Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 41

Topic: van: rijden gaat steeds slechter: met bit/hackamore*UPDATE*!

van: rijden gaat steeds slechter: met bit/hackamore*UPDATE*!

Mmm dit opent wel hele nieuwe perspectieven moet ik zeggen. Thanks Lila.
    Zou het in Leo´s en Enya´s geval betekenen dat de overgang (voor Leo) van stangbit naar touwhalster ineens te veel gevraagd is, m.a.w. de sprong is te groot? Hij wÃ*l immers wel, maar vindt het ontzettend moeilijk om tegelijk alles te leren, en steekt er ook maar 1 dag in de week de tijd in (namelijk tijdens ons zondagritje naar het bos)
    Is het een optie dan om het bit te vervangen door een mechanische hackamore en vanuit een los teugeltje te gaan werken aan lichaamshouding, sturen en stoppen, zonder gelijk de hele theorie in zijn hoofd te hoeven pompen?

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Re: Rijden gaat steeds slechter

@ Trea, dit zou je inderdaad kunnen proberen, misschien dat het iets psychisch is bij Leo. Het idee geen controle te hebben zonder bit.

In plaats van een hackamore zou je ook een bitlooshoofdstel alla Voest kunnen proberen, hier reed ik Lieke mee, en dit bevalt ons heel goed.
    Ik heb wel de goedkope versie, volgens mij adverteren ze ermee op paard natuurlijk.

Succes ermee.
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

misschien dat het iets psychisch is bij Leo. Het idee geen controle te hebben zonder bit.
    Daar zit zeker wat in MarieJo, ik heb laatst ook geprobeerd met touwhalster maar ben er na 1 rondje gauw afgestapt omdat ik het gevoel had totaal geen controle te hebben, terwijl ik later met engels hoofdstel ook heel de tijd met los teugeltje heb gereden. Zit dus gewoon tussen mijn oortjes!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja maar dan zit ik met het volgende in mijn hoofd, in geval Trea dan. Enya is het touwhalster helemaal gewend, ik heb haar zelf gereden, en een ze stuurt zo licht en luistert naar een fase 1.
    Ze wordt juist dwars van het duw en "trek"werk, dus de normal manier. Zou ze zich dan ook niet verzetten als je naar een mech. hack gaat of e.d.?
    Want de vraagstelling van topicstarter was dat het met paard en ruiter lekkerder ging met bit.
    En bij Trea is het feit dat de Leo zich niet lekker voelt bij een touwhalster, het paard wel. En dan lijkt me een mech. hack of bit juist niet zo'n oplossing, kans dat Enya zich dan helemaal gaat verzetten lijkt me groter, ze is immers al een echt Parelli paardje in hart en nieren.
    www.crystal-carving.com

Ja Brenda, daarin heb je gelijk. Maar toch zijn wij nu op een punt aangeland dat er keuzes gemaakt moeten worden. Zoals het nu gaat, gaat het rijden niet goed, en wie weet hoe lang het nog duurt eer Leo het onder de knie heeft. Ik vind het niet leuk om nog samen met Leo te rijden op deze manier, omdat ik zie hoe Enya misbruik van de situatie maakt, Leo met zijn handen in zijn haar zit van onmacht om de situatie meester te blijven, en hij heeft natuurlijk net zoveel recht om te rijden.

Ik ben met Enya een stuk verder dan hij, maar hij wil graag zondag´s naar het bos, ik wil veiligheid en plezier. Wat moeten we dan??

Ik zoek gewoon een goede tussenoplossing tot de situatie weer dusdanig is dat iedereen er vrede mee heeft. Daarbij wil ik niet iets nieuws introduceren, zoals een bitloos hoofdstel, omdat dit voor het paard als de ruiter ook weer een gewenningsperiode betekent. Bovendien ben ik bang voor algehele verwarring bij Enya.

Een bit zijn we gewend.. dwz een stangbit, en mijn gevoel zegt dan dat een mech. hackamore vriendelijker is dan die stang terug erin..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

kan jij dat niet een keer uitproberen bij haar? Kan je me uitleggen wat Enya's bitervaringen/hoofstelervaringen zijn en wat Leo's rijervaring is? Ik denk dat als Leo het serieus wil leren hij er meer tijd in moet steken dan dat zondagse ritje dat bovendien voor Enya met Amy samen het slechtste in haar boven haalt, toch? Het zou sneu zijn als Leo dan fun heeft, maar Enya niet....jullie moeten er allevier van genieten denk ik. Daar moeten we wat op bedenken.

Re: van: rijden gaat steeds slechter: met bit/hackamore?

Nou... Leo´s rij-ervaring bestaat uit 2 tienrittenkaarten van de manege, heel af en toe op Romeo (mijn ex-kwpn-ner) veel buitenritjes op een manegepaard van 22 jaar oud en veel uren langs de kant. Niet fenomenabel dus. Hij heeft altijd met bit gereden. Geen dressuur, maar gewoon op z´n boerenkloffies; zitten, hakken erin en rijden.

Hij is op Enya gaan rijden toen wij Amy erbij kregen. Hij kan prima zitten, maar daar houdt het wel mee op. Bovendien heeft hij lichamelijke beperkingen in de vorm van gewrichtsklachten en serieuze stijfheid.

Hij vond het prima toen ik Parelli ging doen, snapte er geen hol van, maar zag wel duidelijke veranderingen, vooral met grondwerk. Ik ben het tegelijkertijd met Enya en Amy gaan doen, gewoon omdat ik niet het ene paard zus kan benaderen en het andere paard zo. Het is een levensstijl, dus ben ik ook met Enya gaan parelliën.

Enya heeft alleen ervaringen met een stang en nu dan met een touwhalster. Ik heb een tijdje een bitloos hoofdstel uitgeprobeerd, maar niet tot volle tevredenheid. Ik kon er niet méér uithalen dan ik met het touwhalster kon.

Vorig jaar hebben Leo en ik de hele zomer en herfst niet gereden, omdat vooral Enya periodes van hevige gevoeligheid had door het natuurlijk bekappen, en bovendien wilde ik het parelli-rijden een redelijke kans van slagen geven.

Vandewinter gingen we weer eens naar het bos, maar mijn eis was dat Leo ook met touwhalster uit de voeten moest kunnen. Ik ben een paar keer met de fiets mee gegaan en heb geprobeerd dingen uit te leggen.

Maar Leo heeft gewoon moeite met het hanteren van lichaam als sturing, ors, en de stick. Alle ingrediënten om Enya lekker en netjes te kunnen rijden.
    Dus komt ze in verzet, want uit frustratie gooit Leo zijn kracht in de strijd en een krachtmeting met Enya verlies je, gegarandeerd.

Na tig keer ruzie en frustratie alom, wenst Leo weer dat het weer net was als vóór ik aan het parelliën sloeg. Toen was Enya nooit dwars, ze liep niet, maar alla, met twee paarden viel dat wel mee.
    Hij snapt ook niks van de engelse taal, dus dvd´s laten kijken en boekjes laten lezen; no way. En het is zo lastig om de methode uit te leggen en over te brengen zonder dat. Hij verstaat het gewoon niet.

Komt het in feite op neer, dat hij wel wil, maar niet op de moeilijke manier. Hij wil niet studeren, en geen grondwerk doen. Hij wil gewoon al doende leren, gewoon tijdens het rijden. En ja, het is zijn goed recht vind ik. Ik zag het liever anders, maar het was niet zijn keus om te gaan parelliën, en ik heb wél zijn paard daarvoor gebruikt

Er moeten dus nu gewoon harde beslissingen genomen worden. Ik ga zo niet meer met hem het bos in, kan het niet aanzien wat er gebeurt en vind het gevaarlijk. Het is niet verantwoord om zo rond te rijden. Bovendien ben ik het geruzie ook goed zat. Het IS niet mijn paard alleen, maar ook van hem. Het zij zo..

Bit erin vind Enya niet leuk meer. Ze houdt haar lippen stijf op mekaar, en ALS het erin zit schud ze de hele tijd met het hoofd. Bovendien gaat ze gelijk weer op de voorhand lopen.

Ik pieker me suf

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Vind Leo het paardrijden eigenlijk wel LEUK om te doen? En vind hij paarden ook leuk, om hoe ze zijn dus?
    Of vindt hij alleen 'door het bos rijden' leuk?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Tja....Enya is dus eigenlijk zijn peerdje, ja, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of Enya te rijden is met een hackamore...kan jij dat uitproberen? Bedenk wel dat dat een marteltuig is in handen van een ruiter die geen onafhankelijke zit heeft!! Hoe is Leo's zit? En waar zit hij op tijdens de buitenritten? Ik denk namelijk dat het voor zo'n ongeoefende ruiter en voor het paard prettig is als hij in een zadel zit. Dat geeft wat houvast.
    En als Leo plezier wil beleven aan een rit op zijn paard, dan zal hij er misschien toch wat meer tijd in moeten steken. Enya is een tough cookie voor een onervaren ruiter...eens per week een les op de reguliere manege bijvoorbeeld een idee? Hoort hij ook adviezen over zijn houding en zit van een ander. Dan kan hij daar wat meer ervaring opdoen die in het bos van pas kan komen. Ik neem aan dat hij ook graag wil dat Enya het fijn vind als hij op haar rug klimt?!

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Mijn keuze zou een mechanische hackamore niet zijn. Dat is veel te scherp als de ruiter niet zo ervaren is. Is een sidepull niets voor jullie paardje? Stuurt heel simpel, want als ik je verhaal lees is het sturen vooral het probleem. Hoop dat je er wat aan hebt en dat jullie weer samen gezellig kunnen genieten van het bos!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Vind Leo het paardrijden eigenlijk wel LEUK om te doen? En vind hij paarden ook leuk, om hoe ze zijn dus?
    Jaa, hij vind rijden door het bos leuk, vind paarden ook leuk, maar heeft niet het "licht" gezien in de zin van PNH. Voor hem maakt het niet uit welke methode, als het maar werkt. PNH is mijn keuze, en hij schikt, niet meer niet minder. Ik ben al blij dat Marjolein mede geinteresseerd is.

Als het allemaal aan zou komen waaien, zonder moeite, zou hij het wel doen hoor, maar een drukke baan, en dan ´s avonds nog te paard om "saaie" dingen te doen.. nee helaas. Als hij het straks allemaal onder de knie heeft, wordt het voor hem vanzelf leuker. Hij heeft bosritten altijd het leukste gevonden aan paardrijden (ik trouwens ook in mijn pré parelli tijd)

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Als het allemaal aan zou komen waaien, zonder moeite, zou hij het wel doen hoor, maar een drukke baan, en dan ´s avonds nog te paard om "saaie" dingen te doen.. nee helaas. Als hij het straks allemaal onder de knie heeft, wordt het voor hem vanzelf leuker.
    Als hij er niet in wil investeren (tijd) dan heeft hij het voorlopig niet onder de knie en duurt het nog lang voor het leuk wordt.....
    Hij lijkt op mij met tennisles....

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Jaa, hij vind rijden door het bos leuk, vind paarden ook leuk, maar heeft niet het "licht" gezien in de zin van PNH. Voor hem maakt het niet uit welke methode, als het maar werkt. PNH is mijn keuze, en hij schikt, niet meer niet minder. Ik ben al blij dat Marjolein mede geinteresseerd is.

Als het allemaal aan zou komen waaien, zonder moeite, zou hij het wel doen hoor, maar een drukke baan, en dan ´s avonds nog te paard om "saaie" dingen te doen.. nee helaas. Als hij het straks allemaal onder de knie heeft, wordt het voor hem vanzelf leuker. Hij heeft bosritten altijd het leukste gevonden aan paardrijden (ik trouwens ook in mijn pré parelli tijd)
    Jammer dat je hem dan niet kan overtuigen dat het met Parelli ook voor het paard leuker is.

Wellicht dat een keertje Nevzorov kijken hem iig ervan kan overtuigen dat een BIT waaraan je hard trekt, niet zo fijn is....

Misschien dat een paar 'oefensessies' in het bos een oplossing zijn? Dus wel oefeningen doen (sturen/stoppen met touwhalster) maar wel lekker buiten...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Tja....Enya is dus eigenlijk zijn peerdje, ja, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of Enya te rijden is met een hackamore...kan jij dat uitproberen? Bedenk wel dat dat een marteltuig is in handen van een ruiter die geen onafhankelijke zit heeft!! Hoe is Leo's zit? En waar zit hij op tijdens de buitenritten? Ik denk namelijk dat het voor zo'n ongeoefende ruiter en voor het paard prettig is als hij in een zadel zit. Dat geeft wat houvast.
    En als Leo plezier wil beleven aan een rit op zijn paard, dan zal hij er misschien toch wat meer tijd in moeten steken. Enya is een tough cookie voor een onervaren ruiter...eens per week een les op de reguliere manege bijvoorbeeld een idee? Hoort hij ook adviezen over zijn houding en zit van een ander. Dan kan hij daar wat meer ervaring opdoen die in het bos van pas kan komen. Ik neem aan dat hij ook graag wil dat Enya het fijn vind als hij op haar rug klimt?!
    Hij zit een beetje als een cowboy. Benen naar voren, maar muurvast. Hij valt niet gauw van een paard, terwijl ik er meteen langs lig
    Hij rijd op de barefoot, en Enya vind het allemaal prima, ze doet of ze taxichauffeur is en neemt Leo als gast mee. Zolang zij kan bepalen wat gebeurt is er niks aan de hand. Ze toont geen respect voor hem als ruiter. Op de grond is het allemaal wel oké voor zover ik kan zien.

Het k]/images/smilies/confused_smile.gif[/img] dat soort dingen. Ik denk daarom dat ie niet met het halstrtouw overweg kan.. op een of andere manier krijgt hij het knopje niet om, zit dan in de knup met de stick, en trekt Enya letterlijk om (lekker dan )

Hij moet gewoon druk kunnen zetten met twee handen. Zo heeft ie het aangeleerd en het zal (denk ik) nog heeel lang duren eer hij iets anders kan.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zo, dat lucht op denk ik Trea !! Lijkt me erg lastig voor je zoals hij er tegenaan kijkt. Voor hem ook. Samen de fiets pakken op zondag geen optie zeker? Dan denk ik nog even creatief na.
    Je zou de gewone teugels aan de zijkant van het touwhalster kunnen vastbinden, dan voelt het in zijn handen vertrouwd.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten