Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Enten jullie elk jaar tegen influenza?

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Enten jullie elk jaar tegen influenza?

Ik zit met een vraag, Silke heeft last van zomereczeem, en ik weet dat haar systeem niet goed om kan gaan met afvalstoffen.
    Je hoort ook vaker dat je erg moet oppassen met de jaarlijkse inentingen.
    Dit zou haar afweersysteem ook weer een opdonder geven.

Nu zit ik te denken, weet niet eens of het kan, om haar alleen te laten enten tegen tetanus, en de influanza, wat in mijn ogen een griepprik is, over te slaan.

Hoe denken jullie daarover?
    En zijn er onder jullie mensen met hetzelfde probleem, zomereczeem, en hoe doen jullie dit?
    Prendre la vie comme elle vient!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Enten jullie elk jaar tegen influenza?

Ik weet niet wat je verder doet met je paard?

Doe je mee aan evenementen of wedstrijden? Dan kun je namelijk niet ongestraft de entingen overslaan.

Kan me voorstellen dat je zelfs problemen krijgt als je het paard in een vreemde groep brengt (bijvoorbeeld verhuist naar een andere stal, een keertje op cursus gaat of op vakantie).

Dan nog zou ik zelf denk ik nog eerder tetanus overslaan dan influenza (als de tetanus injectie tenminste op paarden een vergelijkbaar effect heeft dan op mensen).

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Vergeten erbij te zetten, ik doe geen wedstrijden met haar, ze is twee.

Ik dacht dat tetanus erger was om te krijgen dan influenza, nou ja ik weet het ook niet zeker, vandaar mijn vraag.

Mijn paarden hebben vorig jaar hun laatste cocktailtje gehad. Ik heb na aanleiding van een aantal artikelen die ik kreeg van iemand, besloten te stoppen met de influenza. Tetanus laat ik iedere 4 jr herhalen.

Pebbles heeft gister de voorlopig laatste enting gehad. Zij is nu een jaar, heeft de basisentingen wel volgens protocol gehad, maar nu gaat ze met de tinkers mee.

Ik heb geen ervaringen met zomerexceem.

O zag je tweede vraag niet. Tetanus is zeker ernstiger. Dat is vrijwel altijd dodelijk. Je wilt niet dat je paarden dát krijgen. Afschuwelijk.

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Mijn opmerking over tetanus was ook meer dat een tetanus enting langer beschermt en langer resistentie opbouwd dan influenza.

Influenza is wat dat betreft idd een soort griepprik die regelmatig herhaalt zou moeten worden.

Eens per 4 jaar tetanus, wat trea doet bij haar paarden, klinkt logischer dan eens per jaar tetanus.

Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Zou je daar iets meer over kunnen vertellen Trea, die artikelen??

Ik begrijp eruit dat elke vier jaar enten tegen tetanus dus voldoende zou moeten zijn?
    Nou, dat scheelt dan helemaal mooi in het afweersysteem van Silke, dan hoeft ze de eerste drie jaar niks te hebben. Lieke doe ik het dan ook niet.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik ent Shanna wel gewoon in hoor. ze staat tussen andere paarden die niet van mij zijn, en het is daar gewoon verplicht. Heb er niet zo'n problemen mee. Informeer in je omgeving wel goed of ze geen bezwaren hebben als je je paard niet in ent. Want stel dat je paard influenza krijgt en andere paarden besmet, dan kun je daar weleens last van krijgen.

http://www.educare.nl/content.php?PID=37

http://www.joebattsarm.com/FokkersGazet/driscoll2.html

Een vaccin tegen tetanus is tien jaar goed. Er zijn zelfs al geleerden die spreken over 20 jaar. De reden dat tetanusvaccins bij paarden jaarlijks gegeven wordt, is omdat het tezamen met de influenze een cocktail is. Volgens dierenartsen is het "onmogelijk" om tetanus apart te vaaccineren, omdat deze vaccins er niet zouden zijn. Maar dat is niet waar. Ik heb adressen gevonden (nota bene hier vlakbij, in Boxmeer) waar tetanus vaccins voor paarden ontwikkelt worden.
    Ik durf voor mezelf echter niet te gokken op 10 jaar, en heb de grens gezet op vier jaar.

Wat Sandra zegt is waar; als je paard op pension staat, dus in contact komt met andermans paarden, wordt het meestal verplicht, die influenza. En logisch, niemand wil zijn paard besmet hebben door een drager van het virus.

Maar als je de artikelen leest, zie je dat paarden die jaarlijks geënt worden, eigenlijk meer risico lopen, omdat ze veelvuldig in aanraking komen met het virus. Maarja, zo zijn de regels he bij de meeste pensionstallingen

Bij gezonde paarden is influenza een onschuldige aandoening, waar een paard zonder problemen van kan genezen, mits hij daar de tijd voor krijgt. Bij sportpaarden is dát nou juist vaak het probleem.

Ik heb twee artikelen van internet. Een eventueel derde artikel heb ik gescand voor je (is geen link van). Heb je daar interesse in, dan geef je mailadres maar, dan stuur ik het op (is wel in het Duits)

Ik ben mede door deze artikelen aan het denken gezet of ik mijn paarden nog wel wil blootstellen aan dit gif (want een influenza-enting is niet vriendelijk) en heb besloten dat ik niet meer ent. Zo ontworm ik ook op natuurlijke basis, met kruiden. Van die rommel die er in reguliere middelen zit, kunnen paarden allerlei welvaartsziektes krijgen. Voor mij hoeft dat niet meer.

Ik heb mijn paarden dit jaar alleen influenza laten inenten ipv influenza/tetanus. Je kunt eventueel bij Erik Laarakker http://www.holistischdierenarts.nl een invers laten inspuiten welke bijwerkingen van het vaccin moeten verminderen.

Trea, Heb jij toevallig dat artikel gelezen dat is gepubliceerd door "nederlandse deskundige" waarin wordt beweerd dat de frequentie van inenten juist opgevoerd moet worden naar, ik geloof, 2x per jaar?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ik ent Shanna wel gewoon in hoor. ze staat tussen andere paarden die niet van mij zijn, en het is daar gewoon verplicht. Heb er niet zo'n problemen mee. Informeer in je omgeving wel goed of ze geen bezwaren hebben als je je paard niet in ent. Want stel dat je paard influenza krijgt en andere paarden besmet, dan kun je daar weleens last van krijgen.
    Ik denk dat als 1 van de paarden bij je op stal influenza krijgt en de jouwe is niet gevaccineerd dat je dan ook voor schuldige wordt uitgemaakt...

ik wilde alleen tetanus laten enten, omdat ik influenza onzin vind, ze kunnen tenslottenooit met zekerheid zeggen welke stam van infuenza er gaat heersen in welke streek, maar dat kon niet omdat de enting in cocktails zit, tetanus alleen kan je niet enten, dus ik heb maar weer beide laten enten.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elske

Trea, Heb jij toevallig dat artikel gelezen dat is gepubliceerd door "nederlandse deskundige" waarin wordt beweerd dat de frequentie van inenten juist opgevoerd moet worden naar, ik geloof, 2x per jaar?
    Nee, maar ik denk dat dit vanuit de wedstrijdwereld ontstaan is? Daar gaan al langer argumenten voor 2x per jaar vaccineren. Zo´n angst he, om je paard enkele weken niet te kunnen inzetten voor de sport omdat ie moet herstellen van een heel natuurlijke virusinfectie.. goed ziek wordt ik daarvan, dat egoisme.

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Ik heb soms ook moeite met de schijnbare nonchalance waarmee mensen zichzelf, hun kinderen en hun dieren volproppen met allerlei chemicaliën. En mijn paard staat in pension en gaat dus mee met de jaarlijkse entingen en krijgt dezelfde (chemische) wormenkuren als de rest.
    Maar ik weet niet of ik daar op basis van 2 of 3 artikelen verandering in zou brengen. Ik weet dat zelfs virologen alleen iets zinnigs over een bepaalde ziekte (bijvoorbeeld influenza) kunnen zeggen als de ziekteverwekker in kwestie nou net hun favoriete virus is. En ik weet dat virologen onderling ook hevig van mening verschillen over wat nu de beste manier is om om te gaan met het risico. Ik weet ook dat de slagingskans van een aanpak mede afhankelijk is van de vraag of je de gehele bedreigde populatie op dezelfde wijze behandelt. De mensen die weigeren hun kinderen in te enten tegen polio stellen daarmee niet alleen hun eigen kinderen bloot aan het risico op een zeer ernstige ziekte. Als de groep niet-gevaccineerde mensen te groot wordt krijgt het virus namelijk zoveel overlevingskans en speelruimte om te muteren dat ook wel-gevaccineerde mensen gevaar lopen.

Wat betreft de jaarlijkse vaccinatie van m'n paard ga ik dus af op de kennis van mijn DA (die bijna dagelijks voor de gezelligheid bij ons op stal komt). Wat betreft de artikelen va internet zou ik graag eerst meer weten over de manier waarop de schrijfster van het eerste artikel haar kennis heeft opgedaan (medisch journalist zegt niet veel over opleiding en therapeut is een vrij beroep). Ook de lijst met Britse DA'n zegt me niet veel, ik ken helaas ook DA'n die niet meer aan mijn dieren mogen komen omdat ik hun oordeel ondanks hun diploma niet vertrouw. En ten slotte wil ik ook graag artikelen lezen die juist pro-vaccineren zijn, om de anti-argumenten zelf af te kunnen wegen tegen de pro-argumenten.

Overigens voor de duidelijkheid: ik heb alle respect voor Treas keuze en het zou goed kunnen dat ik dezelfde keuze zou maken in haar situatie. Ik wil alleen graag duidelijk maken dat dit naar mijn idee geen kwestie van voor of tegen vaccineren zijn is, omdat de problematiek rond ziekteverwekkende microorganismen dermate complex is dat het niet mogelijk is om snel even aan te geven of het 'beter' is om een paard wel of niet te vaccineren. Voor die keuze moet je kijken naar de situatie van dat individuele paard (conditie, infectiedruk in lokale en regionale omgeving, huisvesting, contact met andere dieren, gebruik van het paard, mogelijke toekomstige veranderingen en nog een hele hoop factoren die ik niet ken omdat ik geen DA of viroloog ben).

Ter illustratie: toen ik voor mijn studie naar de tropen ging moest ik (o.a.) een nieuwe tetanus-enting halen, omdat die na 15 jaar verlopen was. Nu gaan vrienden van mij deze zomer naar Tunesië en het meisje hoefde van haar huisarts geen nieuwe tetanus-enting omdat zij 13 jaar geleden is geënt. Haar vriend (14 jaar gelden geënt) moest echter van zijn huisarts wél een nieuwe prik halen omdat zijn huisarts gelooft dat tetanus na 10 jaar herhaald moet worden. Voor de zekerheid halen ze nu allebei maar een prik, maar zo zie je maar dat 2 willekeurige huisartsen het over dit kleine detail al niet eens zijn.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    ik wilde alleen tetanus laten enten, omdat ik influenza onzin vind, ze kunnen tenslottenooit met zekerheid zeggen welke stam van infuenza er gaat heersen in welke streek, maar dat kon niet omdat de enting in cocktails zit, tetanus alleen kan je niet enten, dus ik heb maar weer beide laten enten.
    Hier is het vaccin wat jij zocht, zó te bestellen. Ik denk dat je DA er weinig moeite voor wilde doen
    http://www.intervet.nl/

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten