Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: BIG bubble (oa op de wei !?!)

Forumlid ingridge's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

BIG bubble (oa op de wei !?!)

Mijn merrie heeft een big bubble op zn minst 5 meter. Verder aaien en doen is niet haar stijl-dus friendly game- ze vindt dr niks aan. Ze is zo'n zure merrie Tja dat is ze..bijna altijd dr oren naar achter tenzij je wat lekkers in je handen hebt. Maar het rare is dat ze dit eigenlijk alleen is als er dus andere paarden in buurt zijn. Onze andere twee paarden zijn de grootste kroelkoppen die er bestaan.

Als ik alleen maar in de wei sta dan staan hun in een mum van tijd naast me en mijn eigen merrie staat nog steeds aan de andere kant van het veld maar kijkt wel wat ik aan het doen ben of niet... als er ergens een lekker graspolletje staat.

Dus mijn oude tactiek-dus niet Parelli- was om eerst de andere merrie te aaien en doen en net of ik met haar uit de wei ga en dan komt mijn merrie wel en als ze dan dichtbij genoeg is..vlug pakken. Of eten meenemen en dan staat ze binnen een paar seconde naast me.

Maar wat is dus nu de goede manier? Met aproach en retreat kom je uiteindelijk op een meter maar dat is dus te ver om het touw vast te klikken en haar uit de wei te vissen om met haar alleen aan de gang te kunnen gaan. Ik wil nl niet direct vanuit stal met haar aan de gang maar dus haar ook uit de wei kunnen halen zonder mijn bovenstaande tacktieken.

Dan heb ik nog een vraag betreft de verhouding binnen ons trio...we hebben dus mijn merrie (A), nog een merrie(B) en de nu 2jr oude gecastreerde zoon van deze merrie. Elke dag gaan ze het land op en en worden 's avonds weer binnen gezet. De tacktiek als je dus er alleen voorstaat. Naar buiten brengen dan neem je zoon & merrie B samen en merrie A staat rustig op stal op dr beurt te wachten, naar binnen brengen dan eerst merrie A en dan pas zoon & merrie B samen (deze slopen ondertussen het weiland als je merrie A naar huis brengt maar ons gezegde is liever het weiland als de stallen).
    Als ik merrie A maar een meter buiten dr stal zet dan slopen merrie B & zoon de boel.
    Op het land dirigeert merrie A de boel maar als ik ga rijden in de bak (grenst aan weiland) met A dan probeert merrie B de boel te terroriseren-schijnaanvallen uitvoeren- dus ik rijd altijd met zweep maar gebruik hem alleen om B niet de dicht te laten naderen..tegen merrie A gebruik ik nooit een zweep-ik vind zo'n ding zware onzin ..net als sporen trouwens maar dat is mijn mening.

Dus wie is er nu dominant? A of B, de zoon heeft niks te vertellen....die probeert alleen in de dekens te hangen maar dan krijgt hij slaag-hij is wel 1,5jr in de opfok geweest maar dekens hangen doet hij al ongeveer sinds die geboren is.
    Mijn merrie Kaissima uitgerekend op 17 maart 2007

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: BIG bubble (oa op de wei !?!)

Wat ik doe als Bailey niet wil komen: Ik neem mijn carrot stick (laat het gewoon achter mij op de grond slepen) en 'sluip' naar hem, als zijn achterhand naar mij staat. Ik stap heel traag naar hem en als ik op een bepaalde afstand kom, nog ver genoeg dat hij me niet kan slaan, zwaai ik met mijn string naar zijn achterhand. Wanneer hij reageert draai ik me direct om en stap weg. Daarna opnieuw.... Na een tijdje volgt hij me.

Het is heel moeilijk om te bepalen wie dominant is als ik het niet kan zien. Ik heb 2 ongelofelijk dominante paarden. Bailey en Gysie, Bailey is het dominantste paard en is het alpha paard in de wei. Het is wel zo dat als ik Bailey buiten laat Gypsie zijn stal afbreekt. Als ik op de piste rij met Bailey (de piste grenst ook aan de wei) dan probeert Gypsie Bailey wel te 'plagen'. Gypsie durft achter de omheining wel bijten enzo
    Naar mijn gevoel zou ik zeggen dat merrie A het dominantste is...

Groetjes,
    Jolijn

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Eerst een paar vraagjes (om de situatie een beetje beter te bergijpen).
    1.Hoe lang heb je haar?
    2.Hoe lang staat ze in deze samenstelling in dit koppel?
    en 3. Hoe lang staan ze op dit adres?

Forumlid ingridge's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik heb haar nu bijna 2 jr en sinds aankoop staat ze in dit koppel en op dit adres (bij mijn schoonouders thuis).

Maar er is nu verandering in gekomen sinds afgelopen week, merrie B is met mijn schoonzusje mee verhuist naar Friesland. Deze merrie had waarschijnlijk wel door dat de scheiding definitief was en heeft de hele weg ongeveer de trailer verbouwt (normaal staat ze rustig). Maar op dr nieuwe stal meteen opgenomen in de groep..of ze er al jaren staat.

Dus merrie A staat alleen nog op de wei met adoptiezoon, wat trouwens net zo'n giller is als merrie B.
    Mijn merrie Kaissima uitgerekend op 17 maart 2007

Bladwijzers

Forum Rechten