Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: cherokee bridle

Re: cherokee bridle

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo

Respectloos vind ik overigens eerder een bit erin hangen terwijl je nog niet zonder handen kunt rijden, dan een touwtje in de mond wanneer je je paard hiermee op een savvy manier wil voorbereiden op het bit.
    Tuurlijk is het een ramp om iemand een bit in handen te geven terwijl je nog niet met stille handen kunt rijden. Ook een bit kan een flinke glip in de tong veroorzaken. Heb daar ook talloze voorbeelden van gezien. Je wil niet weten hoeveel paarden er met een litteken in de tong rondlopen.
    Zoals ik eerder al benoemd heb. De tong is heel zacht en kwetsbaar.
    Maar ik geef een beginner 100x liever een bit in handen dan een touwtje wat door de mond gaat.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Brrr, dat klinkt wel heel ernstig zeg!
    En dat inderdaad van een dik halstertouw.

Ik zal voortaan zeker extra goed uitkijken wanneer ik weer met de cherokee rijdt, en het zeker niet zomaar aan mensen aanraden.

Misschien nog liever zelfs met een mini-clipje ertussen (zo'n clipje wat breekt bij meer dan 1 kilo druk) zodat je in elk geval een veiligheid hebt ingebouwd.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Dat was dus wat ik bedoelde, heel erg bedankt Henny voor het verwoorden ervan.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

jeetje vreselijk verhaal... maar toch kan ik me niet voorstellen dat als je met een cherokee bridle rijdt, je zoiets als het doorsnijden van een tong kan veroorzaken door een touwtje wat je vast hebt... als een paard staat vastgebonden met een touw door zijn mond (waar ik me zowiezo al niets bij kan voorstellen), dan kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen... als een paard dan een ruk met zijn hoofd geeft dan geeft het niet mee... een passief punt waar het touw aan vast zit.. terwijl als een paard een beweging maakt tijdens het rijden dan beweegt je hand toch mee.... dus komt er volgens mij nooit zoveel druk of snijdend vermogen op dat je dan een tong kan doorsniijden...

ik heb wel gehoord van paarden die idd een stuk van hun tong hebben afgebeten, maar dat kwam dan omdat hun tong tussen de tanden zat en het paard onderuit ging en met een klap met hun kaak op de grond tercht kwamen en zodoende dus een stuk van hun tong doorbeten..

wat ik niet begrijp uit het verhaal, is dat er toen er bloed uit de mond kwam van het paard, dat er dan niet gekeken wordt wat er aan de hand is...

Yep...

Het was niet mijn bedoeling om belerend te zijn oid.

Het is gewoon de afschuwelijke ervaring die ik heb meegemaakt en het is niet bepaald een alledaags euvel waar je vaak van hoort.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, zullen we maar zeggen :-)

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

terwijl als een paard een beweging maakt tijdens het rijden dan beweegt je hand toch mee.... dus komt er volgens mij nooit zoveel druk of snijdend vermogen op dat je dan een tong kan doorsniijden...
    Als het paard op zijn teugel gaat staan, of als het de teugels ergens vast komt te zitten. Ach, ongelukken zijn altijd onverwachts en apart........

Ik neem het risico in ieder geval niet.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik blijf lekker oefenen met mijn touwhalster Griezels wat een horrorverhaal, maar ja ik vindt het toch al erg als paarden zo vastgebonden moeten worden omdat ze anders niet stilstaan. Ben altijd bang voor hangen en daardoor nog meer paniek.
    Maar dit verhaal slaat alles wat ik tot nu toe op dat gebied gehoord heb, bah bah.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik kan me goed voorstellen dat de mond ook bij gewoon Parelli-rijden met de cherokee bridle kan beschadigen. Denk eens aan de one-rein-stop: de cherokee is een lusje om de mond dat krimpt als je er aan trekt (gewoon weer het uiteinde door het oog van je carrot string gehaald), dus stel je paard gaat er vandoor en jij wilt hem stoppen met de one-rein-stop, dan haal je allereerst met toch wat druk het hoofd naar opzij: aangezien de 'teugel' midden onder de kaak uitkomt, zal deze bij zijdelingse trekkrach naar opzij verschuiven en aantrekken. tot je paard stopt en in de dubbelgevouwen houding ontspant.

Je krijgt dus bij contact opnemen met de teugel een aansnoerwerking en tegelijkertijd ook een zijdelings schuiven door de mond. En dan is zo'n touwtje toch behoorlijk snijdend, juist omdat het rondom de hele kaak alle zachte delen (huid, tandvlees, tong) tegen de harde benige delen aanklemt, en het bot de onderkant van de kin in elk geval met rust laat.

Het zou mijn keus ook niet zijn, dan is een bit toch nog net iets minder ingrijpend.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

nee !!! niet gewoon door het lusje halen dan knijpt het id als je er aan trekt, je maakt er dezelfde knoop in als bij je touwhalster een ruime lus dus.Het is echt de bedoeling dat je paard hem zelf vast houdt en hem dus ook zo uit kan spuigen.

Laat ik het uiteinde uit mijn hand vallen dan is het voor mijn paard een kwestie van mond iets open en dan ligt die eruit het zit dus NIET vast.De eerste paar keren lag hij er dus steeds uit omdat ze hem niet vast wilde houden onder het rijden, tong tegen touwtje en het ligt buiten je paard geeft dus echt toestemming en als hij niet meer wil is het weg.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

inderdaad wel iets om bij stil te staan (mocht ik ooit via de cherokee mn paard willen wennen aan het bit). Maar 1 kanttekening heb ik wel bij dit verhaal...

Als je je paard zover hebt voorbereid dmv parelli dat heb je die cherokee niet nodig om extra overwicht te hebben op je paard, zoals bij dit paard het geval was. Dan gebruik je de cherokee als verfijningsmiddel en niet als middel om je paard in bedwang te houden.

Als je jezelf zover acht dat je met bit of cherokee kunt rijden, zul je met je paard waarschijnlijk ook wel zo ver zijn dat je hem zonder hulpmiddelen kunt kalmeren in enge situaties.

Als het goed is is de one-rein-stop niet uitgevoerd dmv flink veel druk, maar meer een reflexreactie. Ok, bij mij issie zo soepel ook nog nooit gegaan, maar als ik met bit wil gaan rijden is dat wel mijn eis.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik denk dat deze waarschuwing zeker zijn plaats heeft, maar volgens mij is het toch niet zo zwart wit. Ik zie nog steeds wel redenen om met een cherokee bridle te rijden, de bedoeling is naar ik begrepen heb toch om naar meer verfijning te gaan, en cherokee bridle is daar een stap in, en van daaruit kan je naar bit/halsterloos gaan. Voorwaarde is dat je een goed voorbereid paard hebt. Als je paard al niet op lichte hulpen reageert als het een touwhalster aanheeft, gebruik je ook geen cherokee bridle. Bovendien rijd je ook maar met een LB paard en hoor je toch een zekere graad van controle te hebben over je handen.
    Dit vreselijke verhaal gaat over een paard dat niet wil blijven stilstaan en dan proberen ze het paard te dwingen door pijn te veroorzaken als het niet stilstaat. Ik geloof niet in een paard dwingen door pijn, als een paard echt panikeert (en dat zal wel geweest zijn met zijn hoofd vastgemaakt) gaat die door alles heen, bit, touw of wat dan ook, en al moet die zichzelf kwetsen, dat is voor het paard nog altijd beter dan doodgaan, wat voor zijn oordeel het andere alternatief is. (ik weet trouwens niet wat ik zou doen bij de kapper als ze mijn hoofd daar letterlijk zouden vastzetten zodat ik niet zou bewegen, waarschijnlijk ook claustrofobisch worden denk ik!)
    Bij parelli is dit not done (hoop ik). Ik hoop dat wij slimmere manieren vinden om ons paard te doen stilstaan, lees LB maken...

Groetjes,
    Etoucha

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

wow! nu ik alles zorgvuldig heb gelezen ben ik blij dat ik niet wist wat zo'n ding was..ga het waarschijnlijk ook nooit gebruiken, zie het nut er totaal niet van in, behalve dat het in sommige gevallen gevaarlijk is, maar vind het ook niet juist dat een touw door de mond wordt gebruikt om een paard vast te zetten..als ik eerlijk ben vind ik dat een vorm van dierenmishandeling. Maarja, veel dingen in de traditionele paardenwereld komen in de buurt van dieren mishandeling.

xxx
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat het paard uit het dramatische verhaal (en begrijp me goed, dat vind ik oprecht een drama)
    vaststond met een halstertouw door de mond. Misschien heb ik het mis (ik hoop het!) maar dat is in dat geval een totaal andere situatie dan een paard rijden met een cherokee bridle. Die kun je namelijk loslaten in nood.

Correct me if i'm wrong!

May the horse be with you!

Actief Forumlid Veerle D's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat het paard uit het dramatische verhaal (en begrijp me goed, dat vind ik oprecht een drama)
    vaststond met een halstertouw door de mond. Misschien heb ik het mis (ik hoop het!) maar dat is in dat geval een totaal andere situatie dan een paard rijden met een cherokee bridle. Die kun je namelijk loslaten in nood.
    ik vind het ook echt vreselijk dat een paard met een touw door de mond wordt vastgezet, maar het schijnt toch vaker te gebeuren

ik begrijp nog steeds niet echt wat de voordelen van een cherokee bridle zijn en dan ten opzichte van een touwhalster of een bit
    Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik weet niet hoor, ik heb zo vaak met de cherokee bridle gereden, ik kan me niet voorstellen dat bij correct gebruik zoiets kan gebeuren.
    Dan moet je je paard eraan vast binden of wel ontzettend hard trekken, wat niet de bedoeling is van de cherokee bridle.
    Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Bladwijzers

Forum Rechten