Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Vinden paarden het nou leuk?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Vinden paarden het nou leuk?

Dit vraag ik me nou af:
    Vinden paarden grondwerk nou leuk? OF doen ze het maar, omdat wij we het vragen en ze eigenlijk zo snel mogelijk willen stoppen?
    Dit is een discussie die ik gister had met mijn instructrice die zei:
    Paarden vinden er niks aan, ze doen het alleen omdat ze worden gedwongen!
    Ik zei:
    Het zijn spelletjes die ze in het wild ook doen! (dat stond teminste in de inleding van de 7 games)
    Bemoeide een beginnertje ermee:
    Maar kijk naar je paardje! Hij heeft zijn orgen naar achter en loopt half te sloffen!

Etc, etc.
    Op de uitspraak van het beginnertje ben ik niet tegen ingegaan. Maar vinden paarden het nou leuk?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Vinden paarden het nou leuk?

Ligt een beetje aan per paard.
    Parelligames zijn dominantiespelletjes "who moves who". Als je paard liever de leiderschap op zich neemt zal hij het in het begin zeker niet fijn vinden dat jij opeens ook die intenties hebt. Je hebt ook paarden die gewoon liever met soortgenoten zijn dan met mensen, daar zul je hard voor moeten werken om jezelf te bewijzen.
    Level 1 is daarnaast kleuterschoolwerk voor een paard. Jij bent degene die het nog moet leren je paard kent alles al. Sommige paarden vervelen zich ronduit bij een baas die met level 1 bezig is. Goede reden dus om hier snel doorheen te gaan zodat je het in level 2 spannender kunt maken voor je paard.

Even een eigen ervaring.
    Heb voorheen gewerk met een verzorgpaardje die de 7 games wel aardig vond, maar zich liever compleet afsloot voor mij of voor mensen in het algemeen. Bij haar was heel wat nodig om haar te motiveren de 7 games zelfs op l2 niveau leuk te vinden.

Nu heb ik mn eigen pony Shanna. Die vol enthousiasme constant mij vragen stelt : en wat nu? en nu? en nu? en wat gaan we nu doen? Die probeert: bedoel je dit? of dit? of dit? is dit goed? Die probeert dus echt te communiceren.

Zo'n verschil kan het zijn per paard.
    Hoe verder je komt met je paard, hoe meer je paard in zal zien dat jij goede bedoelingen hebt, een partner wil zijn en dat jij fijn bent om mee te spelen. Maar in de eerste instantie kan je paard zich gigantisch vervelen terwijl jij bezig bent je savvy te vergroten.

Ik denk zeker niet dat je paard wordt gedwongen om de 7 games met je te spelen. Dat is ook niet het uitganspunt van parelli...je speelt metj e paard en omdat je paard het leuk vindt en het ook begrijpt wat je wilt, speelt het mee. Als je een paard dwingt ben je al zeker niet op de parelli manier bezig. Ik denk dat wannneer jij je paard genoeg uitdaagd tot nieuwe spellejtes, hier bedoel ik mee meer variatie aanbrengen in de games, je paard het zker wel leuk vindt.
    En je hebt natuurlijk ook paarden die zelf dominant willen zijn en hier zich ook naar gedragen. Daar moet je veel savvy voor hebben om hiermee om te gaan.
    Je hebt zoveel mensen en zoveel verschillende stromingen die zeggen hoe met je paard om te gaan. Veel mensen hebben gelijk hun oordeel klaar. Luister naar jezelf en kijk naar je paard. Dan kom je erachter of jou paard het leuk vindt of niet. Zo niet, dan moet jij ervoor zorgen dat hij het wel leuk gaat vinden.

Groetjes...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik heb die vraag ook eens gehad van een 'normal' zeg maar. Maar afgezien of het paard Parelli leuk vindt - ik denk toch zeker dat hij dat leuker vindt dan als hij uit zijn stal wordt gehaald, zadel op krijgt, bit erin en gaan met die banaan. Nog maar niet gesproken over allerlei hulpteugels die diegene er allemaal aan hing.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Volgens Parelli is veiligheid en comfort het belangrijkste voor een paard, daarna spelen en dan pas eten. Dus al je goed met je paard speelt, zal hij het zeker leuk vinden!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Ik heb die vraag ook eens gehad van een 'normal' zeg maar. Maar afgezien of het paard Parelli leuk vindt - ik denk toch zeker dat hij dat leuker vindt dan als hij uit zijn stal wordt gehaald, zadel op krijgt, bit erin en gaan met die banaan. Nog maar niet gesproken over allerlei hulpteugels die diegene er allemaal aan hing.
    Dat denk ik ook.
    Daarnaast denk ik dat een onzeker paard met angst voor mensen onder andere door natural horsemanship meer vertrouwen kan krijgen. Daardoor vinden ze het minder vervelend om iets te doen. Tja en mijn merrie was vroeger niet te vangen en komt nu soms hinnikend naar het hek toe.

Ik weet heel zeker dat er paarden zijn die het parellien helemaal niet leuk vinden. Ik heb wel demo`s gezien van parellieers waarbij de paarden een hele machinale doodse uitstraling hadden. Je moet het wel leuk máken, Myra krijgt dus ook gewoon een koekje na een mooie oefening.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik heb gelukkig een paard die heel duidelijk is in wat hij wel en niet wil. Als Amon geen zin heeft in de games of e.d. dan gaat hij gewoon dwars liggen dan doet hij erg moeilijk.
    Ik kan dan maar beter iets gaan verzinnen en kijken of hij daar wel zin in heeft anders wordt het echt een zeurende sessie.
    En vaak werkt iets anders perfect, dat kan zijn van balkje, het blok, tot zelfs rijden.
    Ik wil geen machine die de games braaf uitvoert maar niks uitstraalt, wil een paard wat meedenkt, onderneemt, eigen inbreng heeft en vooral plezier heeft in zijn paard zijn.
    www.crystal-carving.com

Ik heb in tegenstelling tot Amon, een paard wat eigenlijk altijd doet wat ik vraag, ook niet laat merken of ze het zelf wel oke vind om te doen. Erg gevaarlijk, zo'n paard. Het lijkt of ze alles even leuk vind en daardoor heb je de neiging tot overvragen. Ik doe bewust niet vaker als 2x per week grondwerk met haar, en maak veel relaxte buitenritten ter afwisseling. Ik vind zo'n mechanisch paard, dat helemaal dood-gegrondwerkt is ook zo vreselijk! Dan maak ik de weg liever wat langer.. Plezier staat ook voor mij voorop, en dit is wat ik ook mijn paarden wil meegeven.

Bladwijzers

Forum Rechten