niet meer (hoefbevangenheid). Ik had 'em verteld hoe ik dat had behandeld en daar was hij zeer over te spreken en had er veel bewondering voorZijn koker was ook vervuild wat ook weer slechte invloed heeft op de algehele gezondheid dus die moet ik gaan schoonmaken
![]()
Om z'n darmen en schildklier beter te laten werken heb ik voor een maand natuurzuivere pilletjes gekregen (waarvoor ik de naam ff vergeten ben, ze liggen op stal dus ga morgen ff kijken naar de naam) en zetpillen (natuurlijke variant). Verder moet ik 'em dagelijks noorse zeewier/kelp voeren, o.a. voor de schildklier.
Daarnaast heeft Waldjo in 2 jaar tijd 2 gaten in hoofd/neus gekregen omdat ie overal zn neus in moet steken. De eerste moest gehecht worden en is mooi genezen maar de tweede (ong half jaar geleden) waren we er te laat bij en kon dus niet meer gehecht worden. Door goed te ontsmetten is het mooi geheeld, alleen is het neusbot een beetje beschadigt waardoor er een harde dikke bult op zn neus zitDit moet ik dagelijks gaan masseren met laurierzalf (of evt. traumeelgel) Mss dat de bult wat minder wordt.
Verder nog leuk gepraat over vanalles en nog wat mbt natuurgeneeskunde/ ziektes bij paarden en dat was wel weer een mooie aanvulling op m'n studie![]()
Bladwijzers