Deze site vind ik enorm interessant doordat er zoveel meningen zij maar uiteindelijk iedereen het beste wil, een gelukkig en evenwichtig paard.
Nu weet ik van een Parelli meneer dat er niet gewerkt wordt met hengsten en ben ik eigenlijk heel erg nieuwsgierig waarom dat zo is?
Als dat zo is en ik wil met mijn kleine hengst iets gaan doen, waar kan ik dan terecht?
Zeg niet dat hij gecastreerd moet worden....

including me. 

)
), maar het kan geen kwaad om dat te onthouden: Ook als ik een goed paardenmens ben, en ik kom morgen onder een tram en mijn temperamentvolle hengstje moet een nieuwe baas zoeken, dan ziet zijn toekomst er waarschijnlijk wat somberder in dan als ruin. Ik heb het dan ook niet over dekhengsten met kilo's papierwerk achter de rug (aangezien die altijd nog bij een fokker terecht zouden kunnen komen die in theorie de kunde&ruimte heeft om hengsten te houden), maar om de papierloze ponypaarden die je toch al niet echt kunt verkopen. Een hoop kopers worden (onterecht?) afgeschrikt door het idee dat het een hengst is, en in de handen van een onervaren persoon escaleert een hengst toch net iets sneller dan een merrie of ruin.
Bladwijzers