Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: [L1] Netjes volgens het boekje?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

[L1] Netjes volgens het boekje?

Tja dit is volgens ij een hele verkeerde vraag, maar hij meot gewoon gesteld worden...

vandaag is mijn parelli pakket binnen gekomen, ik wil dus graag beginnen. Alleen ik heb zondag voor het laatst gereden. En ik dacht: Mijn pakket is er, leuk meteen beginnen! Maar dat mag niet van mijn ma: 3 dagen neit rijden is echt teveel! En aan de ene kant snap ik het best, ik heb Willem nog niet zolang (maand of 9) en ik snap dat ze graag wilt dat ik rijd. Dus ik rijd morgen en begin vrijdag aan het programma (eigenlijk heel fout weet ik, maar wat anders) Alleen de eerste 20 lessen zijn grondwerk, hier gaat een tijd overheen. Kan je al die tijd niet rijden? Of kan je ook al een klein beetje overslaan en zeg naar 2 dagen grondwerk, 1 dag rij werk doen ofzo?
    Want dat is ook zo met Willem, hij is super snel uit conditie. Staat hij 5 dagen stil? Is hij meteen zijn conditie kwijt, na een week intensief werken heeft hij hem wel weer terug. Maar als ik eerst 20 lessen gorndwerk meot doorlopen heeft hij volgens mij geen conditie meer over! Ik wil met alle plezier eerst de 20 lessen grondwerk doorlopen, maar kan het ook anders? Dat mijn ma blij blijft en Willem zijn conditie een beetje op pijl blijft?
    Volgens mij is deze vraag voor de al echt NH-ers een vreselijke vraag, omdat alles begint met grondwerk. Maar ik wil het gewoon weten, anders ga ik ondoor dachte dingen doen en dat kan weer ten kosten gaan van Willem en dat wil ik niet!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: [L1] Netjes volgens het boekje?

loopt je paard in de wei? dan lijkt het niet-rijden mij kwa conditie niet zo'n probleem. natuurlijk, zeker level 1 grondwerk is niet zo intensief als een uur dressuren, maar dat geeft toch niks? Als je aan het rijden toekomt bouw je dat ook langzaam op, dus bouwt je paard ook evenredig veel conditie op.
    Zelf zou ik me hier niet druk om maken als je echt van plan ben het programma te volgen. verwacht je van je paard dat hij opeens een wedstrijd moet kunnen rijden, lange buitenritten moet kunnen maken of elke week 1 uur dressuur en evrder niks, tja dan denk ik dat het lastiger word.
    Het ligt dus helemaal aan de eisen die je aan je paard stelt of je paard er onder lijd als hij niet gereden wordt, een poosje.
    den eraan dat paarden in de natuur NOOIT gereden worden.En toch niet minder gezond zijn daardoor.

Aangemeld
    Apr 2006

Goed punt, Het enige wat ik hoop is dat we half sebtember naar het Haflingerweekend in Ermelo kunnen. En dat is dus pas over 5 maanden en je meot na 3 maanden het programma af hebben...

O ja hij loopt niet op het land, maar ze staan 3 a 4 uur in de bak. Ze gaan langzaam aan wel weer op het land!

Aangemeld
    Apr 2006

Maar er is wel 1 ding. Over 2 weken komt mijn boomloze testzadel en dan meot ik hem natuurlijk wel uittesten! Dus kan je dan een kleine onderbreking maken in het grondwerk? OF hoe zit dat?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

natuurlijk kun je een kleine onderbreking maken. er zijn ook zat mensen die gewoon doorrijden terwijl ze met parelli beginnen. Het is alleen zo dat je wellicht op ten duur zelf zult merken dat het prettig is om eerst het grondwerk onder de knie te krijgen.
    Maar je paard krijgt er niks van om gereden te worden hoor.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik heb in het begin ook gewoon doorgereden, maar merkte dat het niet echt heel goed samenging..zowel voor Kel (raakte een beetje in de war) als voor mijn gevoel! Maar je kunt in principe gewoon door blijven rijden hoor, het zijn de keuzes die je zelf maakt, en het gevoel dat je er zelf bij hebt!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

En dat is dus pas over 5 maanden en je meot na 3 maanden het programma af hebben...
    Emmie, je 'moet' helemaal niks hoor. Dat is nou juist een van de belangrijke gedachten bij Parelli: je verwachtingen loslaten en leren zien wat je paard zelf aanbiedt. Accepteren dat een paard geen automaat is en dus ook z'n baaldagen kan hebben of zin in springen als jij wilt dressuren of zin in buitenrijden als jij wilt springen.
    Als jouw paardje lekker bijdehand is en al veel vertrouwen in je heeft kun je L1 ook best sneller dan in 3 maanden doorlopen. Als je daarentegen niet veel tijd hebt om met Parelli aan de slag te gaan, of een erg sceptisch, dominant of juist angstig paard hebt kan het ook zomaar gebeuren dat je veel meer tijd nodig hebt dan die 3 maanden.

Wat betreft het blijven rijden terwijl je met de eerste Parelli-oefeningen bezig bent: dat heb ik ook gedaan. De eerste weken heb ik alleen mijn wekelijkse les 'gewoon' gereden en daarna ben ik af en toe als ik daar zin in had en paard niet protesteerde ook tussendoor gaan rijden. Mijn paard lijkt goed om te kunnen gaan met het verschil tussen rijden met hoofdstel en 'spelen' met touwhalster. En na een paar weken viel het ook m'n instructrice op dat hij ook meer lol in het dressuren leek te krijgen. Blijkbaar houdt mijn paard erg van veel afwisseling en vindt hij zowel Parelli als dressuur (en springen en buitenrijden) leuk en wordt hij er vooral blij van als hij geen 2 dagen achter elkaar hetzelfde hoeft te doen.

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Er zijn hier volgens mij al meer topics over geweest, en het zal per paard/persoon echt verschillen. Dus ik zou gewoon doen wat volgens jouw gevoel het beste is. En even zoeken tussen de oude(re) topics!

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Tsja, ik zou aanraden gewoon te blijven rijden. Je kunt ook altijd eerst grondwerk doen en daarna rijden. Het hoeft niet apart te gebeuren. Je hoeft ook geen uren aan een stuk grondwerk te doen. Als er maar verbetering in zit.

Bladwijzers

Forum Rechten