Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: platte mest, door te veel onkruid?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

platte mest, door te veel onkruid?

Onze Rengel staat nu bijna een maand op de wei. Niet mijn wei maar die van een boer. Ik heb dus niks of weinig te zeggen over de bemesting en grassoorten. Ze is dus kunstmatig bemest (pech) en er staat ongelooflijk veel onkruid tussen. Maw veel paardenbloemen, boterbloemen, zuring, klaver en eigenlijk weinig gras.
    Onze Rengel heeft de aanleg om dik te worden dus ze krijgt per dag ongeveer 6 m² gras. Dan nog opgesplitst in 's morgens een stuk en 's anvonds een stuk. Doordat ik dat doe staat de wei op sommige plaatsen natuurlijk al bijna 40 cm hoog en komt al dat onkruid ook nog in het zaad. Afdoen dat kan ik niet, ik zou niet weten hoe....Ik geef ondertussen wat droog hooi bij om er structuur in te houden. Ze krijgt 1/2 kg kruidenmusli van Havens bij.
    Toch blijft ze last hebben van platte mest, zoals een koeienvla. Ik zal zeggen per dag 9 normale mestbeurten en 3 zeer platte. .Tijdens het rijden laat ze constant winden.
    IEmand enig idee hoe dat komt en wat ik er kan aandoen??? Kan het door een bepaalt kruid komen?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Re: platte mest, door te veel onkruid?

Mijn idee is dat het niet door de kruiden komt, maar gewoon van het gras. Als gras bemest is, is het erg groen, fris, sappig en fruitig en daar reageren de darmen op. In het voorjaar krijgt het gras ook nog eens een groeischeut. Als het meeste er dalijk afgegraasd is wordt dit vanzelf beter.

afmaaien is de boodschap. Een goeie zeis en zeizen maar!

ook eerst schaapjes van de boer ofzo erop en dan je paardje...

immers te veel eiwitten in bemest voorjaarsgras zorgt voor platte mest.

ook een teveel aan klavers veroorzaakt platte mest. Tevens overwoekert dit kruid het weiland in een mum van tijd!

zuring zullen paarden nauwelijks eten als er andere kruiden aanwezig zijn maar overwoekert ook enorm. Afmaaien en aan de kippen voeren.

Boterbloemen zijn in grote aantallen giftig voor een paard.

Je kan ook stro geven om een nog betere structuur te geven.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Aangemeld
    Mar 2006

Bedankt. Ik zal zien dat ik met de zeis aan de slag kan maar ik ben daar niet zo bedreven in! En de boer verstaat niet waar ik me druk over maakt ik krijg zoiets van "seg ik heb gemest en de wei is Ok en nu wil jij dat afdoen en weggooien" in zijn ogen puur verspillen.
    Schapen zijn er niet wel koeien maar die kunnen voorlopig niet op dat stuk wei omdat de afsluiting niet koebestendig is.
    Stro krijgt ze maar wil ze voorlopig niet eten. Hooi krijgt ze wel en dat helpt maar gedeeltelijk.
    Dat boterbloemen giftig zijn in grote hoeveelheden weet ik maar ik druf niks zeggen anders haalt hij zijn bus vergif boven en das nog erger. Ik hoorde dat als je kalk gooit (in de winter) de boterbloemen dan wel zullen minderen. Ik denk dat ik dat deze winter stiekem ga doen.
    Aan de zuring komt ze idd weinig of niet aan maar dat staat nu helemaal in het zaad dus het wordt nog erger.
    Niets boven een eigen wei maar ja dat geluk heb ik niet.
    Vandaag was het iets beter, maar ze krijgt nu nog een kleiner stuk per dag. Zoveel gras en er niet op mogen het moet voor haar heel frustrerend zijn.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Wat is er nu weer tegen een gifspuit? Als je het paard daarna 2 weken niet op het gespoten stukje laat is er niks aan de hand hoor.

Sterker nog, ik ga dit weekend spuiten, ik heb het onkruid niet meer in de hand. En waar onkruid staat, kan geen gras groeien.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wendytje
    Wat is er nu weer tegen een gifspuit?
    wel als milieudeskundige heb ik het daar moeilijk mee...

wij hebben tot heden nog niet gespoten omwille van ongewenste kruiden voor paarden. Elk jaar frezen we de winter en zomerweides en zaaien daar waar noodzakelijk in...

een gifspuitje heeft meer lange termijn en onrechtstreekse gevolgen voor mens en natuur (fauna en flora) dan we ons ooit kunnen inbeelden.

om een voorbeeld te stellen: de eieren van slechtvalken in een langdurig bespoten agrarisch gebied, komen niet uit omwille van de kalkaanslag van deze eieren. De dieren produceren immers geen dikke eierschelp meer waardoor de jongen niet uitkomen en de populatie op enkele jaren zienderogen verminderde. Een wetenschappelijke studie heeft uitgemaakt dat de oorzaak moet gezocht worden in de schadelijke sproeistoffen.
    Parelli Natural Horsemanship:
    Waarom we begonnen zijn met paarden

kijk eens op onze website <!-- w -->http://www.plankenbrughoeve.be<!-- w -->!

Aangemeld
    Mar 2006

Bij mij is de gifspuit ook de laatste optie hoor. tussen onkruid staan ook kruiden die nuttig zijn voor de paarden, ze nemen ze tot zich als ze ze nodig hebben dus als je spuit hou je alleen gras over en ik wil nog wel een wei met een mengeling aan andere nuttige (on)kruiden. De reden die Haidi aanhaalt spelen bij mij ook. Er staan zaden in en het vliegt hier vol met vogeltjes die daar van eten, dus vergiftig ik die ook allemaal. Je kan tegen hun niet zeggen dat ze er 14 dagen niet mogen van eten.Ook de insecten (waar ik persoonlijk niet zot van ben maar de meesjes wel) zitten op het vergif en vergiftigen zo de insecteneters.
    Voorlopig spuit ik dus zeker nog niet. Afdoen met de zeis kreeg een njet van de boer dus blijft onze Rengel tussen de boterbloempjes staan. In het najaar ga ik kalken als de boer het niet ziet en dan zou de zuring en de boterbloempjes stilaan moeten minderen.

Momenteel is de platte mest weg. Ze ziet er ook minder opgeblazen uit en ik heb gisteren met haar gereden en ze liet geen winden meer.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten