Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: L2 change of directions online

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: L2 change of directions online

Maar als je je paard naar je toe drawt, hoe je dat nu ook vraagt, vanuit de cirkel, dan maakt hij toch bij mijn disengagement dezelfde bocht als de paarden bij Linda op de DVD.

Ik vond het vooral storend om te zien dat er spanning op de leadrope stond wanneer Linda naar achter ging rennen.

Ik moet maar eens een stukje film zien te vinden waarop ze niet naar achter loopt
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

dan maak je dus geen disengament er is een duidelijk verschil tussen disengament en afwenden

ja die dvd's zijn af en toe misschien alles behalve perfect maar dat was ook de bedoeling dacht ik , dus niet het perfecte plaatje meer .

disengament is bij mij van mijn bellybutton af vooroverbuigen richting hq change is buigen door mijn knieen en bovenlichaam achterover en bellybutton richting hoofd

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Nou, ik heb net weer een stukje van de nieuwe L2 gezien en het viel me op dat ze zich (alweer) niet houden aan hun eigen uitleg.

Zo werd er tegen de richting in gedraaid waarna een send werd gevraagd. Ze draaide niet tegen de richting in voor ze een transition omlaag vroeg. Het achteruit rennen resulteerde gewoon in spanning op het touw, waardoor je paard wel naar je toe 'moet' komen...

En jahoor, je kan altijd van hand veranderen of versnellen of vertragen! Bij Pat moest je zowat een heel rondje tegen de richting in draaien, bij linda is het nog maar een kwart. Maar afhankelijk van waar je paard is, draai je meer of minder, zolang je maar de juiste kant op draait (tegen de richting in voor vertraging, met de richting mee voor versnellen, disengagen of change of direction)
    dit was mij dus ook niet duidelijk idd! Ik vroeg me al af hoe je het vertragen moest vertalen naar liberty, als je alleen met het touw wiggled... Die heb je dan immers niet meer. Maar als je tegen de richting in draait is het gelijk duidelijker! Maar goed, dan is het weer moeilijk om die hulp te gaan onderscheiden van change of direction! Best lastige materie nog!
    Ik denk trouwens dat het best wel op verschillende manier aan geleerd kan worden, en het toch logisch is, maar het is soms ook net wat het beste voor jou en je paard werkt...
    Dat is net als achteruit senden, dat kan dmv hand in lucht (yoyo), sterk focussen op voorhand en met stick tappen, of op de Wim-manier, kleine zwaaitjes maken met je stick..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

oh ja uiteindelijk ontwikkel je allemaal je eigen dialect maar de moedertaal blijft bestaan en verschilt niets van elkaar

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

vertragen liberty is ook al een moeilijke communicatie die eerst online prefect moet zijn op lifedown hetzelfde doen als in het zadel lifedown uitblazen etc

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Vertragen is TEGEN richting in draaien.
    Versnellen of van hand veranderen in MET de richting MEE draaien ziehier het verschil.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

En misschien doe ik dan inderdaad wel nooit een disengagement, maar altijd een draw. En vraag ik die op de manier waarop anderen een disengagement vragen

Actief Forumlid Jolijn89's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Ik heb dit geoefend op de cursus bij Eddy.

Tip: ga in een bak met rechte omheining. Stel je met je rug naar de omheining en ver genoeg ( toch zeker 22ft he ) en speel het circling game. Je vraagt een change of direction. Wanneer je paard heel snel begint te draven loop je mee naar achter (snel genoeg!). Daarna kom je met je rug tegen de omheining, je paard loopt 'vast' tegen de omheining. Vraag een send naar de andere kant en wanneer hij vertrekt stap je gewoon weer naar de plaats waar je stond.

Ik vraag ook geen disengagement maar draw.

XxxJolijn

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jolijn89
    Wanneer je paard heel snel begint te draven loop je mee naar achter (snel genoeg!). Daarna kom je met je rug tegen de omheining, je paard loopt 'vast' tegen de omheining. Vraag een send naar de andere kant en wanneer hij vertrekt stap je gewoon weer naar de plaats waar je stond.
    Wat een praktische tip Ik ga het zeker proberen. Dank je wel!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik ben ook begonnen met dit volgens het oude level 2 pakket. Maar ik moet zeggen dat Tamara het nu veel beter snapt als ik het op de nieuwe manier doe. Ik check vantevoren altijd even of Tamara achterwaarts gaat op een lichte wiggle van de leadrope (dmv YoYo of Backwards & Over). Lukt dat goed, dan kan ik haar 9 van de 10 keer wel stoppen als ze bij de change of direction door wil lopen.

Als ze die dag haar dag heeft, hoef ik ook niet echt naar achteren te lopen. Dan is één been naar achteren zetten en wat naar achteren leunen genoeg om haar van richting te doen veranderen. Dus moet het ook mogelijk zijn om dit vanuit een stoel te doen, paarden zijn immers heel goed in het lezen van de kleinste signalen (know what happens ...). De vraag is alleen of wij als mens ons daar ook zo bewust van zijn. Hoe subtiel wil je je fase 1 hebben? En daar werk je dan naar toe...in het geval van deze oefening...misschien een lichte achterwaartse beweging van je bovenlichaam. Dan lukt het vast ook wel als je op een stoel zit e.d.

De tip van Jolijn is in ieder geval al een hele goede om mee te beginnen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

heb changing directions altijd op de oude manier gedaan. Vandaag heb ik even nagelezen hoe het in het nieuwe L2 staat en dat eens geprobeert bij Shanna. (1e keer changing directions). Ging meteen goed. Vond het ook een stuk prettiger werken omdat je zo wat minder hoeft te bewegen ( bukken, kijken naar achterhand, opstaan, been naar achteren, wijzen naar de andere kant, kijken naar de andere kant). Die oude manier vond ik erg "druk". Hoewel je dat later wel kunt verfijnen natuurlijk he.
    Shanna begreep meteen wat ik bedoelde dus het zal wel goed zijn he...

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ehm, de oude manier is met disengagen, de nieuwe is met veel meer achteruitlopen

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ja dat wel, maar doordat je je lichaam rechtop kunt houden vond ik het voor mezelf makkelijker. jaja, als je verder bent hoef je niet zoveel meer te bukken, maar goed in de eerste instantie wat meer he. ik hoefde trouwens maar 5 of 6 passen achteruit te lopen hoor voor ze recht voor me liep

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik ben ook begonnen met oefenen op de oude manier, maar die vond ik erg lastig omdat Fen's disengagement zo geod was dat ze direct recht voor me stilstond... NIet handig!
    Nu op de nieuwe manier houden we tempo en ziet Fenna er ook plezier in, ze gaat mij dan echt uitdagen en ze doet het braaf.

Ik moet wel zeggen dat het oefenen beter ging door weer even de 12 ft lijn eraan te hangen, dan zijn mijn eigen bewegingen toch wat duidelijker (aan een halstertouw gaat trouwens ook )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Bij change of direction disengage je niet. Dan kan je paard namelijk onmogelijk in draf blijven. Dus je loopt naar achter, draw je paard naar je toe en zodra hij recht is send je hem de andere kant op.
    Mij is aangeraden dit pas te doen als je paard eerst snapt dat hij recht op jou af moet komen, dus eerst dit aanleren, daar stoppen en release. Plus dit niet al te vaak doen, omat je wil dat je paard graag bij jou is en als je hem steeds weer weg stuurt dit niet bevordelijk is. Verschilt ook erg per paard denk ik.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten