Nou ja, pony dan.![]()
Het gaat om Sjors, die ik al jaren heb en waarvan ik ook al net zoveel jaren weet dat hij een pony is die absoluut niet met druk om kan gaan. Als je hem iets vraagt (fase 1) wil hij ergns best over nadenken en zet in elk geval zijn hersens aan, maar die hersens gaan resoluut uit als je druk verhoogt naar fase 2 tm 4. Dat is ook de reden waarom ik met hem geen Parelli doe, gewoon omdat hij niets kan leren met het hele idee van fases verhogen. Wat er gebeurt is dat Sjors een knop in zijn hersens omzet, bevriest en zo minutenlang blijft staan, wat je intussen als trainer ook doet. Dan wordt hij opeens weer wakker, is weer erg geinteresseerd in wat je met hem wilt doen, en bevriest weer zodra er sprake is van enige druk. Het is geen dominantie, maar echt een tick, een leerprobleem. Een bekende van me die veel op scholen werkt met moeilijke kinderen, vond het veel van autisme weghebben.
Zijn er andere forummers hier met zulke paarden, of paarden die op deze manier reageren? Hoe gaan jullie daar met het Parellien mee om?
Sjors leer ik nu wel de seven games aan omdat die sowieso leuk zijn om te doen, maar dan dus met de clicker, en als enige aanwijzing/druk een vinger die ik op zijn vacht leg voor de porcupine game. Dat is alles, en die ligt er net zo lang tot Sjors de juiste reactie geeft (wegwijken achterhand), waarna de beloning volgt. Dat werkt bij hem dus wel, en hij doet sinds het begin van deze week aarzelend alle 7 games, en de porcupine van de achterhand al op drie benen.De games aanleren kan bij hem dus wel, maar gewoon niet met de principes van Parelli van druk toevoegen en weglaten. Ik ben erg benieuwd of anderen die probleem kennen, en hoe jullie daar mee omgaan!
Bladwijzers