Hoi,
Ik heb Karen rholf eens zien rijden met een( volgens mij) cherokee bridle. Warvoor wordt dat gebruikt en wanneer kun je dat gaan gebruiken?
Hoi,
Ik heb Karen rholf eens zien rijden met een( volgens mij) cherokee bridle. Warvoor wordt dat gebruikt en wanneer kun je dat gaan gebruiken?
Grote hooinetten voor in de wei! kijk op <!-- w -->http://www.hooinet.nl<!-- w -->
Ik heb erover gelezen in het oude level2 pakket. Het wordt gebruikt om je paard aan het bit te laten wennen. Je kan je string daarvoor gebruiken. Ik heb het zelf nog niet toegepast, ik vind het een beetje eng. Ik heb een jong paard waar ik al een tijdje op rijd, hij heeft nog geen bit in gehad. Toch denk ik dat ik hem liever meteen een bit in zijn mond doe dan dat ik een touwtje in zijn mond doe. Maar ja, zo ver ben ik nog niet met hem. Ik wil hem eerst nog beter kunnen sturen voordat ik aan een bit ga denken.
De cherokee bridle wordt gebruikt aan het eind van het oude L2.
Voordeel van de cherokee bridle ipv direct met bit te rijden, is dat je paard echt zelf de cherokee in zijn mond moet houden. Als hij het niet wil, kan hij het zo uitspugen. Je hebt dus echt medewerking van je paard nodig om hiermee te kunnen rijden.
Het is lekker soepel touw, dus fijner voor het paard dan direct een hard metalen bit in zijn mond.
Ook zit er maar 1 teugel aan, wat je kan helpen om je aangeleerde gewoontes af te leren (van het vroegere rijden met bit en 2 teugels op contact)
Ik heb zelf een aantal keer geoefend met de cherokee en na een tijdje houdt je paard hem inderdaad zelf gewoon vast. Ik vond het fijn om mijn paard hiermee te wennen aan iets in zijn mond, ipv direct een bit te gebruiken. (hoewel ik dat bit dus nog steeds niet gebruikt heb)
Heeft iemand misschien een foto van een cherokee bridle?
Started!
Ik zal het eens met mijn andere paard, Marlady, uitproberen. Als ze het zo uit kan spugen kan het dus geen kwaad. Echt handig dat ik ook een wat ouder paard heb zodat ik niet met mijn jonge paard hoef te experimenteren.
Ik ben benieuwd of ze het in haar mond zal houden. Kauwen ze het touw niet kapot?
Ik moet inderdaad oude slechte gewoontes afleren, ik reed altijd met teveel druk op mijn linkerteugel.
Komt de cherokee bridle niet meer voor in het nieuwe level2 pakket? Dat heb ik net aangeschaft en daar ga ik nu weer mee opnieuw beginnen.
Sorry hoor maar dat lijkt me dus helemaal niks zo'n ding.
Het is niet voor niets dat Parelli dit niet meer in zijn pakketen stopt.
Ik had het er laatst met iemand over en die wist mij te vertellen dat dit paard door dit touw zijn tong in 2 had gespleten! Touw is zeer scherp als er druk op komt en gaat snijden.Tuurlijk ligt dit ook aan de ruiterhand mischien, maar het risico wil ik niet lopen met touw. Er kan altijd iets gebeuren, bah de rillingen lopen over mijn rug!
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Nou, dat verhaal komt van bokt en dat ging NIET over een cherokeebridle. Sowieso was dat een erg vaag verhaal....
Mensen hangen fietskettingen incl zaagtanden in de mond van het paard, en dan zou je met een halstertouw de tong doormidden kunnen 'snijden'...
Een cherokee vind ik altijd nog zachter dan een metalen bit.
Er zijn wel meer dingen die niet meer in het nieuwe L2 zitten, misschien komen die straks wel in het overgangspakket. Het is niet omdat het niet meer in L2 zit, dat het niet meer door Parelli toegestaan, geadviseerd of geleerd wordt.
En ik mag toch aannemen dat mensen op zowel een cherokee als een bit geen kracht uitoefenen...
Mij lijkt een touw in de mond nog altijd zachter dan wat je met dezelfde kracht met een bit kunt uitoefenen.
Een touw snijdt vooral als je het door de mond heen trekt, dat kan al niet gebeuren met een cherokee.
Ik neem aan dat als jij een cherokee niets vindt, dat je ook nooit meer met een bit rijdt, Rebanna?
Ik heb het verhaal trouwens niet van BOKT, daar lees ik nooit.
Mijn ervaring met touw is dat het snijdt, dus daarom lijkt het mij vervelender als een bit. Ik rij zelf zeker wel met bit maar ik ben van mening dat als je vastkomt te zitten of wat dan ook je beter geen snijdend touw kunt hebben. Ik zeg niet dat een bit goed is dan maar doordaat ik dat verhaal meegekregen heb incl. foto's heb ik daar gewoon een angst voor gekregen, snap je?Ik neem aan dat als jij een cherokee niets vindt, dat je ook nooit meer met een bit rijdt, Rebanna?
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
Ja, touw kan snijden als het ergens doorheen glijdt (kan me de blaren op mn hand nog goed herinneren) maar niet als het als een lus ergens omheen zit.
Anders zouden alle parelli-paarden ook met kaalgeschuurde of doorgesneden neuzen rondlopen.
Een touw vormt zich naar het oppervlak waar het op licht, de druk wordt dan verdeeld over het gehele oppervlak. Hierdoor kan het dus minder druk per oppervlak uitoefenen dan een metalen 'iets'.
Ik kauwde ook veel liever op de touwtjes van mn capuchon, dan op de metalen dop van mn vulpen ofzo, dus wellicht dat ik daarom geen negatieve associaties heb met touw in een mond![]()
Hoezo "erg vaag" verhaal. Ik zit nu 33 jaar tussen de paarden en heb heel veel gezien en meegemaakt. Maar dit was 1 van de ernstigste dingen die ik ooit heb gezien.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Dat verhaal op Bokt kwam van mij. Ik heb het zelf meegemaakt met het paard van mijn vriendin.
Het is gebeurd met een normaal halstertouw. Dus nog dikker dan de cherokee notabene.
Het punt is dat de tong erg kwetsbaar is.
3 dierenartsen uit de buurt gaven aan dat het paard afgemaakt moest worden. Het dier zou het niet overleven.
Een 4e dierenarts, een homeopatische heeft uiteindelijk het paard geopereerd.
De beide tonghelften met dubbele hechtingen weer aaneengezet.
Was een moeilijke klus omdat het tongweefsel zo zacht is en makkelijk uitscheurt.
Ik heb 2 uur geassisteerd en weet dus donders goed hoe e.e.a eruit zag.
Hoe zacht je hand ook is. Als er een touw door de paardenmond gaat en het dier gooit met kracht het hoofd omhoog, al was het maar van een vlieg dan kan zo'n tong dus al flink beschadigen.
Ik vind het ontzettend respectloos om paarden een touw door de mond te doen gezien de gevaren die er aan kleven. Ongelooflijk dat er zo luchtig over gedaan wordt hier waar het allemaal draait om 'het beste voorhebben' voor onze paarden.
Trouwens waarom zou Parelli de Cherokee uit zijn pakket gegooid hebben. Zal ook wel een reden hebben lijkt me.
Ah, mooi, de bron is aanwezig
Zou je me kunnen vertellen hoe dit gebeurd is?
Was het touw door de mond gegleden tijdens deze actie? Of zat het rondom de mond als een lus? Of vast aan het halster ofzo?
Ik kan me er namelijk moelijk een voorstelling van maken dat als een touw als een lus door de mond gaat en iemand heeft het in zijn hand vast, dat dit scherp kan zijn dat het snijd wanneer het niet opzij beweegt.
En bedoel je met 'als het door de mond gaat' dat het dan beweegt door de mond? Of dat het er enkel is en dus stil in ligt?
En zoals eerder gezegd: er zijn veel meer dingen uit het L2 pakket gehaald, de reden hiervan wordt er niet bij verteld. (ook veel nuttige oefeningen zijn verdwenen hoor)
Respectloos vind ik overigens eerder een bit erin hangen terwijl je nog niet zonder handen kunt rijden, dan een touwtje in de mond wanneer je je paard hiermee op een savvy manier wil voorbereiden op het bit.
Jeee, hoe het ook gegaan is, ik schrik hier toch wel van! Het feit dat een simpel touwtje zoiets voor elkaar kan krijgen, moet op zijn minst iedereen aan het denken zetten..
Het bewuste paard moest ingevlochten worden voor een wedstrijd.Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
Het wilde niet rustig stilstaan.
Toen kwam er iemand op het idee om het halstertouw door de mond te doen en onder de kaak door te leggen in een lus.
Dat ging een tijdje goed totdat het paard inenen met het hoofd als protest omhoog gooide.
Men zag bloed uit de mond komen en besloot het paard niet mee te nemen naar de wedstrijd.
Toen wij de volgende ochtend op stal kwamen zagen we dat ze niet gegeten had en haar mond in een vreemde houding hield.
Toen we de mond openden hield het paard de eerste 4 cm. van de tong stijf tussen de tanden geklemd.
Pas toen de dierenarts haar onder narcose bracht zagen we hoe ernstig het was.
Tong was compleet doormidden. Alleen de onderste tongspier was nog intact. Als het paard de tongpunt niet tussen de tanden had vastgehouden was waarschijnlijk dat spiertje ook nog wel afgescheurd.
Die eerste 4cm. van de tong, heeft ze zo vast geklemt dat die later is afgestorven.
Nou is het in de paardenwereld wel meer het gebruik om een touw door de mond te doen als een paard geleid moet worden.
Ik kan het alleen maar iedereen ten zeerste afraden.
Hetgeen ik meegemaakt heb was met een dik halstertouw. Hoe dunner het touw hoe makkelijker het door een tong snijd lijkt me.
Okeey... ik ben wakker!Afschuwelijk gewoon! Bedankt voor je verhaal Henny, hopenlijk zet het mensen aan het denken.
Bladwijzers