Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: castratie, info graag!

castratie, info graag!

hoi,
    welke verschillende methodes voor castreren zijn er?
    welke vindt je de beste en welke ervaring hebben jullie...

wat zijn de kosten ervan?
    xxx
    Stanley en fireball the best!
    Zelfs de mooiste jaguar is niets, bij een kleine pony voor een wagentje!
    Door wind en weer op mijn tinkerbeer......

Re: castratie, info graag!

volgens mij is er castratie op tafel (kliniek), staand (kliniek en thuis) en in de wei (thuis)
    mijn paard is op detafel gecastreerd, niet echt een bewuste keuze, paard moest toch geopereerd worden,dus 2 vliegen in 1 klap, laat maar zeggen... het was ook 1 prijs, dus ik weet ook niet wat de castratie precies gekost heeft.

het is bij mijn paard allemaal goed verlopen, de castratie zelf maar ook het genezingsproces..

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Mijn pony is liggend gecastereerd in de stal. In een schone, maar niet steriele omgeving.
    In principe was het wel ok, ware het niet dat mijn pony allergisch reageerde op het hechtdraad, en vervolgens heel fijn een (gelukkig goedaardige) tumor liet groeien.
    De prijs voor de casteratie plus medicijnen was 225 euro.
    Later moest hij dus terug, want ook een flinke dosis antibiotica verminderde de reactie op het hechtdraad niet, en dit moest dus verwijderd en weggesneden worden. Dit is overigens wel steriel gebeurd.

Een eventueel volgend paard zou ik het liefst niet castereren, maar als het toch moet zou ik hem naar de kliniek brengen zodat het gewoon steriel gebeurd.

Groetjes, Lacuna

Walter is liggend op de wei gecastreerd. Ik was er zelf bij en het is snel en netjes gebeurd.

Kosten waren 100 euro.

Ik raad je aan om het wel door een dierenarts te laten doen en niet door een zogenaamde castrateur.
    Bij mij waren de dierenartsen met z'n tweeen om de operatie zo snel mogelijk te kunnen uitvoeren.
    Na die tijd is de dierenarts nog 2 keer langs geweest omdat in eerste instantie de koker nogal dik werd, maar uiteindelijk is de boel keurig genezen.

Informeer voor de prijzen ook gewoon eens bij de dierenarts!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

De stal waar ik stond castreerden ze de hengstveulentjes altijd staand op het stalpleintje (harde ondergrond). Heel snel en netjes, nooit problemen mee gehad.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    43
    Dagboek Berichten
    49

Prijs is afhankelijk van diverse factoren, o.a. het gewicht van je paard, leeftijd van je paard, op welke manier het wordt uitgevoerd.

Goedkoopste is staand in de wei, dan hoeven ze namelijk niet onder volledige narcose en is de operatie het snelst voorbij.

Shafai is liggend in de wei gecastreerd, dat deed mijn DA altijd bij paarden boven de 3 a 4 jaar. Dat kostte incl nabehandeling met antibiotica 300 euro (hij kreeg dus wel een infectie omdat ik het te laat in het jaar had gedaan)

Bij Misa was het een stuk goedkoper, iets van 125 euro, voor staande castratie. Hij heeft er geen complicaties aan overgehouden.

Zou dus gewoon ff de DA bellen, evt meerdere DA's (want prijs en methode kan nog wel eens wisselen)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid saskia's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Vigo is liggend in de wei gecastreerd toen hij 1 jaar oud was.

Hij is vroeg in het voorjaar gecastreerd, dat was een ideale tijd. Er hadden toen nog geen paarden in dat stuk land gelopen. De paarden gingen op dat moment ook het land op zodat hij niet meer 's nachts op stal (bacteriën) hoefde te staan, en er waren nog niet zoveel vliegen.

De veearts had ook een assistent meegenomen.

Vigo heeft geen infectie gekregen van de castratie.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash's verhaal lijkt erg op dat van Saskia. Deze periode ongeveer was het, nóg voor de vliegen. En idd daarna het land in. Ook liggend door veearts met assistente. Geen complicaties.
    Wat verstandig is hangt ook af van de leeftijd en of beide balletjes zijn ingedaald.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Feniño is toen hij 1,5 jaar oud was liggend op het land gecastreerd. Mijn dierenarts wilt paarden niet staand castreren en aangezien één van Feniño's ballen nog wat hoog zat, leek mij een liggende castratie de beste optie.
    Het opstaan na de castratie vond ik persoonlijk het engste van de hele castratie. Feniño zwabberde alle kanten op en viel zelfs een paar keer om. Om te voorkomen dat hij (tegen het hek) zou vallen moesten we met hem wandelen tot hij weer recht op z'n benen kon staan. Gelukkig was hij na een half uur weer vrij stabiel. Het genezingsproces is prima verlopen.
    Voor de castratie heb ik 200 euro betaald.

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Bailey is gecastreerd toen hij bijna 6jaar was. Hij werd volledig verdoofd (liggend dus) en was snel weer wakker We hebben ook ongeveer 200euro betaald.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

vandaag zijn er bij ons op stal 2 hengsten staand gecastreerd (geen volledige narcose dus) wat me wel op viel was dat ze daarbij ook nog een praam aan kregen.
    Beide eigenaren kregen het advies om ong. 2-3 uur te wachten voor ze op de wei te zetten, om zeker te gaan dat de narcose goed uitgewerkt zou zijn. De paardjes zijn naar hun stal gewandeld en stonden na een kwartier al weer "vrolijk" te eten. Qua herstel kan ik dus nog niets zeggen maar het zag er allemaal wel goed uit.
    Ik denk dat je voor de prijs idd goed moet informeren bij verschillende artsen, want dat kan heel veel verschil opleveren.
    Groetjes ingrid

hoi bedankt voor alle reacties.
    ik heb naar de dierenarts hier in het dorp gebeld. het kost 100 euro om hem op de wei te laten castreren.
    ik heb niet naar anderen gebeld, omdat ik deze dierenarts wel ken, heb goede ervaringen met hem als er een keer wat was met mijn paarden.
    dus het leek me niet verstandig om iemand die goedkoper was te laten komen, omdat ik die dan niet ken.
    Stanley en fireball the best!
    Zelfs de mooiste jaguar is niets, bij een kleine pony voor een wagentje!
    Door wind en weer op mijn tinkerbeer......

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Mijn shet werd gecastreerd toen hij 2,5 jaar was. Dit gebeurde thuis in een propere stal al staand. Dit is heel goed verlopen. Kostprijs was €90.

Volgende week dinsdag worden nog 2 van mijn shets gecastreerd. De DA Wil het graag bij hem doen, omdat ze zo laag zijn en hij ze graag wil neerleggen.

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Actief Forumlid Cheyenne's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lacuna
    .
    In principe was het wel ok, ware het niet dat mijn pony allergisch reageerde op het hechtdraad, en vervolgens heel fijn een (gelukkig goedaardige) tumor liet groeien.
    Ik lees dit nu pas. Worden de wondes dan gehecht bij jullie? Wij laten de wondes open, want het is heel belangrijk dat het vuil (bloedklontertjes, evetueel beetje etter,...) naar buiten kan. Ik moet ze nu nog 5 dagen antibiotica inspuiten tegen ontstekingen en elke dag hun wonden natspuiten met een goede straal koud water. Dan hun longeren zodat de wondes goed open blijven. Ze mogen niet te snel toe groeien. De wondes genezen heel mooi zo.

Mijn 2 shets zijn dinsdag gecastreerd, we hebben het toch al staande gedaan, maar wel bij de DA thuis. Prijs: 235 € voor de 2.

Bread may feed my body, but my horse feeds my soul...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cheyenne
    Volgende week dinsdag worden nog 2 van mijn shets gecastreerd. De DA Wil het graag bij hem doen, omdat ze zo laag zijn en hij ze graag wil neerleggen.
    Worden toch ze nóg lager van

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten