Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Paardje sleept met achterbeen!!!

Actief Forumlid annebe's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2004

Paardje sleept met achterbeen!!!

Ik kwam net bij Stoffel en vroeg in de wei naar een hoefje, toevallig begon ik met links achter en deze tilde hij gestrekt op.
    Later met lopen zag ik dat hij de eerste paar stappen het been achter zich aan sleepte , vervolgens raar knikkend lopend en weer wat later, liep hij weer "gewoon"

Ik heb hem even laten draven in de wei en dat deed hij braaf idem dito met de galop.
    Maar zodra hij weer even stil staat, begint het weer opnieuw.

Wat kan dit zijn??

Het lijk vanuit zijn heup te komen.
    Vanavond ga ik er nog even heen met vriendin om te voelen of het been warmer is dan het andere been.
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Paardje sleept met achterbeen!!!

Het zóu een op slot schietende knie kunnen zijn. Dat zou kunnen passen bij een 3 jarige die weer een groeispurtje heeft. Als de knie weer uit het slot is gegaan dan zie je er niets meer aan. Als ze vervolgens weer even stilstaan en dan weer willen gaan lopen dan blijft dat been achter en dan "schiet" het er inenen weer bij. Alsof het knakt.

Aangemeld
    Oct 2004

Ja klopt!!
    Ik ben net bij iemand geweest en die had het over een pees die vast zit en adviseerde er een dierenarts bij te halen om vervolgens de pees door te knippen!!!

Mmh ik heb hier mijn twijfels bij en ben nu bezig marja te bereiken (paarden massage)

Maar gaat dit over wat jij bedoelt?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

dierenarts bij te halen om vervolgens de pees door te knippen!!!
    No way. Zie pb.

Succes.
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

pees doornemen is wel de allerlaatste oplossing. Hoogtswaarschijnlijk is het een ontwikkelingsprobleem dat vaker voorkomt en straks echt helemaal weer over gaat. Wat vaak helpt is het volgende stappenplan.
    1. zorgen dat hij goed op zijn voetjes staat
    2. lekker in de wei zetten zodat hij veel kan bewegen, dan 6 weken wachten of het spontaan beter wordt.
    3. als het na 6 weken niet beter is de achterhand gaan trainen door rechtuit heuveltjes te lopen of balkjes die op de grond liggen. Door hem van achter sterker te maken verminderd het probleem ook.
    overleg in ieder geval even met een DA en laat er zeker niet meteen in snijden!
    Succes!

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Ben het met het laatste antwoord eens, daar wil ik nog iets aan toevoegen.
    Vaak gaat een knieschijfblokkade gepaard met blokkades in de lendewervels. Van daaruit worden de spieren gestuurd die de knieschijf omhoog moeten trekken.
    Dus als het nog eens terugkomt, zou ik adviseren er eens een osteopaat bij te halen.
    Snijden is echt een noodoplossing.
    Meestal is het een voorbijgaande periode. Paard groeit snel, spieren kunnen het niet helemaal bijhouden.

Aangemeld
    Oct 2004

Hoi Heleen...

Weet jij iemand in de buurt van Deventer?

Aan de ene kant is het prettig om allerlei dingen aan te horen van andere mensen, maar iedereen zegt wat anders....

Wat ik me af vraag... hoe kan een paard zo ineens zoiets ontwikkelen?
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2006

Het probleem hoeft zich niet ineens te hebben ontwikkeld. Het kan er al langere tijd zitten, zonder dat je het hebt gemerkt.
    Er zijn vele redenen waardoor het nu ineens tot uiting kan komen, een groeispurt, zadel, ziekte, voerveranderingen, val, noem maar op.
    Ik heb je via pb het telefoonnr. gegeven van Els Bach, net als ik zowel fysiotherapeut als osteopaat voor paarden.
    Ze zit in Arnhem, dat lijkt me wel te doen qua afstand.
    Succes!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

het is een ontwikkelingsprobleem. Oftewel je paard is in de groei, is in ontwikkeling. Paarden groeien vaak met "groeispurtjes". De groeischijven zijn enorm actief. Zoals Heleen schrijft kunnen soms de spieren/pezen deze spurt even niet bijhouden en krijg je typisch deze klacht. En dat kan dan van het ene op het andere moment beginnen. Zoals de bekende druppel die de emmer doet overlopen. Kan zo ook weer verdwijnen. Om dan na een paar maanden weer even de kop op te steken. Komt goed!

Aangemeld
    Oct 2004

Goed nieuws!

Vanochtend heb ik geluisterd naar mijn gevoel dat zei... wandelen en richting bos waar je steile hellingen hebt.
    Lekker rustig aan de hand gewandeld, daarna de wei weer op en na een uur gekeken en er was niks meer te zien.
    Vanavond gekeken en hij heeft er (op wat stramme spieren na) geen last meer van.

Heleen... het enige wat mij zou kunnen bedenken is dat hij of inderdaad een groeispurt gemaakt heeft of een stomme beweging tijdens zijn uitlaat-klep-uurtje.

Want een zadel heeft hij nauwelijk opgehad (barefoot)
    Ziek is hij niet geweest
    Voer krijgt hij niet (op hooi en wat kruiden na)

Maar ik ben in ieder geval blij voor hem dat dit achter de rug is.
    Ik laat hem binnenkort wel even masseren, wat ik overgens als standaard in wel stellen om de zoveel tijd.

In ieder geval iedereen bedankt voor haar reacties!
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Fijn dat ie zo'n goeie dag had, maar het zou me wel heel erg verbazen als het hiermee meteen over is hoor. Hoogstwaarschijnlijk blijft dit de komende weken op en af terugkomen, dus niet van schrikken dan! Wel super dat je zo'n lekkere wandelplek in de buurt hebt!

Aangemeld
    Oct 2004

Vandaag weer een stuk met hem gelopen, heel af en toe schok hij nog wel een pas met zijn achterbeen, maar verder loopt hij goed.

Lila... hij zou er best wel nog een last van kunnen krijgen.
    Momenteel is hij ook aan het tanden wisselen.
    Dus lekker aan de groei
    Be a realist,
    Remain a dreamer

Bladwijzers

Forum Rechten