Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Zou er wat mis zijn met het gras? geen ontlasting

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Zou er wat mis zijn met het gras? geen ontlasting

Nessa is normaal een veelvraat en de laatse paar dagen heeft ze samen met Sunshine in de grote wei gestaan waar behoorlijk wat gras staat. Vandaag kon ze er niet op omdat er een ander paard op moest en dus kon ik haar alleen op een schraler weitje kwijt.
    Normaal staat ze op de volle wei vrijwel continu te grazen en hoeft ze zelfs geen water. Vandaag had ze het na een paar minuten al bekeken (zo schraal was het weitje nu ook weer niet) en dook ze met haar hele hoofd in de bak met hooi die ik bij haar had gezet en keek me daarbij dankbaar aan (althans zo kwam het bij mij over).
    Nessa is dus een veelvraat maar ze zou ook nooit hooi eten dat niet goed ruikt. Ik heb haar wel eens hooi gegeven waar ze dan aan rook maar weigerde te eten, waarna ik een ander pak heb aangebroken en daar begon ze wel meteen van te eten. Als proef op de som (wij roken er niets aan) heb ik, bij de volgende voerbeurt, eerst nog een plak van het geweigerde pak gegeven maar de reactie was hetzelfde (wel ruiken maar niet eten).
    Wat ik mij nu dus afvraag, is de qualiteit van het gras op dat schralere weitje wel goed? Kan ik Nessa als graadmeter nemen en proberen de qualiteit te verbeteren (zo ja, hoe?) of ben ik dan overdreven bezig.
    Groetjes ingrid

Re: Zou er wat mis zijn met het gras?

Haha leuk verhaal.. ik denk dat jij vooral een heel kieskeurig paard hebt, die dankbaar gebruik maakt van jouw "goedheid"
    Een tijdje terug moest ik stro gaan bijvoeren, omdat mijn dames te dik werden, en ze reageerden hetzelfde als jouw Nessa. Niet eten en heel zielig voor het draadje komen staan staren alsof ze wilden zeggen; geef ons eten!
    Nadat ik hier wat vragen had gesteld op dit forum, heb ik besloten die zielige gezichten maar te negeren, en wat blijkt; na een tijdje gingen ze écht wel eten! Hun hele bordje schoon leeg
    Soms heb ik met hooi hetzelfde als jij. Dat heeft te maken met het feit dat weides uit verschillende soorten grassen bestaan, en soms een hooibaal bestaat uit minder lekker gras. Het is net zo goed van kwaliteit, alleen is het niet DAT gras wat je paardje het lekkerst vind.
    Zo waarschijnlijk ook op het schrale weitje van jou. Het lekkerste gras is ongetwijfeld al opgevreten, en jouw kieskeurige paardje kiest dán liever hooi. Als je geen hooi zou aanbieden, zou ze vanzelf wel gaan eten, hoewel het enkele uren kan duren hoor.

Als je de wei zou willen verbeteren, zou je een plaatselijke boer kunnen vragen om je wei te bemesten met varkens- of koeienmest. Dan krijgt het gras een groeispurt, en het wordt erg rijk aan voedingsstoffen en dat vinden paarden heerlijk. Gewoon kunstmest gaat ook, het levert niet hetzelfde "snelle" resultaat als echte mest, maar heeft wel een langduriger effect.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wat is de reden dat het weitje schraal is?
    De oorzaak die Trea noemt (kieskeurigheid) zou een goede mogelijkheid zijn, maar ik vraag het om beter mee te kunnen denken aan een andere oorzaak.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Hi Trea, je hebt wel gelijk hoor. Ik ben idd een watje als het om Nessa en Sunshine gaat Maar ja, het kan ook moeilijk zijn om dat zachte hinnikje en briesje te negeren vooral als ze je dan ook nog eens zo'n zielige blik toe werpen (die ze volgens mij op elkaar oefenen als ik er niet bij ben). Ik moet wat dat betreft gewoon wat "harder" worden.

Hi Lila, ik denk dat het weitje zo schraal is omdat het voor onze komst vrij intensief gebruikt werd door de al aanwezige pony's. Daarna is Nessa erop gekomen (febr.) dus heeft het ook weinig tijd gehad om te herstellen. Daarbij komt nog dat de andere weilanden door een prof. bedrijf zijn behandeld en ingespoten terwijl dat bij dit weitje niet kon omdat het voertuig het landje niet kon bereiken (voertuig was te breedt). Er is wel mest op gereden en verspreid en de eigenaar heeft nu de plekken waar veel boterbloemen groeien ingespoten (hoe of wat weet ik niet precies). Morgen gaan er K.A.S mestkorrels op???? en dan zou het allemaal binnen een paar weken goed moeten komen? Maar goed hij heeft er voor geleerd en ik neem dus aan dat het idd goed komt. Tot die tijd gaan mijn paardjes dus laat in de middag naar de grote wei en blijven daar tot de volgende ochtend. Ik heb trouwens begrepen dat nachtgrazen de kans op hoefbevangenheid ook een groot deel verminderd, heb jij daar event. ervaring mee?
    Groetjes ingrid

Ja dat klopt. Fructanen komen vrij onder invloed van zonlicht, dus als je je paard s´ochtends vroeg weer van de wei afhaalt is de kans op hoefbevangenheid minder groot.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door ingrid
    Tot die tijd gaan mijn paardjes dus laat in de middag naar de grote wei en blijven daar tot de volgende ochtend. Ik heb trouwens begrepen dat nachtgrazen de kans op hoefbevangenheid ook een groot deel verminderd, heb jij daar event. ervaring mee?
    Nachtgrazen, leuk woord! Er staat op paardnatuurlijk.nl meen ik een linkje naar een fructosemeter. Die voorspelt a.h.v. weerbericht hoe het daarmee is gesteld.
    En fijn dat je merrie met haar veulen nu op een goede wei kan staan, want dat is toch het beste!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik begin nu toch te twijfelen of dat nachtgrazen idd een goede oplossing is. Vandaag heb ik nl in de bak absoluut geen ontlasting terug gevonden, daar staat ze dus van 's morgens (als ze van de wei af komt) tot ong. 17.00 uur in en heeft ze continu hooi tot haar beschikking
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

mmm da's vreemd, een hele dag niet poepen! Ben je vanavond nog heen geweest? Heeft ze nog steeds niet gepoept? Als je je oor tegen haar buik legt hoor je dan wel "blopblopbliep"darmgeluiden? Is ze hengstig?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik kon vannavond niet gaan kijken (moest werken, ben net thuis) dus weet ik niet hoe het zit. Ik weet wel dat ze vannacht wel ontlasting heeft gehad want dat heb ik vanochtend uit de wei gehaald. Vanmiddag heb ik haar op de poetsplaats gehad en daar hoorde ik wel wat rommelen en ze was weer behoorlijk winderig (heeft ze altijd last van als ik even bezig ben met poetsen, het liefst als ik bij de achterkant bezig ben). Sunshine hoor ik ook uitbundig rommelen maar daar kon ik ook niets van terug vinden in de bak. Nessa is trouwens rond 26-27 maart hengstig geweest, toen vertoonde ze iig wel dat gedrag naar de shet hengst toe.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Zou er wat mis zijn met het gras? geen ontlasting

hoes't nu?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik heb de volgende ochtend toch weer gewoon ontlasting gevonden en nu lijkt alles weer als normaal. Ik denk dat ze erg reageerd op het warme weer omdat ze niet in de gaten heeft dat ze dan meer moet drinken (lijkt het wel) want sinds het weer wat minder warm is gaat het weer goed, gelukkig.
    Groetjes ingrid

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Gelukkig maar! Ze kunnen je toch weer aardig laten schrikken

Bladwijzers

Forum Rechten