Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: verkeersmak maken

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

verkeersmak maken

Shanna en ik beginnen al een beetje aan elkaar te wennen. Ze hinnikt zelfs al naar me, ze heeft al die aandacht duidelijk gemist.
    We hebben de eerste 3 games al een beetje gedaan. Friendlygame en porcupine gaat super. Heerlijk zo'n onverziekt paardje. Ze snapt alles direct. Ook de driving gaat steeds beter.
    Omdat ik van de zomer als het even kan al wat buiten wil kunnen rijden wil ik haar het liefst aan de hand alvast wat verkeersmak maken. Ze is een erg leftbrained paard dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Ik heb soms gewoon het idee dat ik zo op kan stappen en weg kan rijden. De one-reinstop snapte ze zelfs direct op fase 0,5 en zelfs aan de andere kant dan waar ik sta. Is ze niet geweldig!!!
    Maar ze is natuurlijk nog wel een beetje bang voor verkeer.
    Hoe pak je nu zoiets aan. Approach en retreat is een beetje moeilijk bij verkeer. Auto komt aan, paard schrikt, auto is weg, verkeerde beloning dus.
    Of moet ik het niet zo zwartwit zien?
    Wat doe je nu als je paard bang is voor een auto?
    doe je net alsof het er niet is?
    zet je je paard dwars op de weg in de berm en laat je de auto voor zijn neus langs passeren?
    of geef je je paard een oefening te doen om hem af te leiden?
    wat is nu wijsheid? En hoe voorkom je dat je paard het vertrekken van de auto op het moment dat ze schrikt gaat zien als een comfortbeloning?

moeilijk, moeilijk.

Re: verkeersmak maken

Ik laat Amy altijd iets "doen". Liefst iets moeilijks, zodat ze haar aandacht niet onverdeeld op het enge ding kan richten. En bij ons werkt dat prima. Ik zet haar bij voorkeur met de neus naar de trekker, vrachtwagen etc. en laat haar nét voor het moment komt dat ze er onrustig van wordt, achteruit lopen of zijwaards. Ze springt nu niet meer weg, en de beloning is het comfort voor een goed uitgevoerde oefening.
    Dit werkt ook als ik erop zit, hoewel mijn voorkeur nog steeds is; úit het zadel als er iets groots aankomt.

Hier is de link van een topic met dezelfde vraag. Misschien vind je er tips in.
    http://137.224.239.40/nh/forum/viewtopic.php?t=1173

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Heey hier lees ik iets wat mijn interesse trekt!

Dit werkt ook als ik erop zit, hoewel mijn voorkeur nog steeds is; úit het zadel als er iets groots aankomt.

Ik heb altijd het gevoel gehad als ik dit deed, dat ik bang en niet met overwicht overkwam.
    Maar ik vind het een stuk prettiger om een paard aan de hand te hebben dan dat ik er op zit.

Maar jij doet dat dus ook trea?
    Hoe reageren die van jou daarop?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

De theorie dat je erop moet blijven zitten in zulke omstandigheden, wordt meteen ontzenuwd door parelli, in je level 1 pakket. Het belangrijkste doel is; veiligheid en partnership in level 1. Als je zelf onzeker of angstig wordt tijdens een bepaalde situatie, kan je je paard geen leiderschap aanbieden. Creeër dus de omstandigheden, zodat je zelf volkomen zeker bent, en dusdanig kunt reageren. Dan pas kan je je paard ook overtuigen en werken aan het dapperder maken van je paard.
    Daar zijn de tresholds opzoeken in het nieuwe level 2 pakket weer een uitstekend voorbeeld van.

Hoe reageren mijn paarden erop? Nou Enya is van de duvel niet bang, dus bij haar kan ik ten alle tijden blijven zitten, wat er ook langskomt. Amy is een ander verhaal. Voor ik parelli deed, reed ik haar alleen op zondag. Dan komt er het minste zwaar verkeer langs.

Afgelopen zomer ben ik begonnen met natuurlijk bekappen en veel wandelen langs de weg, zowel erop als ernaast. Door de visie van parelli was ik zo enorm opgelucht dat ik eraf "mocht" springen als er iets aankwam wat onzekerheid bij mij of bij Amy opriep.
    En toen het nieuwe level 2 op mijn deurmat viel, viel bij mij ineens het kwartje! Toen ben ik begonnen met deze dingen opzoeken. Bewust gaan staan op punten waar zwaar verkeer langskomt, en maar spelen. Alle games en variaties die ik kon bedenken op dat moment. En Amy is met sprongen voorruit gegaan.
    Ze kan nu zonder een spier te vertrekken KIJKEN naar een tractor die voorbijkomt. Eerst keek ze er echt niet naar, maar zei haar vluchtinstinct te rénnen! Soms blijf ik erop zitten, alleen als ik zelf erg goed voel, en dan werkt het ook. Ik laat haar niet stilstaan, maar zet haar hersens (en mede die van mij) aan het werk dan. Lukt prima. Op momenten dat ik onzeker ben, ga ik er gelijk af.

En nu rijd ik haar doordeweeks ook! Zelfs over het gehate viaduct heen!
    Mijn grootste overwinning is de trein! We wonen vlak bij een spoorwegovergang en de enigste route naar het bos lopen langs en over het spoor. Amy was hier altijd heel onzeker, en schoot soms een paar meter weg van de langsdenderende trein.
    Afgelopen week begonnen de bellen te rinkelen terwijl we overstaken. Meteen achter de spoorwegovergang was een stukje berm, daar liet ik haar grazen terwijl ikzelf (bewust) een deuntje begon te fluiten, stick in de aanslag om haar backwards te zetten als ze onzeker raakte. De trein raasde op 3 meter achter haar kont langs, en ze verzette geen stap! Mega mijnlpaal voor ons!

Aangemeld
    Oct 2004

Heey super zeg!!!

Treinen blijven mega enge dingen, zeker omdat ze geen rem hebben.
    Gelukkig is stoffel niet bang voor treinen (godzijdank!) aangezien we vlakbij 5!!! overgangen hebben, dus we moeten er altijd wel een keer overheen (heen en terug)
    Maar waar ik bang voor ben, maar nog steeds niet gebeurt is dat op moment ik op het spoor loop, dat ding beginte te rinkelen en de bomen naar beneden komen.

veel blijven wandelen dus
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forumlid ingridge's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hoe doe je dat als je paard dus geen vluchter vooruit is maar achteruit?
    Ik ben zo een keer aan de andere kant van de weg terecht gekomen omdat ze dus in de achteruit ging en niet voorwaarts te branden was- en dat voor een bloemenstal en dr was nog een paard mee dus het enige wat zij eigenlijk hoefde te doen was follow the leader.

Als mijn merrie iets engs vindt sprint ze dus niet weg maar gaat in de achteruit..hoe los je dat op dan?
    Mijn merrie Kaissima uitgerekend op 17 maart 2007

Door alle andere games te spelen, behalve de backwards

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Of juist met een lateral approach: achteruit laten lopen tot ze zelf echt geen zin meer heeft om achterwaarts te gaan, en dan nog net een stukje verder.

Gebeurt dit langs de weg, dan gewoon eraf springen en grondwerk doen, voor je eigen veiligheid (achteruit over de weg slalommen lijkt me geen strak plan )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Oct 2004

Callipo wat jij zegt... red je dus echt niet met een paard wat in paniek ineens achterwaarts gaat.
    Stoffel heeft er ook een handje van om ineens om te draaien (180 graden)
    en weg te vluchten.
    en er dan af springen... mhh je bent al weg voor je het in gaten hebt!
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Emergency dismount oefenen, evenals je ORS...

Als je hem kunt inbuigen voor hij snelheid maakt, dan kun je er ook af.

Kun je hem niet inbuigen, dan kan ik ook weinig andere dingen bedenken om hem dan nog te stoppen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Emergency dismount oefenen, evenals je ORS...

Als je hem kunt inbuigen voor hij snelheid maakt, dan kun je er ook af.

Kun je hem niet inbuigen, dan kan ik ook weinig andere dingen bedenken om hem dan nog te stoppen.
    Helaas weet ik uit ervaring dat je weinig doet aan een achteruitlopend paard.
    Wel eens een paard gehad dat geen ORS wilde doen? wat doen ze dan, juist, in zn achteruit...
    Een paard wat op de weg achteruit gaat van angst gaat echt niet inbuigen en stoppen, dat weet ik uit ervaring.

Een goeie voorwaarts aanleren en er snel af kunnen springen is denk ik 1 van de weinige opties.

Aangemeld
    Oct 2004

tja of meehollen en hopen dat hij stopt
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wat jullie benoemen: achterwaarts bij angst is toch eigenlijk raar??

Bij Parelli moet je juist games doen waarbij paarden moeten denken, behalve voorwaarts omdat paarden altijd voorwaarts willen...

hmmmm ik snap het even niet meer.

En Trea
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Wat jullie benoemen: achterwaarts bij angst is toch eigenlijk raar??

Bij Parelli moet je juist games doen waarbij paarden moeten denken, behalve voorwaarts omdat paarden altijd voorwaarts willen...
    Denk dat niet het veel uitmaakt, achterwaarts, voorwaarts, zijwaarts weg van het gevaar. Als er verkeer op je af komt op een malle weg waar het paard bang van is en je weet te voorkomen dat hij omdraait, dan is achterwaarts of omhoog zowat de enige oplossing voor het paard.
    En helaas zijn Nederlandse wegen vaak smal en omringd door sloten en prikkeldraad

Mmm de achteruit is inderdaad erg vervelend. Bijna niet te stoppen ook. Amy heeft het ook een tijdje gedaan in haar pré-parelli tijd, en is toen eens met de kont in de prikkeldraad beland (wat Nacino zegt is helaas maar al te waar. Overal sloten en prikkeldraad).
    Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gelijk erafgaan, zo snel mogelijk, en disengagen. Achteruit gaat gelukkig meestal niet zo hard als voorruit wegschieten, dus heb je meestal wel tijd om eraf te gaan. Ik zou niet afwachten.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten