Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Schoonheidsfoutje of superdressuur-rug??? Meningen gevraagd

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Schoonheidsfoutje of superdressuur-rug??? Meningen gevraagd

Ik vraag me nu al een tijdje af wat de bultjes op Fen's rug precies zijn en heb het aan verschillende mensen gevraagd. Iedereen kwam met een andere verklaring dus nu wil ik graag van jullie weten wat jullie ervan denken

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RADrAtoS1V*d2oM8HCMzrceNgKawRKajtQp09CtM0Lc1Zbg3q YnCI!UXfEEaCdvuBZ9B*yqENIrUIxwMhV5nhvqmWxeOYratcWV xolM76J8/P1270014.JPG[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0SQDrAu4UmOnd2oM8HCMzrcdFrH!EJXnqcZz3AYb5d4SHcpb0x NTc6zYcK1Yty6rwFJNaxwxgcaL*3e1TSOIAGUZMdumOF4QtYIm WOvUxw*iP5NYsChDuDg/P1270015klein.JPG[/img]

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TQDnAsgVtT*d2oM8HCMzrf5Mh!CLfCghkoiLTVGOkQEL5X0GK 6aDraLyW8wQ1Y4OKtgFlxgF3*k6RV67Mp4cb0gk*rELaf7l2BU MWFHA*dFKd*AaL!z6mg/P1270016klein.JPG[/img]

Van Hempfling en een dressuuramazone heb ik begrepen dat dit goed is voor een dressuurpaard. Van iemand anders hoorde ik juist weer dat het overmatige spiergroei was die er niet hoort en weer een ander zei dat het gewoon de bouw was....

Dus wat denken jullie?
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Schoonheidsfoutje of superdressuur-rug??? Meningen gevra

hmmm niet heel duidelijk zo, als eht nodig is zal ik uitvergrootte stukjes plaatsen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik moest ook meteen aan Hempfling denken

Goh! Ik zit te kijken en te kijken en te kijken.... maar ik zie niks! Nouja, ik heb er toch geen mening over, nog nooit van gehoord ook, maar was gewoon benieuwd

Succes met uitvogelen!

HorseHarmony
    Guest

Hee dat is grappig, dat heb ik twee keer eerder gezien bij een pony van die grootte als fenna! Uhm wat zeiden ze daar ookweer over..

Bij een paardje, dat was echt een dressuurpony, die eigenaar had erna laten kijken door een da, en die had een verklaring over dat het zou zijn dat het paardje niet genoeg nagevelijk werd gereden, en daardoor dus in de rug 'opkroppingen' werden gevormd, dat paardje werdt vervolgens flink aan z'n rug gesjord en aan z'n staart getrokken, maar het hielp niets, ze kreeg als advies mee dat hij veel aan de teugel gereden moest worden, vooral in galop.

Zelf dacht ik hierover van.. hm..? Ik geloof namelijk niet dat gedwongen aan de teugel lopen goed voor een paard is, en vooral niet voor de rug.

Nog een paardje die het ook had:
    Dat was een pony daar werdt helemaal geen dressuur mee gereden, maar juist buiten mee gereden, dat beestje was nogal vurig en liep continu met het hoofd in de lucht, en dan dribbelen. De eigenaar is toen met tteam en ttouch begonnen, en dat hielp erg goed! Na twee weken was die 'bobbel' verdwenen! Ik mocht vaak helpen toen, we deden dan dingen zoals, een handoek onder haar buik, en dan beginnen bij de singelplek, zij stond aan de ene kant van het paard, en ik aan de andere kant, dan deden we in drie tellen langzaam de handoek omhoog, dat de rug een beetje opgelicht wordt door het paard zelf, en dan langzaam zakken. Dus laat zeggen, inademen 1..2..3.. (omhoog met de handoek) en uitademen 1..2..3.. Dan schuif je een stukje op (je overlapt de helft van wat je net hebt gedaan) en doe je vervolgens hetzelfde, dat doe je tot je vlak bij de flank bent. Dan ga je weer naar het begin, en begin je weer overnieuw. Dit doe je drie keer achter elkaar, na het rijden of werken of wandelen oid. Iedere dag, tot die 'bult' weg is. Dit paardje had het extreem, die bult was wel 3 cm hoog, en 4 cm lang, en het duurde twee weken tot het weg was, en het blijft ook weg. Ik denk dat het met Fenna wat korter duurd al zou je dit goed doen.

Ik vind tteam en ttouch erg goed, en ik zou hetzelfde doen! Dus niet je paard eeuwig in de krul trekken, maar juist oefeningen gaan doen! Misschien een idee? Wel laten weten wat je doet en of het helpt oke? Ben benieuwd of het bij Fenna ook zo helpt!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Euhmmmmm welke bultjes?
    Ik geloof dat ik ook niet zie wat je bedoelt...

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik zal als ik weer op de andere comp zit even een vergroting maken.

@Otje, het zou dus idd ongezonde spierspanning kunnen zijn, ware het niet dat het heel zacht aanvoelt en Fenna best ontspannen loopt (niet aan de teugel, maar gewoon met haar hoofd laag).

Ze heeft dit altijd al gehad, maar ik heb wel het idee dat het meer geworden is toen ze erge last van haar voorvoeten had en dus extreem veel gewicht op haar achterhand nam. Nu is ze losser in haar lijf...

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Van Hempfling en een dressuuramazone heb ik begrepen dat dit goed is voor een dressuurpaard. Van iemand anders hoorde ik juist weer dat het overmatige spiergroei was die er niet hoort en weer een ander zei dat het gewoon de bouw was....
    Graag een vergroting, want ik zie niet veel. Vind de verklaring dat het goed zou zijn voor een dressuurpaard op zijn zachts gezegd erg vreemd. Dat zouden dan de eerste bulten zijn die goed zijn....een wat opgezette spier achter het zadel kan gevolg zijn van iets te stevige training waarbij de rugspieren wat overbelast zijn, maar dan is het niet een klein bultje maar meer een grotere plek en dan aan 2 kanten die ook nog drukgevoelig is. Maar een vergroting zegt misschien wel wat meer?!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hempfling heeft het over een soort bult achter het zadel, waarbij de wervels wat omhoog lopen geloof ik. Dit zou goed zijn voor de verzameling en het onderbrengen van de achterhand. indien nodig kan ik het wel even opzoeken. Maar ik geloof niet dat dit bij fenna het geval is hoor. En vraag me ook af in hoeverre dat waar is, want ik heb nog nooit verder een paard gezien dat dat echt heeft, zo'n bobbel op de rug. Misschien alleen anda's...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Hmmm...

Ik kan twee verklaringen bedenken uit het leven van een Sjors-houder. De eerste is dat er misschien een werveltje verkeerd zit, waardoor de pezen die langs de bovenkant van de ruggegraat lopen wat geirriteerd raken en dus opzwellen. Sjors heeft een tijdje een werveltje ongeveer op die plek gehad dat af en toe scheef zat (doornuitsteeksel zat gewoon naast de doornuitsteeksels van de andere wervels) en dat gaf ook een klein bultje aan een kant van de wervelkolom. Niet zo groot als dit, wel erg apart. Als de bult eenzijdig is, dan zou het zoiets kunnen zijn.

Een andere verklaring is dat bij het bepalen van de voedingstoestand van een paard er op zes locaties de dikte van de vetlaag gemeten wordt, ik dacht hals, schoft, ribben, achter het voobeen, bekken op de staart, maar als nummer 6 absoluut zeker de kussentjes die weldoorvoede paarden voor het bekken aan de zijkanten van de ruggegraat kweken... Nu is Sjors niet een van de slankste pony's op aarde, en Fenna misschien ook niet , en ik weet in elk geval bij Sjors dat hij daar soms opvallend gelei-achtig aanvoelende kussentjes heeft. De verklaring van Hempfling vind ik daarom ook wat twijfelachtig, aangezien hij dit vooral bij Spaanse hengsten tegenkomt, en vooral (barokke) hengsten erg goed zijn in het opslaan van vet in de bovenlijn van het lichaam. Misschien is dit bij sommige paarden inderdaad echt spier (dat moet dan hard aanvoelen), maar ik denk bij het merendeel (en in elk geval de lusitanohengsten die ik betast heb ) van de paarden toch echt vetkussentjes zijn...
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Heb jij hengsten betast???? iew!!!

Blacky heeft dit dus ook heel erg, bij haar weet ik zeker dat het vet is
    Bij Fen dacht ik dat dus ook maar ik ben aan het twijfelen geslagen doordat ze een tijd terug las had van haar rug en deze plek/bulten (zitten symmetrisch aan 2 kanten) hard en gevoelig was. Nu ze weer lekker in haar vel zit is alles weer zacht en lijken het gewoon weer vetkussens....

Er schiet me ineens een theorie over spieren en vet te binnen. Als je spieren een beetje extra traint dan komt daar wat extra vetopslag. Het kan best dat Fenna die spieren altijd wat extra heeft gebruikt door haar hoeven en door haar bouw en dat er daardoor ook iets meer vet zit. Een combi van beiden dus wat 2 bulten veroorzaakt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik kan me ook best voorstellen dat als ze last heeft gehad van haar rug, rugspieren en pezen, dat die opzwellen, tegen de vetkussentjes drukken waardoor er extra spanning op die plek onder de huid komt te staan en het helemaal wat hard en gevoelig wordt. Maar dat is gewoon even een gedachtespinsel, die theorie van vetkussentjes bovenop spieren vind ik ook wel erg aantrekkelijk klinken. Dan is Sjors dus eigenlijk ook niet dik, maar functioneel bespierd.

Schiet me net te binnen: Een week of wat geleden stond in de krant een heel artikel over vet bij mensen, en inderdaad ook over vetopslag bij heftiger gebruikte spieren. Maar ik dacht dat ze daar eigenlijk vooral mee bedoelden dat de spier zelf meer dooraderd wordt met vetcellen voor direct gebruik, en niet het watteren van spieren met externe vetkussentjes.
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

pasterza
    Guest

Zijn het niet gewoon goed bespierde lendenen?

Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Zou ook kunnen Pasterza, daar wilde ik nu juist achter komen
    Al is dat natuurlijk lastig als jullie het paard in kwestie niet IRL zien....

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik zie dit beroepsmatig vaak bij paarden die daar geblokkeerde wervels hebben. Door die blokkades krijg je een verhoogde spierspanning aan de onderzijne van de wervels, waardoor deze omhoog gedrukt worden.
    Wanneer dit los is, zakt de rug vaak weer netjes naar beneden.
    Het hoort in ieder geval niet. Waarschijnlijk zijn de spieren er omheen ook wel wat gevoelig.

Bladwijzers

Forum Rechten