Hallo,
Ik hoop dat iemand mij wat voedinsadvies kan geven, voor één klein paard en één pony (Estrella en Twister).
Vandaag hebben wij deze 2 pony's opgehaald van een boerderij waar mijn zus ze gestald had, ze zijn op de stal gekomen waar ik ook sta met Marinde.
Voor beiden pony's geld: niet alleen ik, maar iedereen schrok vanwege het feit dat ze zo erg vermagerd zijn.
Allereerst Twister.
Twister is bijna 10 jaar en een luchtzuiger. Hij wordt redelijk snel erg dik. Op het moment staat hij in een ruime stal met onbeperkt hooi. Hij wordt niet bereden. Twister heeft een klein buikje, maar is bij zijn flanken zo erg ingevallen dat zijn botten er wel uitsteken.
Omdat hij niet wordt bereden en vanaf maandag dag en nacht het land opgaat, durf ik hem niet iets van maismeel te geven, dit omdat hij al redelijk snel aankomt. Hooi krijgt hij bij in het weiland, het gras waar hij in komt te staan is niet vet (dikmakend).
niet onbelangrijk, twister zijn stokmaat is 1.25 meter
Estrella.
Estrella is +/- 15 a 16 jaar. Ze is 1.56-1.60 meter.
Estrella is een klein paard wat al een slanke bouw heeft, maar erg snel mager wordt. Op het moment is ze zo erg ingevallen, dat haar ruggegraat goed te zien is bovenop de rug, de botten bij de flanken steken erg uit en de schouders steken ook uit. Zij moet dus echt goed aankomen!
Op het moemnt staat ze ook op stal met onbeperkt hooi, vanochtend heeft ze van mij een kilo voer gekregen. Vanaf maandag gaat ze ook dag en nacht het weiland op, dit zal een paar uur in de week op een vettige weide zijn en de overige uren op een niet vet weiland.
Ze wordt op het moment ook niet bereden. Dit is wel de bedoeling, maar pas als ze goed is aangekomen en minstens over 3 maanden.
Estrella is een paard dat voorheen al 2 kilo voer op een dag kreeg en onbeperkt hooi, maar waarbij nog steeds haar botten te zien waren. Ze kreeg in het verleden maismeel, maar is dit slim om te combineren met een paar uur in de week vettige weide.
(De vettige weide waar ze maar een paar uur in de week opstaan is om op te bouwen, na een tijd zullen ze hier overdag gewoon in staan)
Wie heeft er wat voedingadvies voor mij. Ik kom er zelf niet uit, dit ook omdat mijn vader vind dat bijvoeren niet nodig is.
Bladwijzers