Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Ik moet longeren

Ik moet longeren

... jullie weten wel, de osteo is geweest blablabla...

Ik heb geen succes met longeren en ik ben nog steeds heel erg down, heb geen zin om te longeren, heb ook geen zin om te rijden... want het gaat toch allemaal niet.

Nou ik heb onderstaand verhaal op het friesenforum gezet, hopelijk hebben jullie ook tips..

Mijn paardje en ik doen samen Parelli natural horsemanship. Omdat het tijdens het rijden niet lukt om naar rechts te wenden (ik rij met touwhalster, dus bitloos) had ik er een osteopaat bij gehaald.
    Annelys zat helemaal vast in de rug en ook zat er een blokkade rechts ergens bij het heiligbeen, kruis,... (heb het niet allemaal goed begrepen eigenlijk). Ik hou dit een beetje als de oorzaak voor het niet naar rechts wenden, maar de osteopaat kon het niet met zekerheid zeggen.
    Om Lysje wat losser, maar tegelijk ook sterker in de rug te maken moet ik longeren, voorwaarts neerwaarts en daar heb ik nog een groter probleem :evill:

Aangezien ik bitloos rij, wil ik ook bitloos longeren. Dus heb ik een hele tijd met normale ausbinder op het kaptoom gelongeerd, dus gewoon vastmaken tussen de voorbenen en zijkant kaptoom. Ging eigenlijk goed, ze drukt niet tegen de kaptoom.... maar...

Ik denk (ben het wel zeker ) dat mijn paard helemaal niet graag gelongeerd wordt
    Ze is al altijd moeilijk geweest aan de longe, probeert uit te breken, verschiet van alles.... ze loopt ALTIJD mega-gespannen :evill:
    Of ik nu met bit, zonder bit, met hulpteugels, kort/lang... maakt niet uit longeer... dan wil ze niet stappen, gaat ze crossen of bokken,...

Als ik erop zit is ze braaf en veel meer ontspannen.

Dus ik bekom eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik wil bekomen. Ipv een ontspannen paard aan de longe die goed meewerkt, krijg ik een gestressed paard.
    Ik heb de indruk dat ze al schrik heeft van de longeerzweep, terwijl ik haar nooit aanraak (vroeger wel, maar enkel een tikje als ze niet reageerde dus niet klets boem patat :evill: ) en de zweep enkel gebruik om ze wat bij te drijven indien nodig en dan nog zwaai ik er gewoon een weinig mee. Ze is echt vaak aan het kijken naar mij wat ik doe. Bvb als ik ze wil uitstappen aan de longe, dan blijft ze draven tot ik mijn zweep neerleg, pas dan wil ze rustig stappen.

Zonder longeerzweep, tja, dan gebeurt het dat ze niet de overgangen maakt van stap naar draf bvb.
    `t Is vreemd. Dat is dus het eerste probleem wat ik heb en het volgende zal er wel alles mee te maken hebben.

Vandaag heb ik eens geprobeerd om met een 3-hoeksteugel met ringetjes en haakjes vastgemaakt aan de kaptoom te longeren, maar dat schiet ook niet op.
    Ze loopt te gespannen en de enige keren dat ik haar hoofd zie naar beneden gaan (maar ik vind het geen ontspanning zoals zij het doet), dan is het neerwaarts, niks voorwaarts. Dus ze maakt zich te kort en niet lang in de rug en hals zoals ik het wil.

Met bit longeren vind ik geen optie, want ik vrees dat ze dan nog erger gestressed zal zijn.

Heeft iemand tips??

Ik vind het dus niet tof om te longeren terwijl mijn paardje er niks aan vindt. En rijden, tja, naar rechts gaat... als ik al mijn kracht gebruik, maar geloof me, da`s ook kut. Al jullie tips ten goed... ze vertikt het gewoon... By the way, ik rij nu zo 1/10 dagen, `t geeft toch geen zin...
    Wat moet ik nou???

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Ik moet longeren

Hoe gaat je friendly game en circling game als ik vragen mag?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nicolien
    Hoe gaat je friendly game en circling game als ik vragen mag?
    Friendly super, circling nog niet gedaan.

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik snap niet goed dat je de circling game nog niet gedaan hebt. Bij Parelli moet je toch eerst zorgen dat je grondwerk in orde is voor je terug begint te rijden? Misschien toch zo gauw mogelijk de circling game eens beginnen zoals Mafhaf al zei. Succes

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Longeren is ook niet zo leuk voor een paard

Om het af te wisselen kun je misschien eens longeren op een andere plek, 1 balkje neerleggen op de volte, longeren zonder lijn (in een goed afgesloten ruimte) etc. etc. etc..

Een kaptoom is in principe een prima apparaat, maar als je daarnaast met hulpteugels wilt longeren ontkom je bijna niet aan een bitje. Wat is de reactie van je paard op een bit?

Bladwijzers

Forum Rechten