Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: L2 change of directions online

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

L2 change of directions online

In het nieuwe L2 pakket loopt Linda net zo lang achteruit tot het paard recht op haar af loopt en dan send ze hem de andere kant op. Ze zegt volgens mij zelfs expilciet dat je niet moet disengagen. Maar ik heb van Eveline begrepen dat je volgens de oude L2 het paard juist wel disengaged en dan de andere kant op send.

Hoe vragen jullie een change of direction online?

Ik heb het zelf tot nu toe op de nieuwe L2 manier geprobeerd, maar loop tegen een probleempje aan . King loopt liever linksom dan rechtsom. Als hij rechtsom loopt, en ik ga achteruit lopen, dan komt hij gelijk recht naar me toe en kan ik hem de andere kant op senden. Als ik hem van linksom naar rechtsom wil changen en ik ga achteruit lopen gaat hij alleen maar harder lopen op de cirkel, maar komt niet naar me toe. Ik verander dan achteruit lopend van richting, zodat wel met mijn lichaam naar hem toegedraaid blijf, maar dat werkt eigenlijk niet.. Kan ik toch maar beter eerst disengagen?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: L2 change of directions online

Hi Lon, ik ben er ook mee bezig en ik moet zeggen dat de manier van linda bij mij beter werkt! Maar niet als ik van richting verander, ik moet echt recht achteruitlopen.
    Dat harder lopen herken ik ook wel, volgens mij komt dat uit onzekerheid, althans in het geval van Kelly. Ik los het op door een zachte wiggle aan het touw, en dat helpt meestal erg goed. Als ze dan niet naar me toe komt eindigen we meestal bij de bakrand, doe ik even friendly en neem ik r weer mee naar het midden. Soms gaat ze ook weer gewoon dezelfde kant op, maar dan probeer ik het gewoon nog een (paar) keer en dan gaat het meestal wel goed. Doe je het trouwens in stap of in draf?

Disengagen werkt niet zo goed bij mij omdat ze dan niet doorstapt of draaft, wat ze wel doet met het achteruitlopen......*edit: ehm ik bedoel dus disengagen... *

Nou, ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt.. Succes!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat ik nu heb gehoord (heb nieuwe L2 nog niet gezien) is dat je achteruit loopt omdat je anders snelheid verliest.
    Dat was inderdaad een puntje waar in oude L2 nogal eens mensen last van hebben.
    Met hulp van een oefening waarbij je zelf achteruit in een cirkel loopt (volgens mij bij barbara cursus ofzo) werd dat trouwens wel verbeterd.
    Maar je paard naar je toe halen enkel door achteruit te lopen? Hoe kun je dan van hand veranderen als je op een stoel zit, of gewoon, zonder je benen te bewegen?

Juist met disengagen kan ik mn paard ook uit stilstand vanaf een afstand naar met toe halen, dus eerder versnellen dan vertragen

Misschien (tijdelijk) een combinatie gebruiken van beide (en ik moet nodig weer eens een DVDtje bekijken)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ikdenk dat het psychologisch is. Linda zegt: disengagen betekend: einde oefening. Dan krijgt ie rust. Dát maakt het verschil of je je paard naar je toehaalt door te disengagen of door achteruit te lopen. Het paard weet dan vantevoren waar hij aan toe is en wat is coming next.

dus als je dit genoeg oefent, hoef je straks niet meer achteruit te lopen, je gaat deze beweging verkleinen, tot een handgebaar. Dat zie je bevoorbeeld heel mooi in dat filmpje van Kelly van het parellicenter dat hier laatst op t forum is geplaatst.
    Dan zijn disengagen en dit handgebaar (wat heel goed kan vanaf een stoel) twee verschillende oefeningen.

Aangemeld
    Apr 2005

je draait ook met je lichaam voordat je achteruitloopt, als je er beter in wordt, zou een kleine draaibeweging en een beetje voorover leunen (zoals je ook doet na het disengagen) ook al een cue moeten worden... Dat kan idd vast nog wel verder verkleind worden met een handgebaar, maar daarvoor ga ik nog een keer die filmpjes kijken, want kan m zo niet voor me halen. Hoe kleiner de hulp hoe beter

Herkenbaar.

Ik had dat ook met Poca, hoe kon ik haar nu naar rechts weg senden als ze bij voorbaat al links naast me komt staan, omdat zij liever links om gaat.

Ik heb daar het volgende op gevonden.

Ik heb de oefening in stukjes verdeeld en eerst de stukjes 1 voor 1 geoefend. Ik ben begonnen met een disengage om Poca zo te stimuleren recht op me af te komen.

Toen dat eenmaal goed ging ben ik transistions online gaan oefenen in stukjes. Dus kijken (en dus driven) naar achterhand en stukje achteruit lopen - indien nodig. Niet meer weg gesend tot ze in een rechte lijn met 2 ogen op me af kwam. Ideaal. Nu gaan mijn transitions in draf een stuk beter. In stap was het sowieso heel makkelijk. In draf was het lastiger omdat ze alleen maar harder ging draven wanneer ze links om ging.

Succes.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2005

[quote="Pocalover"]Herkenbaar.

Ik had dat ook met Poca, hoe kon ik haar nu naar rechts weg senden als ze bij voorbaat al ]

Dat vind ik idd ook een goede methode en ook heel erg parelli: alles in stukjes opdelen....

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het tot nu toe alleen in stap geprobeerd omdat King een paar weken niet mocht draven ivm een blessure. Ik denk dat ik het ook nog maar niet in draf ga proberen als het in stap niet lukt.

Ik ga denk ik Pocalover's advies opvolgen en te proberen een disengage - achteruitloop combi te maken. Disengagen gaat als hij op zijn slechte hand loopt heel goed en op de goede hand iets minder goed.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dus toch de oude L2 manier
    Want daar was het ook eerst de bedoeling dat je paard gang kon houden tijdens de disengagement en recht naar je toe liep.

Nog een tip om een goede draw te behouden:

maximaal 1 op de 4 x dat je je paard naar binnen vraagt, doe je een change of direction.

Dus 4x bring back en 1x change... (niet precies om en om natuurlijk )

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik vond het ook wel apart op de nieuwe L2 dvd's, ook als Linda met Remmer in de round pen werkt en vertelt dat haar communicatie zo subtiel en doorgetraind is dat dit niet echt haalbaar is voor L2, zie je haar 3 passen achteruit rennen om Remmer van hand te laten veranderen, terwijl de rest van de hulpen echt handgebaren zijn. Ze zegt ook nergens dat het achteruitrennen uiteindelijk vervangen wordt door een handsignaal, het achteruitlopen hoort er echt bij.

Sowieso vind ik het van hand veranderen wat moeilijk, want dit kun je dus alleen vragen als je paard net langs je schouder is gelopen, nooit op een andere plek als je de L1 en 2 pakketten moet geloven. Dat vind ik een beetje jammer, want het gaat er toch juist om dat je je paard overal en altijd de hulpen kunt geven om iets te doen?
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Nou, ik heb net weer een stukje van de nieuwe L2 gezien en het viel me op dat ze zich (alweer) niet houden aan hun eigen uitleg.

Zo werd er tegen de richting in gedraaid waarna een send werd gevraagd. Ze draaide niet tegen de richting in voor ze een transition omlaag vroeg. Het achteruit rennen resulteerde gewoon in spanning op het touw, waardoor je paard wel naar je toe 'moet' komen...

En jahoor, je kan altijd van hand veranderen of versnellen of vertragen! Bij Pat moest je zowat een heel rondje tegen de richting in draaien, bij linda is het nog maar een kwart. Maar afhankelijk van waar je paard is, draai je meer of minder, zolang je maar de juiste kant op draait (tegen de richting in voor vertraging, met de richting mee voor versnellen, disengagen of change of direction)

maximaal 1 op de 4 x dat je je paard naar binnen vraagt, doe je een change of direction.
    Thank you!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

nadeel van disengagen is dat je de power er uit haalt(en dus een tempo verlaging creert) als je dan straks een vliegende galopswissel vraagt bij change of direction dan zal dat je niet lukken.

Kijk maar naar alle oefeningen waarbij je moet disengagen alle maal betekenen ze tempo verlaging of stop.

De change of directions is een van de moeilijkste oefingen online het vraagt nl een hele goede en duidelijke communicatie

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hmm, je kan je paard ook naar je toe versnellen hoor, in de disengagement. Misschien zie ik de bringback meer zoals in de yoyogame, dan in het werkelijk ontkoppelen van de achterhand, dus meer 'bringback-draw' dan 'disengage en ont-power' want bij een draw doe ik ook enkel mn heupen naar achter, hoofd naar voor en ga ik meestal niet achteruit lopen.

Sowieso, die vliegende galopwissel vind ik de hulpen erg vreemd voor, omdat je je paard naar BUITEN duwt op het moment dat hij een wissel moet maken, dus je duwt hem dan eigenlijk in de verkeerde galop
    Maar daar ging het hier nog niet over he

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

ja na een disengament kun je wel weer versnellen maar een paard kan fysiek niet de zelfde power houden als hij een disengament maakt .

Ja en die verwarrende duw bij de vliegende die is er dus niet als je op die manier een change of direction vraagt omdat je paard op de cirkel komt en eerst rechtricht en dan pas wisselt bij het naar de andere stelling om buigen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten