Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Wie kan mij voedinsadvies geven (mager)

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wie kan mij voedinsadvies geven (mager)

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij wat voedinsadvies kan geven, voor één klein paard en één pony (Estrella en Twister).
    Vandaag hebben wij deze 2 pony's opgehaald van een boerderij waar mijn zus ze gestald had, ze zijn op de stal gekomen waar ik ook sta met Marinde.
    Voor beiden pony's geld: niet alleen ik, maar iedereen schrok vanwege het feit dat ze zo erg vermagerd zijn.

Allereerst Twister.
    Twister is bijna 10 jaar en een luchtzuiger. Hij wordt redelijk snel erg dik. Op het moment staat hij in een ruime stal met onbeperkt hooi. Hij wordt niet bereden. Twister heeft een klein buikje, maar is bij zijn flanken zo erg ingevallen dat zijn botten er wel uitsteken.
    Omdat hij niet wordt bereden en vanaf maandag dag en nacht het land opgaat, durf ik hem niet iets van maismeel te geven, dit omdat hij al redelijk snel aankomt. Hooi krijgt hij bij in het weiland, het gras waar hij in komt te staan is niet vet (dikmakend).
    niet onbelangrijk, twister zijn stokmaat is 1.25 meter

Estrella.
    Estrella is +/- 15 a 16 jaar. Ze is 1.56-1.60 meter.
    Estrella is een klein paard wat al een slanke bouw heeft, maar erg snel mager wordt. Op het moment is ze zo erg ingevallen, dat haar ruggegraat goed te zien is bovenop de rug, de botten bij de flanken steken erg uit en de schouders steken ook uit. Zij moet dus echt goed aankomen!
    Op het moemnt staat ze ook op stal met onbeperkt hooi, vanochtend heeft ze van mij een kilo voer gekregen. Vanaf maandag gaat ze ook dag en nacht het weiland op, dit zal een paar uur in de week op een vettige weide zijn en de overige uren op een niet vet weiland.
    Ze wordt op het moment ook niet bereden. Dit is wel de bedoeling, maar pas als ze goed is aangekomen en minstens over 3 maanden.
    Estrella is een paard dat voorheen al 2 kilo voer op een dag kreeg en onbeperkt hooi, maar waarbij nog steeds haar botten te zien waren. Ze kreeg in het verleden maismeel, maar is dit slim om te combineren met een paar uur in de week vettige weide.
    (De vettige weide waar ze maar een paar uur in de week opstaan is om op te bouwen, na een tijd zullen ze hier overdag gewoon in staan)

Wie heeft er wat voedingadvies voor mij. Ik kom er zelf niet uit, dit ook omdat mijn vader vind dat bijvoeren niet nodig is.
    No one can teach riding as well as a horse.

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Re: Wie kan mij voedinsadvies geven (mager)

Mijn eerste gedachte is, zijn ze goed ontwormd??
    Mijn tweede gedachte, een luchtzuiger krijg je volgens mij moeilijk dik omdat ze hun maag volzuigen met lucht. Dus misschien lijkt hij dik, maar is het alleen lucht?
    Je zult dus de omstandigheden voor het paardje zo optimaal mogelijk moeten maken, afleiding, 24/7 buiten, vriendjes,e.d. zodat hij minder zal gaan luchtzuigen.

Ik zou ze denk ik ondersteunen door ze een vitamine stoot te geven.
    Misschien zijn daar ook homeopatische middelen voor, maar die weet ik zo niet.
    Verder onbeperkt hooi, maar dat doe je al.
    Bijvoeren vind ik dus wel belangrijk, itt, je vader, alleen hooi en gras lijkt mij niet dat ze daar voldoende aan hebben op dit moment.

Tja en verder weet ik het zo niet, het is alleen jammer dat dit zo het geval is met de paardjes, daarmee bedoel ik ,hoe heeft dit kunnen komen?
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt voor je reactie!

Volgens mijn zus zijn ze goed ontwormd. Morgen krijgen ze een wormenspuit van mij.
    Twister is normaal gesproken echt dik, geen lucht maar veel eten. (zoals de dierenarts zegt). Overigens laat ik de dierenarts binnenkort wel komen voor zijn luchtzuigen. Hij doet het zijn hele leven lang, nu 10 jaar al, ht zal denk ik moeilijk zijn hem niet te laten luchtzuigen. Daarmee bedoel ik, op het weiland zuigt hij geen lucht. Dit is alleen op stal (het is dan ook echt geen stalpony).

Ik stuur je een privebericht

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Gras doet meestal wonderen!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ben het eens met Allegro en je vader. Wacht eerst het effect van het gras maar even af! Dan komt het vast in orde.

De combinatie van gras en goed ruwvoer(hooi) moet al een heel stuk helpen.
    Ik zou er geen krachtvoer aan toe voegen omdat ze niet werken.
    Om ervoor te zorgen dat ze wel voldoende vit/min binnen krijgen kan je een vitaminestoot of voedingsuplement toevoegen in bijv. kant en klare slobber, daar zit ook lijnzaad in wat voor de vacht en de spijsvertering weer goed is.
    (dit is wat mijn haf krijgt)
    Heel veel succes.

Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt voor de reacties.
    Gras doet een hoop wonderen, als er ook daadwerkelijk genoeg gras staat lijkt mij?
    Op de weide waar ze de meeste tijd doorbrengen staat amper gras, ik heb mijn ndere pony (Marinde) ook al bij moeten voeren omdat ik zag dat ze begon af te vallen.
    Gaan ze vaker op de vette weide staan, dan durf ik het wel aan om ze niet bij te voeren, maar als ik zie dat mijn andere pony al flink was afgevallen, durf ik het niet aan bij 2 pony's die juist aan moeten komen.
    Of zie ik dit nu heel verkeerd?

Vitaminestoot houd ik even in gedachten.
    Met slobber heb ik nog nooit gewerkt, daar zal ik mijn stalgenoot even bij vragen

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna was ook behoorlijk ondervoed. maar na een paar weekjes flink kuil bijvoeren, op een grote wei zetten en dagelijks een kilo biks (eerst even opbouwen) zie je haar ribben al een stuk minder. Paarden zijn gelukkig erg veerkrachtig, als je de omstandigheden veranderd heb je vaak al gauw weer een gezond paard

Aangemeld
    Aug 2005

Vandaag hoorde ik nog dat Twister een kleine tijd terug tegen hoefbevangenheid aan heeft gezeten.
    Nu heb ik daar heel geen ervaring mee, dus ik ga informatie over hoefbevangen pony's even opzoeken.
    Dit typ ik hier, omdat ik niet weet of het nog invloed heeft op het eten wat hij krijgt?

Sandra bedankt voor je reactie!

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Hoefbevangenheid kan ontstaan door te veel suikers, dus pas op met je vette wei, zit vooral in voorjaarsgras!!

Dit moet je echt gaan opbouwen, elke dag een een kwartiertje langer en niet langer dan 5 uur, dan hebben ze echt al hun hoeveelheid eiwit, suikers en dus energie binnen. Dus dan weer op de schrale wei.
    Je kan ze voordat je ze op de vette wei zet, al voordien hooi voeren zodat ze al een beetje vol zitten.

Ik heb je terug ge-PB.

Veel succes.
    Prendre la vie comme elle vient!

Aangemeld
    Aug 2005

Bedankt voor je reactie nog
    Ik laat binnenkort in ieder geval nog de tandarts komen voor Estrella, de schijnt niet zo heel goed te eten en laat ook veel hooi liggen.
    Hopelijk helpt dit ook wat.
    Ze hebben vandaag een afgezet stuk gekregen in de vette weide. Op stal krijgen ze nog onbeperkt hooi.

Bladwijzers

Forum Rechten