Aangezien mij geadviseerd is om veel spierversterkende oefeningen te doen ben ik op zoek naar verschillende manieren.
1 daarvan is wandelen en richting de heuvels zodat stoffel flink moet ploegen.
Maar wie heeft nog meer tips!?
Alvast bedankt.
Aangezien mij geadviseerd is om veel spierversterkende oefeningen te doen ben ik op zoek naar verschillende manieren.
1 daarvan is wandelen en richting de heuvels zodat stoffel flink moet ploegen.
Maar wie heeft nog meer tips!?
Alvast bedankt.
Be a realist,
Remain a dreamer
Afhankelijk van welke spieren je precies wilt versterken, het zijn er nog al wat namelijk![]()
[quote="annebe"]1 daarvan is wandelen en richting de heuvels zodat stoffel f]
Rústig aan hoor, juist omdat hij nog in de groei is mag hij ook weer niet té zwaar getraind worden. Met mate dus, want anders overvraag je hem. Mijn paard heeft hier ook last van gehad, die kreeg gewoon 24/7 weidegang en verder niets. Is er gewoon overheen gegroeid.
Rustig aan doe ik sowieso.
Met ploegen bedoelde ik meer dat hij 2 keer een flinke open afdaling af moet in eigen tempo.
Verder gaat hij 1 x per week een 15 tot 30 min de roundpenn in.
En 1 x per week dat ik buiten op hem mee lift. (rijden kan je dit noemen)
(touwhalster, lange teugels, bbp of barefoot)
Dus qua werken, valt het nog erg mee!
Be a realist,
Remain a dreamer
Zoek eens terug naar de hill therapy die Skey volgens mij een keer omschreven heeft. Dat lijkt me een beter onderbouwde manier van 'spieren opbouwen'.
2x een heuvel op en af zorgt naar mijn idee niet echt voor veel spieropbouw. 100x over een lichte glooiing werkt dan veel beter voor de conditie en spieren die hij nodig heeft om over langere tijd te rijden/lopen.
En wymmen, dat werkt helemaal super voor de spieren
Het meeste bouwen ze op door af en toe gymnastisch trainen en daarna lekker met vriendjes in de wei zetten, veel paarden zoeken zelf de houding op die ze tijdens de les geleerd hebben, omdat die fijner voelt. Zo ontwikkelen ze dus 'in hun eigen tijd' veel meer spieren da jij met een training kan doen...
Als ik het goed begrijp is je paardje net 3?
Dan moet je alles echt rustigaan doen hoor. Ikzelf vind het inrijden met 3 jaar nog erg vroeg, maar goed, dat is een mening natuurlijk
Werken aan de lange lijnen, en dan vooral dressuurmatig is heel waardevol. Op die manier kan het paard namelijk eerst rustig zelf de bewegingen oefenen voordat er extra gewicht op hem komt.
Ook af en toe wat balkjes lopen is goed voor de spieren.
Vermijd kleine korte draaien nog even, werk veel op lange rechte lijnen. Daarbij kun je wel stelling vragen om hem soepel te houden, maar kleine voltes zit er nog even niet in. Wanneer hij wat verder is, kun je gaan werken aan soepelheid en het correct ondertreden van het binnenachterbeen door voltes te gaan openen en sluiten, weer aan de lange lijnen.
Groetjes, Lacuna
Leuke men-pony zoekt verzorgster => http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=18477
<!-- m -->http://www.begeleidendhorsemanship.tk<!-- m -->
Evelien...
Wat houd wymmen in, geprobeerd te googlen, maar niks gevonden.
Ik ben het met je eens dat glooiingen beter helpen, maar helaas hebben we dat dan weer niet
Verder staat hij 24/7 in de wei.
Lacuna...
Van inrijden kan ik hier niet spreken, heb veel paarden ingereden en dat gaat op een andere manier dan dit.
We wandelen buiten (met/zonder bbp of barefoot) en soms lift ik een stuk mee.
Maar we lopen alleen maar recht uit, teugels hangen los, geen bit in.
Maar goed over "inrijden" blijven de meningen verdeelt.
Maar ik ben erg benieuw wat je bedoelt met : Werken aan de lange lijnen, en dan vooral dressuurmatig ?
Mijn kennis gaat even niet verder dan gewoon longeren en helemaal los in de roundpenn.
Helaas heb ik geen bak tot mijn beschikking, alleen een klein stukje weiland wat ik afzet.
Be a realist,
Remain a dreamer
Mmm Wimmen met een paard wat zijn eigen balans nog niet heeft gevonden, lijkt me te vroeg.
Ik zou hem eerst eens rechtuit gaan rijden in plaats van die dressuurcirkels
Wimmen is rijden volgens de methode van Wim Vonck (zoek maar hier op t forum onder die naam)
hahahahaha ok... Wimmen kon ik inderdaad nog wel plaatsen, maar wymmen niet.
Maar ok... dat is dan ook uitgelegt
Recht uit rijden vind ik een van de belangrijkste dingen (schijnen nogal veel paarden te zijn die dit niet eens fatsoenlijk kunnen)
Be a realist,
Remain a dreamer
maar als je een paard hebt wat niet recht IS (de meeste hebben hebben vanzich zelf een voorkeurskant), dan krijg je je paard ook niet recht door alleen rechtuit te rijden... dan zal je daar toch dressuurmatig of hoe je het wilt noemen aan moet werken...Oorspronkelijk Geplaatst door annebe
![]()
je paard zelf laten merken hoe hij het best op zijn eigen benen kan lopen kan je best ook rechtuit rijdend doen... maar hihi af en toe een bochtje kan ook geen kwaad dan hoor![]()
Sorry tre, maar ik daar heb je helaas een beetje verkeerde indruk van de Wim-oefeningen.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Juist door te wymmen, kun je je paard juist recht krijgen en in balans leren lopen. Sneller dan hij 'uit zichzelf' kan leren.
Wymmen is juist niet belastend voor een jong paard, het is niet alleen 'dressuur-cirkels'. De oefeningen zijn lichamelijk meer verantwoord dan wat Parelli doet. Er zit veel 'langzaam' in, veel lichte buiging/stelling, oefeningen waarbij het paard bij het halthouden bewust wordt van zijn lichaam en het belangrijkste is dat hij leert swingen, leert loslaten in de rug waardoor hij daar sterker wordt en jou straks makkelijker kan dragen.
PS: Wim zou idd de term 'wymmen' maar eens moeten claimen![]()
Qua grondwerk ben ik het met je eens.
Maar voor een paard wat nog nauwelijks ingereden is, vind ik het belangrijkste om zijn eigen balans te leren zoeken onder de ruiter. Dus veel kilometers rechtuit, conditie opbouwen en zelf zoeken naar balans.
rechtuit, paard zelf laten zoeken naar balans is goed...
maar een paard door gymnasticerende oefeningen (als grondwerk of onder de man in stap) zijn spieren beter te laten gebruiken en daardoor sterker te maken om een mens op zijn rug goed te kunnen dragen is ook heel goed...
je kan ook beide doen hoor...![]()
Hoe zit dat in een roundpen los werken op de voest methode?
Hij word niet helemaal rond getrokken als bij longeren.
Kan dus zijn eigen rondje of vierkantmaken.
Hoe zit met de schade aan pezen (zoals bij longeren)?
En als je veel overgangen maakt, train je daar ook zijn spieren mee?
Be a realist,
Remain a dreamer
Met rijden inderdaad lekker rechtuit, beestje laten wennen aan het idee dat er iemand bovenop hem meehobbelt, en wennen aan sturen en stoppen.
Met werken aan de lange lijnen kun je veel meer doen, en ook je paard rechtstellen en soepel maken. De juiste spieren vast opbouwen zodat je straks, onder de man, gewoon een flinke voorsprong hebt.
Werken aan de lange lijnen is eigenlijk een soort van rijden op je paard, terwijl je er zelf achteraan loopt. Je paard doet onbelast de oefeningen die je onder het zadel ook zou vragen. Zo kan hij zelf de bewegingen even uitzoeken, even ontdekken waar hij zn pootjes moet neerzetten om te voorkomen dat hij in de knoop raakt, en hij wordt daarbij niet gestoord door het extra gewicht van de ruiter.
Ik las dat je ook wil gaan mennen, werken aan de lange lijnen is ook een zeer goede voorbereiding op het mennen, en bij het beleren zie je het eigenlijk áltijd terug. Bij het (in)rijden zie je het (helaas) steeds minder gebeuren, maar ik vind het heel erg waardevol.
Groetjes, Lacuna
Leuke men-pony zoekt verzorgster => http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=18477
<!-- m -->http://www.begeleidendhorsemanship.tk<!-- m -->
Bladwijzers