Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Kraker?

HorseHarmony
    Guest

Kraker?

Hallo!

Ik lees wel eens hier op het forum dat paarden gekraakt worden. Ik begrijp dat dat is als je paard niet helemaal soepel loopt (?) Ik snap alleen niet echt wat een kraker doet! Kan iemand mij uitleggen wat hij doet? Ik heb nog een aantal vragen:

*Wat gebeurd er precies als je paard gekraakt word?
    *Moet hij voor het kraken onder narcose oid?
    *Moet je paard rust hebben na het kraken? Of juist meteen weer werken?
    *Is het speciaal voor oudere paarden, of wanneer roep je zo iemand eigenlijk op?

Ik weet er echt helemaal niets vanaf, ik zou graag ervaringen van mensen willen weten, en ook wat het probleem dan precies was.

Kunnen jullie mij helpen?

Re: Kraker?

Als je als kraker een chiropractor hebt: zoiets:

De chiropractor loopt je hele paard na en voelt waar dingen niet goed zitten, vervolgens worden die dingen die daarvoor in aanmerking komen, behandeld. Dit gaat allemaal met de hand. Geen hamers of zo.

Narcose: nee! Niet nodig. Je paard geeft aan wat wel en niet kan.

Rust: ja, dag of 3. Stappen aan de hand is prima, maar vooral geen disengagements en dergelijke oefeningen. Wat je paard zelf doet (bijvoorbeeld in de wei) is okee.

De meeste paarden hebben er baat bij. Mijn paarden hebben als oefenpaard gefungeerd voor chiropractors in opleiding. Susan, die uiterlijk sterk, gezond en probleemloos was, bleek toch ook op bepaalde plekken vast te zitten en profiteerde van de behandeling!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat ze doen tijdens het kraken, is het gewricht even naar de maximale beweeglijkheid duwen. Dus een gewricht kan bijv 1 cm draaien, maar zit vast (kan door vanalles komen) en beweegt hierdoor normaal nog maar 2 mm. De chiro duwt dan met de hand het gewricht 1x naar die 1cm toe, waardoor o.a. de spieren ff opgerekt worden. (wat er verder gebeurt weet ik niet)

Als je dit bij jezelf een keer hebt meegemaakt, dan kun je voelen hoe lekker het is als je gewricht ineens weer los zit en zijn beweeglijkheid terug heeft. (minder lekker is de 2 dagen spierpijn die je ervan kan krijgen )

Omdat het zelfs bij jezelf soms om vage klachten gaat die door een vastzittend gewricht komen, is het bij paarden al helemaal lastig om zelf in te schatten of er ergens iets verkeerd zit. Het is dus een goed idee om gewoon een keer de chiro of osteo langs te laten komen.

Shaf is in november ofzo behandeld door de chiro, toen bleek dat zijn 5e/6e halswervel vast zat. Hoe 'toevallig'! precies degene die bij mij ook problemen gaf!

En zondag komt de osteo/fysio langs, omdat ik denk dat er iets niet goed zit in zn bekken...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Is een osteopaat ook een kraker?

pasterza
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Is een osteopaat ook een kraker?
    Nee, een kraker gaat veel harder te werk.

Hier vind je veel info over osteopathie:
    http://www.osteopathie.nl/patient_ingang.html vooral onder de kopjes 'algemene info' , 'algemene vragen' en 'geschiedenis'

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Maar is een chiro dan een 'echte kraker' ? Want de chiro die wij hadden, deed alles heel voorzichtig, minder hard dan mijn manueel therapeut met mijn rug zelfs

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Het paard van m'n zus is naar een kraker geweest. (na heeel veel andere dingen geprobeerd te hebben).
    Het heeft ontzettend geholpen.
    Na het kraken moest ze geloof ik allemaal oefeningen aan de hand doen om de rug soepel te houden, maar niet op rust dus, en ook nog niet meteen rijden, maar dat verschilt misschien per geval.

Maar het is misschien maar net waar je voor kiest. De fysio die bij Jeppe is geweest vond kraken juist helemaal niks en zei dat we geluk hebben gehad dat het goed is gekomen.

HorseHarmony
    Guest

Oooh.. zit dat zo! Ik snap denk al een beetje wie het is en wattie nou doet! Dus als je paard erg stijf of 'vast' loopt..misschien eens denken aan een osteopaat?

Met Mies is niets mis hoor maar ik wou gewoon weten hoe dat nou zat!

Bedankt !

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Nee, niet alleen als jij ziet dat je paard vast zit of stijf loopt heft een osteo of chiro zin. Ook 'preventief' want je weet eigenlijk nooit of en waar het vast zit.

Zo heb ik pas 2 weken terug tijdens een NVVR weekend geleerd, dat overkruist galopperen, of vaak van galop wisselen, te maken kan hebben met dat er iets vast zit in de achterhand. En als je dan op een bepaald plekje duwt, en je paard kantelt zijn bekken naar voren, dan heeft hij daar een spierknoop zitten... beetje lastig uit te leggen, maar ik dacht altijd dat zijn rug prima in orde was, nergens gevoelige spieren ofzo, tot je weer zoiets ontdekt...

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Kan me hierbij aansluiten.
    Een "kraker" bestaat eigenlijk niet. Door het soms krakende geluidje dat je hoort bij een manipulatie wordt een osteopaat, manueel therapeut of chiropractor vaak kraker genoemd.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Shaf is gisteren behandeld en dat was erg nuttig en leerzaam!

De problemen in zijn bekken waren niet zo erg als ik zelf dacht. Aan de ene kant wel mooi, aan de andere kant eigenlijk helemaal niet, want dat betekent dat zijn klachten (overkruist galopperen, achterhand niet kunnen onderzetten tijdens achterwaarts) ergens anders vandaan komen.

Midden in zijn rug zat het goed vast, die plek waar hij ook last kreeg bij langer dan een uur rijden. En achterin zat het ook redelijk vast.

Een uur lang heeft ze Shaf gevoeld en een beetje geduwd en daarna reageerde hij nergens meer op de druk.

Ze zei ook dat eigenlijk ieder paard wel ergens last van heeft, ook al is dat voor de ruiter niet duidelijk zichbaar. En ook: als het eenmaal vast zit, kun je het zelf niet meer losrijden. Je kan wel zorgen met rijden dat het niet VASTER komt te zitten, maar echt los komt het dus ook niet meer, daarvoor moet je echt even laten behandelen.

Ben daarom ook erg blij dat Shaf nu ff losgemaakt is

Bij Morrie is afgelopen vrijdag de osteopaat geweest, Arabesk kwam op weg naar Wageningen even langs met camera dus er zijn een paard foto's van, de laatste foto is het relaxte resultaat van de behandeling

de foto's staan hier

Zaterdag kon Morriemaar 1 kant op cirklen, heb ik het zeiltje geintroduceerd, ik mag een week niet rijden, dus dacht ik een week trainen met het zeiltje, maar na 5 minuten stond ie al ingepakt, zondag wederom..... toen kon ie al wel beide kanten op in draf en gisteren had ie nergens meer last van.
    Ik weet nu waar ik op moet letten en waar ik kan voelen of hij weer aan een behandeling toe is.

De osteopate vond het opvallend dat Morrie zo'n mooie bovenlijn en zulke enorme rugspieren heeft, ondanks dat hij never nooit 1 stap dressuurmatig getraind wordt (mag niet van de holistisch DA ivm erg kromme voorbenen)

De osteopate kwam overigens op eigen verzoek ivm een onderzoek dat zij doet bij haar vervolgstudie over insulineresistentie

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

@morrie: waarom mag hij niet 'dressuurmatig getraind' worden, maar laat je hem wel cirkels lopen in draf?

als hij cirkels loopt in draf, zit ik er niet op, hij mag belast geen dressuur lopen, hij heeft een forse beenstandafwijking.
    Ik ben op o.a. het advies van Steffi v.d. Laarse (holistisch DA) met Parelli begonnen met Morrie.

Met mij op zijn rug mag hij eigenlijk alleen rechtuit lopen, buiten, dus niet in een bak, het allerbeste zou zijn om er nooit meer op te gaan zitten, maar die 2 x per week dat ik er een half uurtje op zit, zou geen verdere schade toebrengen. Voor de wagen mag hij wel weer, maar dat kan ik nu nog niet combineren met Parelli.

Maar het komt mooi uit: als ik ergens een hekel aan heb, is het aan dressuur, daarom heb ik ook geen dressuurpaard, maar een zwaar trekpaard aangeschaft. Ik heb vroeger genoeg dressuur moeten rijden.

Bladwijzers

Forum Rechten