Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Weide

Weide

Hallo allemaal,

Over een week komt mijn paard met een shet aan huis te staan. Ik heb ruim een hectare land. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan verdelen. Mijn paard is nogal koliek gevoelig. Ik bouw het altijd rustig op iedere dag een half uur erbij, maar zou hem uiteindelijk heel gaag dag en nacht buiten willen hebben. Is het verstandig om het land eerst te maaien, of juist niet ivm de eiwitten. Verder begrijp ik dat fructaan ook de boosdoener is en ik dus het weer in de gaten moet houden. Weten jullie hoe groot het stuk vers gras mag/kan zijn voor een paard en een shet?
    Ik hoop dat jullie wat tips/ervaringen hebben.

Gr. Marjolein

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Re: Weide

Hoi,

wat je kan doen is ze elke dag een streep gras erbij geven.
    Je begint dus op een smal stuk, hier laat je ze langzaamopbouwend op lopen. Als ze dit hebben kaalgegeten en ze zijn al een beetje gewend, doe je er een streep bij, dus iets opschuiven met je draad.
    Zo ga je steeds verder, als ze dan een wat breder stuk hebben kaalgegeten, dat ga je zeg maar, aan de achterkant weer een lintje spannen zodat daar het gras weer kan aangroeien.
    Op dat kale stuk zou je ze dan uiteindelijk wel kunnen laten lopen.

Van het overige weiland zou je hooi kunnen maken.
    Fructaan is vooral een boosdoener ivm hoefbevangenheid, van koliek weet ik het zo niet.
    Succes, en fijn dat je paarden aan huis komen staan.
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

op http://www.paardnatuurlijk.nl kan je linksbovenaan klikken op fructaan. Dan zie je een soort weerbericht en het fructaanrisico. Misschien leuk om eens te kijken! Heerlijk, je paarden aan huis!!!

Bedankt voor jullie antwoord, ja dat weerbericht ken ik, super. Ja het blijft lastig, wil je je paard dag en nacht laten genieten kan het niet omdat ie daar weer ziek van wordt,,,,,pfffff. Maar inderdaad steeds een streepje erbij had ik ook bedacht en na een paar uur op het kale stuk zetten.

gr.

Hoi Hoi ben ik weer even,

Dacht ik een heerlijke wei te hebben voor mijn kudde, niet al te veel gras, veel bloemen.....veel boterbloemen dus....blijkt dit weer giftig voor een paard te zijn. Nu eten ze er blijkbaar omheen maar wordt hier wel een beetje radeloos van. Aan de ene kant wil ik ze een stuk kaal laten eten zodat ze daar dag en nacht op kunnen staan. Maar wanneer er niet voldoende gras is gaan ze waarschijnlijk aan die boterbloemen vreten. Lastig hoor ik wil het zo graag goed doen....maar die boterbloemen doen het te goed op arme grond, wat weer zoveel betekent als bemesten. Bemesten betekent weer eiwitrijker gras, en daar zit ik ook niet op te wachten....Grrrrrrr. Wat nu te doen. De ene zegt afmaaien en weg met die bloemen. De ander zegt gewoon in laten grazen ze eten ze toch niet, maar wat als er niets anders meer te knabbelen is????? Wie heeft dit probleem ook en heeft misschien een oplossing. Iedere dag een stukje erbij lijkt mij een goede oplossing maar wat doen jullie met al die bloemen????

Need your help!!!!!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Wat wij hebben gedaan is toch mest erop, op die manier gaat het gras weer harder groeien, en krijgt de boterbloem minder kans.
    Vervolgens is het eerste maaisel door de buurman in de kuil gedaan, en nu lopen ze op het afgemaaide gras voor een paar uur per dag.

Verder staan ze in de paddock.
    Is het een idee om een soort van paddock te maken waar ze dan de rest van de dag kunnen lopen?
    Op die manier voorkom je dat ze aan de boterbloemen gaan eten en lopen ze toch lekker buiten.
    Je zou ook hooi kunnen bijvoeren in het kale stukje land waar ze staan en de boterbloemen die daar staan eruit halen met de schop.
    Succes.
    Prendre la vie comme elle vient!

Hoi,

Ik ben blij, heb een site/persoon gevonden die een kijkje bij mijn wei komt niemen. Zijn website is: http://www.bio-ron.com deze man probeert een zo gezond mogelijke wei te maken voor paarden, lijkt met wel interessant. En dan weet ik tenminste zeker dat ik het goed doe...Wel leerzaam hoor die paarden aan huis (leuk ook). W.b. paddock. Vanaf gisteren heb ik ze voor het eerst los laten lopen. Was wel grappig om te zien. Ik ging de mannen sóchtends voeren en liet de deur open....zag ik Theo toen zijn voer op was echt zo met zijn koppie om de hoek kijken zo van "he joh, je laat de deur open staan....ik kan er zo uit" en ik kijken op een afstand. Kijkt ie mij zo aan en doet langzaam een voetje naar buiten, blijft mij aankijken alsof ie wilde zeggen "zie je wel wat ik doe tuttebel, ik ga nu eruit hoor" die kleine rakker deed hier niet zo lang over en liep voorop de rijbak in, Theo erachter aan. Geweldig om dit te zien bij je paard, dat ie echt even aan die vrijheid moet wennen, en hier ook meteen volop gebruik van maakt, . Ik zal als jullie het leuk vinden wat foto's van hun leefomgeving maken.....Vanaf gisteren lopen ze dus de hele dag lekker buiten als ze willen, ze kunnen op stal, onder een afdak of de bak in. Valt trouwens wel op met die regen dat ze niet een schuilen, waar maken we ons toch vaak druk om.

Heeft er iemand nog een tip waarmee in ze onbeperkt hooi kan voeren, doen jullie het ergens in of gooien jullie het op de grond?

Gr. Marjolein

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

hihi heb helemaal beeld bij Theo's eerste stappen in vrijheid. Vragend: mag ik dat helemaal zelf beslissen? Als je even zoekt op hooiruif, dan komen er fantastische oplossingen voorbij voor je hooi"probleem".
    Leuk hoor allemaal, geniet ervan!!

Klinkt goed, Marjolein! Heb helemaal beeld bij Robbie die voorop gaat
    Zoeken op 'hooinet' kan ook nog leuk zijn. En http://www.heunetz.de maar die zijn wel erg prijzig. Succes!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Leuk, je ziet het helemaal voor je, "mag het echt???, zo ontsnappen"?

Er zijn inderdaad genoeg hooiruif mogelijkheden, zou ook zeker gebruik ervan maken, ik weet niet wat er op de grond ligt van de paddock, maar ik heb al vaak gehoord van zandkoliek.

( alhoewel ik ook wel eens iemand heb horen zeggen dat zand alles mooi schoon schuurt, maar of je daar nou zo blij mee moet zijn? Ik drink zelf ook geen Jif)
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Bladwijzers

Forum Rechten