Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 41

Topic: van: rijden gaat steeds slechter: met bit/hackamore*UPDATE*!

Re: van: rijden gaat steeds slechter: met bit/hackamore?

Oefensessies gaan er zeker komen! Ik geef niet op. Ammenooitniet. De mooie tijd van het jaar komt er weer aan, en hij zal het leren. Dalijk in de vakantie gaan we in de wei oefenen zonder zadel, zodat hij zijn zit kan leren voelen, en we gaan langs de weg (ik op de fiets ernaast) We gaan wendingen oefenen, de ors, backwards en sideways. Grondwerk zit er denk ik niet in, maar dat hoeft niet persé van mij, als hij zich maar inzet voor de rest. Daar zijn al pittige gesprekken over geweest, en het laatste woord is nog niet gevallen. Ik ga door het vuur voor "zijn" paard, ik weet hoe ze kan zijn, en ik hoop dat het op een goede dag ook tot hem doordringt dat hij dit ook kan bereiken.

Tot die tijd is het nog even "aanmodderen". Het bit gaat er niet meer in, dat is uitgemaakte zaak, tenminste niet die stang. Heb nog een dun dubbelgebroken bitje liggen, dit kunnen we proberen voor de ritten op zondag, en ik heb mijn oog laten vallen op een mech hackamore op mp met korte scharen. Hij kon met dat stangbit ook goed overweg, er werd nooit gerukt, was ook niet nodig.

Als de hackamore er komt, ga ik uiteraard eerst zelf testen hoe Enya eronder loopt, hoe ze reageert etc.

T is gewoon even nog doorbijten.. vooral voor Enya. Gelukkig is het een heel stabiel paard, die meteen laat merken hoe ze over dingen denkt. Die komt wel voor zichzelf op, en anders heeft ze mij nog. En ik heb haar op mijn tanden, zegt men

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hmm, Trea ik ben echt verbaast om dit te lezen. Je bent nu steeds zo bezig met écht contact maken met je paarden en proberen te doen wat het beste voor hén is.
    Nu lijkt het alsof je de behoefte van je man om een keer per week te rijden en daar verder niet in te willen investeren, vóór Enya`s welzijn laat gaan. Dat vindt ik niks voor jou.

Ik begrijp wel dat het een ander verhaal is, omdat Enya eigenlijk zijn paard is. Maar het is geen auto. En Enya is dan misschien LB dominant, maar dat maakt het niet minder belangrijk om heel zorgvuldig met haar om te gaan.

Om op het moment dat ze niet goed reageerd op het touwhalster bij hem, naar een scherper middel te zoeken...nou dat hoef ik toch niet uit te leggen? Dat paard doet niet expres moeilijker bij hem, hij heeft gewoon niet genoeg savvy voor haar. Om zo iemand dan zwaardere middelen in handen te geven is de omgekeerde wereld volgens mij.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Misschien moet je hem het boek Great Lies We Live By maar voorlezen voor het slapengaan (of juist dat andere boekske)? Het kan goed zijn dat hij diep van binnen zijn comfortzone niet uit wil. Blijf hem erop wijzen dat hij het anders wil dat hij daar dan zelf ook zijn steentje aan moet bijdragen.
    Wie zaait zal oogsten, en
    You can't break an omelette without breaking an egg.
    het gaat je lukken Trea, en bedenk: denk niet aan het doel...denk aan de wég.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Hmm, Trea ik ben echt verbaast om dit te lezen. Je bent nu steeds zo bezig met écht contact maken met je paarden en proberen te doen wat het beste voor hén is.
    Nu lijkt het alsof je de behoefte van je man om een keer per week te rijden en daar verder niet in te willen investeren, vóór Enya`s welzijn laat gaan. Dat vindt ik niks voor jou.

Ik begrijp wel dat het een ander verhaal is, omdat Enya eigenlijk zijn paard is. Maar het is geen auto. En Enya is dan misschien LB dominant, maar dat maakt het niet minder belangrijk om heel zorgvuldig met haar om te gaan.

Om op het moment dat ze niet goed reageerd op het touwhalster bij hem, naar een scherper middel te zoeken...nou dat hoef ik toch niet uit te leggen? Dat paard doet niet expres moeilijker bij hem, hij heeft gewoon niet genoeg savvy voor haar. Om zo iemand dan zwaardere middelen in handen te geven is de omgekeerde wereld volgens mij.
    Auw, die komt aan.
    Denk je dat dit geen discussiepunt is voor ons? We hebben het bijna nergens anders over. Ik voel me heen en weer geslingerd tussen Enya's behoeften en die van Leo. Ik heb haar niet voor mij alleen en als ik hier nu over door blijf gaan, moet ik dalijk een veel vreselijkere keuze maken.
    Punt is: Leo is niet veranderd. Hij rijdt niet anders of slechter dan vorig jaar. Enya en ik zijn hem (en zijn savvy) ontstegen. Weet je hoe een knauw dat is voor die man? Moet ik hem laten stikken dan? Dat kan toch niet..

Ik ben het met je eens dat hij zo snel mogelijk bijgespijkerd moet worden, maar dit mag niet ten koste gaan van mijn huwelijk! Door een andere methode (het hoeft niet scherper, als het voor hen beiden maar duidelijker wordt) daar hoeft Enya niet onder te lijden! Ik denk dat ze er nu meer onder te lijden heeft, omdat er geen communicatie is met haar ruiter. Het is zaak dat die twee zo snel mogelijk op een veilige prettige manier met elkaar kunnen communiceren, en daar gaan we aan werken. Enya wordt hier niet de dupe van, ik laat haar niet stikken en ook geen pijn doen door 'scherpere' dingen. Leo is geen onmens, hij ziet er gewoon het nut niet zo van, en heeft helaas het parelli-lichtje nog niet zien schijnen.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik ben het helemaal met Nicky eens (myracara)....

In het oude level 2 (1 waarschijnlijk ook neem ik aan) beloof je als het waren nooit meer mechanische werktuigen te gebruiken voor je paard. Is een side-pull geen goed idee, daar kan je toch rechts en links duidelijk mee aangeven (beter dan met mh), maar die is toch wat duidelijker dan een touwhalster ivm teugels die aan de zijkant zitten.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Ja, wie weet.. Het is te proberen, die sidepull, zolang het maar niet in een ruk, pluk en trek spelletje verandert.
    Misschien moet ik gewoon meer op mijn strepen gaan staan en tegen hem zeggen dat ie het eerst maar moet leren voor we weer de bossen ingaan (hum.. hoe zeg je dat nou tegen je man )
    Misschien moet ik er zelf maar meer moeite voor doen om hem enthousiast te maken. (Wat is dat voor boek Lila?)
    Misschien moet ik er gewoon maar eens een nachtje over slapen en me niet zo druk maken.. ik lijk de enigste wel. Leo boeit het niet als het niet remt of stuurt, en Enya lijkt zich prima te vermaken met deze nieuw verworven vrijheden..

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hey Trea,

Lekker dillemma heb je zeg . ik heb uiteraard ook geen pasklare oplossing maar ik denk dat Enya het jou niet kwalijk neemt dat Leo op haar rijdt. Zeker een 'wijs' paard als zij voelt heus wel aan dat er iets niet lekker zit en dat jij doet wat je kunt om de situatie beter te maken.
    Maar hoe intelligent en LB Enya ook is, een paard is niet in staat om vooruit de kijken of verkeerssituaties (ook al zijn die in het bos) te overzien. Het is aan jou om zorg te dragen voor de veiligheid van jullie vieren en het lijkt erop dat dat een poosje ten koste moet gaan van Enya's fun in het bos.
    Ik zou denk ik ook voor een controlemiddel kiezen dat Leo's EF ondersteunt. Die controle zit uiteraard tussen zijn oren omdat er geen bit bestaat dat een paard kan sturen laten stoppen dat niet mee wil werken, maar het lijkt me ook voor Enya prettiger om rond te lopen met een Leo die zich zeker voelt dan met een Leo die wantrouwig zit te wachten tot het weer eens mis gaat. Wat betreft Enya's fun, die heeft ze toch al minder dan met jou want ik denk niet dat Leo toestemming vraagt (of zou krijgen) om te rijden. Dus zit je, bit of geen bit, sowieso met een paard dat tegen haar zin iemand (ver)draagt.
    Ik heb zelf, zoals ook al in een ander topic staat, geen grotere bezwaren tegen een hackamore (met korte scharen!) dan tegen een bit. Het is wel belangrijk dat zo'n hackamore goed past, zowel de neusriem als de kinketting moeten op de juiste plek liggen. Als je een hackamore wilt uitproberen raad ik je daarom aan er iemand bij te halen die verstand heeft van die dingen, want de standaard maat is gemaakt voor gewone warmbloeden en het zou goed kunnen dat die bij Enya niet goed ligt. Het luistert echt nauw waar neusriem en kinketting liggen, vanwege de reflexpunten op het paardenhoofd en vanwege de druk die uitgeoefend wordt bij het aannemen van de teugels. En uiteraard zou ik zelf uitproberen of Enya een hackamore accepteert, maar dat had ik er niet eens bij hoeven zetten geloof ik.
    Succes ermee en hopelijk lukt het je om over een paar maanden wel in alle rust gezamenlijk de bosritjes te maken. En jij hebt in elk geval een man die je passie voor paarden begrijpt en deelt, da's ook een heleboel waard

(Olie op het vuur?) Ik heb nog wel een beste sidepull te koop van heeeel lang geleden.

May the horse be with you!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Misschien moet ik er gewoon maar eens een nachtje over slapen en me niet zo druk maken.. ik lijk de enigste wel. Leo boeit het niet als het niet remt of stuurt, en Enya lijkt zich prima te vermaken met deze nieuw verworven vrijheden..
    En dat zegt ze nou pas.....
    Wat is er dan voor jóu vervelend aan, want dan gaan we ons focus verleggen naar iemend die al heeft bewezen over meer dan voldoende EF te beschikken.

GREAT LIES WE LIVE BY
    The book is based on the work I do teaching people about learning. In my audience, I may have 15-year old street kids and 40-year-old PhD students. There may be an owner of a small business, the director of a big one, clerks, salespeople and computer engineers, a smattering of teachers, professors and parents. I even have my share of grandparents and retired people.
    At the end of a weekend seminar, they can all read more words per minute and have better comprehension than when they arrived. They have learned how to juggle and how to make important information memorable.
    They have remembered what it was like to be a learner and have discovered the strategies for becoming an effective learner. They have laughed, sung, moved and sighed. They learned about the myths they learned in school. Some realise that they'd been lied to all along by parents, teachers and peers. Many go on, with a confidence they previously didn't possess, to achieve their goals and dreams. But this is not where they begin.

MOVE CLOSER STAY LONGER
    This is a true story of Stephanie Burns' adventures learning how to play with and ride horses. This is a story about fear.It is about understanding one's behavior and working with it to your best benefit. Fear is not the problem. It is responsible for your safety and ultimately your survival. The problem is an inability or lack of willingness to take action. The combination of the bravery strategy MOVE CLOSER STAY LONGER and the motivation strategies Stephanie presents in this book will enable you to interrupt the mechanisms that fear uses to interfere with the actions you want to take.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Wat een vervelende situatie zeg Trea!

Heb je er vannacht rustig van geslapen?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Auw, die komt aan.
    Denk je dat dit geen discussiepunt is voor ons? We hebben het bijna nergens anders over. Ik voel me heen en weer geslingerd tussen Enya's behoeften en die van Leo. Ik heb haar niet voor mij alleen en als ik hier nu over door blijf gaan, moet ik dalijk een veel vreselijkere keuze maken.
    Punt is: Leo is niet veranderd. Hij rijdt niet anders of slechter dan vorig jaar. Enya en ik zijn hem (en zijn savvy) ontstegen. Weet je hoe een knauw dat is voor die man? Moet ik hem laten stikken dan? Dat kan toch niet..

Ik ben het met je eens dat hij zo snel mogelijk bijgespijkerd moet worden, maar dit mag niet ten koste gaan van mijn huwelijk! Door een andere methode (het hoeft niet scherper, als het voor hen beiden maar duidelijker wordt) daar hoeft Enya niet onder te lijden! Ik denk dat ze er nu meer onder te lijden heeft, omdat er geen communicatie is met haar ruiter. Het is zaak dat die twee zo snel mogelijk op een veilige prettige manier met elkaar kunnen communiceren, en daar gaan we aan werken. Enya wordt hier niet de dupe van, ik laat haar niet stikken en ook geen pijn doen door 'scherpere' dingen. Leo is geen onmens, hij ziet er gewoon het nut niet zo van, en heeft helaas het parelli-lichtje nog niet zien schijnen.
    Het is een lastig probleem, dat snap ik heel goed. Alleen vindt ik het jullie probleem en niet dat van Enya. Als ze bij jou op fase 1 stuurt en remt en gaat, dan is het hardstikke zonde om er iemand op te laten rijden die dat niet voor elkaar krijgt.
    Je schrijft dat ze er wel lol in lijkt te hebben om iemand met weinig savvy op haar rug te hebben. Ik heb zelf geen ervaring met echte LB dominant paarden, maar het lijkt me voor een paard heel onprettig. Alleen al het feit dat ze slecht op hem reageerd lijkt me een duidelijk teken.
    Ik ben overigens zelf extreem voorzichtig met Myra, dat hoor ik vaak. Misschien dat andere mensen er gewoon makkelijker over denken om een paard met een normal ruiter het bos in te sturen. Maar om hem dan een makkelijker communicatiemiddel te geven dan een touwhalster? Dat gaat er bij mij niet in, sorrie. Side pull`s ken ik niet, het zal best vriendelijk zijn, maar het is geen oplossing voor je probleem.

Tja en dat je huwelijk er onder leidt, dat is nogmaals jullie probleem. Daar zijn andere oplossingen voor. Als hij het niet kan hebben dat jij zegt dat hij parelli oefeningen met Enya moet gaat doen, vóór hij weer het bos met haar in mag, dat is dan jammer voor hem. Ik denk echt niet dat hij een scheiding aanvraagt over zoiets.

Het is een beetje een bot verhaaltje, zo bedoel ik het niet. Ik kan alleen moeilijk gaan zeggen dat het vast wel meevalt, want dat vindt Ã*k niet. Gelukkig zijn er ook mensen die er anders over denken, dat geeft een duidelijker beeld.
    [/quote]
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Sorry Lila, ik wil het niet bagatelliseren dit.. maar soms is het handig om even afstand te nemen van problemen, zeker als het zo laat in de nacht is. Ik dank jullie allemaal voor jullie reacties, fijn dat er mensen intensief willen meedenken zonder gelijk te veroordelen.

Sorry Nicky, ik vind het fijn dat je oprecht bent, maar kán met jouw opmerkingen niks. Ik heb er al schuld- en andere gevoelens genoeg over. Als je een partner en een gezin hebt, en je besluit samen om paarden aan te schaffen, heb je er ook samen verantwoording over. Leo deelt mijn passie voor Parelli (helaas) niet in die mate dat hij er veel voor wil doen of laten.
    Hij zal er niet voor gaan scheiden nee, dat bedoelde ik ook niet met "vreselijke beslissingen", ik doelde meer op het feit dat hij dalijk Enya helemaal links laat liggen, omdat niets aan haar, hem nog plezier oplevert. Hij zou tenslotte zondag's best in zijn luie stoel kunnen blijven zitten met de krant ipv samen met zijn vrouw en paard naar het bos te gaan.

Dit zou zondermeer een verwijdering in de relatie betekenen, hoe je het ook wend of keert.

In plaats van te kiezen voor één der twee, zoek ik liever naar een oplossing waar we allen vrede mee hebben, waarin iedereen een beetje inlevert in plaats van één iemand alles. Zo werkt dat in relaties en al helemaal in huwelijken. Het is zo makkelijk om verwijten aan het adres van Leo te maken, maar is dat zo eerlijk? Hij heeft hier ook niet voor gekozen. Waarom zou hij moeten aanpassen aan mij en mijn parellitick? Waarom kan hij niet gewoon doorrijden met stangbit, zoals ie dat al 3 jaar doet met Enya?
    Hij doet het niet, omdat hij mijn wensen respecteert, en ook wel begaan is met Enya en mijn argumenten best serieus neemt, ook al ziet hij ze niet zo.

mijn taak dus, om hem hierin te blijven begeleiden en ondersteunen ipv hem te laten vallen als een baksteen en mijn eigen zin door te drijven.

Enya is een heel zelfstandig paard, en ze vind het prima om de leiding te nemen, ze doet niks liever. Maak niet de fout om haar te vergelijken met Myra, want dat kán je niet. Enya is Enya. Maar ik vind het geen goed idee dat ze de leiding neemt. Ze is een paard en geen mens. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat er situaties ontstaan waarin ik mijn leiderschap zomaar over zou kunnen geven aan Enya, ze is er wijs genoeg voor om bijv de weg naar huis te weten als ik hem kwijt ben. Ze zal ook goed op de ruiter passen, maar ze heeft geen benul van verkeer en daarom is het niet slim om haar de teugels in handen te geven.

Op dit moment leert ze heel veel verkeerde dingen tijdens die bosritten. Ze leert dat ze heel sterk is en haar zin kan doordrijven. In feite wint ze iedere game, en DAT is waar ik bang voor ben. Leo minder, want hij snapt de principes van games en winnen niet zo en ziet minder beren op de weg als ik. Vandaar dat hij het allemaal minder erg vind. Ach ja, lastig als je je paard niet kan stoppen.. maar ach, dalijk stopt ze wel. Vervelend als je je paard niet kan sturen waardoor ze in volle galop een ander pad inslaat dan ik met Amy, maar ach, als ze ziet dat ik achterblijf met Amy draait ze vanzelf om. Zo denkt Leo. Hij vind het vervelend, en niet meer als dat. Als hij het mega erg vond, had ie het bit allang terug erin gedaan.

IK ben de persoon die hier gigantisch van baalt. Ik baal ervan in meerdere opzichten.
    Enya krijgt nu steeds haar zin, wint elke game, ontdekt hoe sterk ze is.
    Ik ben bang dat er dalijk ongelukken gebeuren. Dat hij niet op tijd kan stoppen als er een mountaibiker ons pad kruist, of een kind, een hond, noem maar op.
    Ik wil daarmee niet hoeven leven de rest van mijn tijd hier op aarde.

Ik ga dus zoeken naar een compromis, tot de tijd dat Leo het wél kan. Sidepull is al aangedragen. Ergens heb ik daar weinig vertrouwen in, omdat ik denk dat Enya daardoorheen loopt met Leo, het respect is al weg, en niet zomaar weer terug opgebouwd, maar het is natuurlijk het proberen waard.

Ik kan hem gelukkig van iemand lenen, dus ben benieuwd! Ondertussen hoop ik dat ik hem kan blijven interesseren om verder te leren in mijn passie, namelijk Parelli.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik heb er al schuld- en andere gevoelens genoeg over. Als je een partner en een gezin hebt, en je besluit samen om paarden aan te schaffen, heb je er ook samen verantwoording over. Leo deelt mijn passie voor Parelli (helaas) niet in die mate dat hij er veel voor wil doen of laten.
    Als jullie besloten hebben de paarden voor jullie beiden te kopen, dan lijkt het me zowel voor jou als voor hem prettiger om te zeggen deze is van jou en deze van mij. 'Afstand' doen van 1 van de 2 zeg maar.
    Als hij graag op zijn manier wil rijden (begrijp nog niet helemaal wat het verschil is maar dat geeft niet) dan moet hij dat doen, maar dan niet alleen op zondag in het bos, maar altijd.

Ben jij degene die de paarden verzorgt, rijdt, traint, dan mag jij ook de beslissing nemen je rijd zo of je rijd niet. Ik vind het niet logisch dat de methode afstemt op een 'af en toe ritje' van je man.

Ik begrijp óók dat het geen leuk probleem is! Want jij ziet beide paarden graag gelukkig maar je man netzo.
    Ik denk dat ik hem dus zou laten kiezen; wat wil je graag en waarom? Wil je anders dan Parelli, ga je gang maar dan niet zo eens af en toe... dan moet hij de verantwoordelijkheid voor dat paard nemen om er verantwoord mee rond te rijden, dat kan alleen als zowel hij als het paard fatsoenlijk geschoold is, Parelli of niet! Wil hij die tijd er niet insteken, dan moet hij maar naar je luisteren en ala Parelli rijden. Daar heeft hij dan misschien nog wat meer uitleg bij nodig maar dat geeft niet.

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Zo... ik heb alles net door gelezen en ik denk dat ik het hele plaatje nog niet compleet heb. Maar dit is wat ik uit het verhaal van Trea opmaak:
    * Trea wil Enya niet "verpesten", maar is bang dat dit gaat gebeuren
    * Leo heeft niet het parelli-vuur van Trea en ziet er geen brood in om dat te gaan doen met Enya
    * Enya vind het geen probleem om Leo mee te nemen op haar rug
    * Leo vind het geen probleem om geen stuur te hebben
    * Wat Enya in haar mond of om haar hoofd heeft, Leo grijpt er niet naar
    * Leo zit als een huis

Het lijkt mij dat je Leo net zo min parelli kunt opdringen als dat je Enya een manegeles kunt opdringen. Dus geen parelli voor Leo en Enya samen, zij vinden hun eigen weg. Dat Enya hem duidelijk de baas is, het zij zo. Aan de andere kant is Enya niet het type paard wat de mens en zichzelf moedwillig in gevaar zou brengen. Misschien is het een optie om erop te vertrouwen dat LB dominante Enya haar lager in rang staande passagier zal beschermen?

Als Leo met wat er ook aan Enya's hoofd bevestigd zit, niet stuurt, dan maakt het weinig uit wat eraan zit. Een touwhalster vertrouwt hij niet, Enya wil geen bit. Een andere optoming, waar Enya en Leo mee kunnen leven is dan toch een goede optie?

En wat het eerste punt betreft...
    Enya ziet in Trea wél de leidster, weet wat trea van haar verwacht. Van Leo heeft Enya een heel ander verwachtingspatroon, ze verwacht van hem geen parelli en leiderschap. Ik ben dus ook absoluut niet bang dat Enya haar kracht zal gaan gebruiken tegen Trea en al zal ze dat doen... Trea heeft volgens mij savvy genoeg om dat op te lossen.

Ik zou zeggen, geniet van jullie bosritjes, want dat doet Enya volgens mij ook!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    En dat zegt ze nou pas.....
    Wat is er dan voor jóu vervelend aan, want dan gaan we ons focus verleggen naar iemend die al heeft bewezen over meer dan voldoende EF te beschikken.
    Ik hoop dat je snapt wat ik bedoelde; als Enya en Leo er geen probleem mee hebben, dan kunnen we proberen dat jij de situatie vanuit een ander perspectief kan gaan zien. Ze zeggen wel eens: je kan een paard naar het water leiden, maar je kan 'm niet dwingen om te drinken. Leo ziet jou en jou band met Enya, en wil dat aan de ene kan ook zo graag, maar op de één of andere manier wil het er bij hem nog niet voldoende in dat dat niet één twee drie gaat. Jij stopt heel veel tijd in en dat loont. Denk ook dat Jossie heel erg gelijk heeft als ze zegt dat Enya heel goed het verschil weet tussen jou en Leo. Misschien als je dit punt bij jouw van binnen los kan laten (echt los) en accepteert dat Leo op een andere manier met Enya rijdt dan jij het liefst zou zien, misschien dat Leo dan zelf initiatief gaat nemen. Jij hebt je punt thuis gemaakt, je kan je NH delen met Marjolein die het wél oppakt. Misschien voelt Leo zich er toch wat onzeker over. Kan je hem helpen door een dagje bij Eddy kado te doen op een paard van Eddy? Zonder jou. Gewoon, dat hij fouten kan maken zonder angst dat dat 's avonds in de slaapkamer besproken zal worden...?!
    Je relatie is zo belangrijk!!!! In jullie drukke bestaan zou het ritje op zondag een rustpunt moeten zijn. Probeer dát als doel bovenaan te zetten. Dat is jullie tijd samen, met jullie paarden, op jullie eigen manier. De kaarten liggen op tafel, jullie weten van elkaar wat je ervan denkt en probeer dat van elkaar te respecteren. Leo houdt van Enya, en zal haar geen pijn doen. Er rijden zoveel paarden met een bitje in en ze zijn echt niet diep ongelukkig en lijden niet voortdurend pijn. Jij kan haar zonder rijden, dat weten jullie alledrie, hij kan dat (nog) niet, maar wie weet op een dag.....
    Laat het los en ga weer genieten in dat bos.

Bladwijzers

Forum Rechten