Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Zonder zadel

*nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Zonder zadel

Ik hoor van sommige mensen dat zonder zadel rijden slecht is, van andere juist dat het goed is? Kan iemand mij dit uitleggen?

En rijden jullie altijd zonder zadel? of toch ook wel eens met?

Groetjes Cindy
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

Actief Forumlid monique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Re: Zonder zadel

Ik denk dat zonder zadel rijden wel goed is, als je maar met zijn bewegingen meegaat en in stap.
    Wel krijg je een betere zit en voel je welke been hij optilt, en zelf kan je beter met je lichaam sturen,en je paard voelt ook jou spierspanning beter dan met zadel.
    Het is wat anders als je tegen zijn bewegingen ingaat, en gespannen zit. Zolang je lekker ontspannen zit en niet te lang is er volgens mij geen probleem. En voorlopig alleen stappen. Succes.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Het ligt een beetje aan het paard. Met Bertje neem ik nooit de moeite om het zadel mee te sjouwen naar de bak en spring ik af en toe op zijn rug. Ik heb een barebackpad wat wel prettig is. Vooral als hij een beetje jolig is. Het barebackpad voorkomt dan dat ik bij elke bokkesprong zand hap. Ik vind zonder zadle rijden erg goed voor het ontwikkelen van een onafhankelijke zit. Ik probeer vaak de passenger game te doen zonder zadel om zo het paard te leren aanvoelen en mee te gaan in zijn bewegingen. Omdat Bertje erg vlakke waggelende gangen heeft kun je prima blijven zitten.
    Sweety is een beetje onberekenbaar om veel zonder zadel te rijden. Met haar bouw ik het momenteel op met stap, draf en achterwaarts. Galop laat ik nog even zitten.
    Galand is een KWPNer met gigantische ruime passen. MET zadel kan ik al nauwelijks blijven zitten. Zonder zadel begin ik dus niet aan. Ligt dus aan het paard of ik veel zonder zadel rij.

Of het slecht voor je paard is? Ik denk dat dat wel meevalt. Het is slechter om met een niet passend zadel te rijden dan zonder. Je wordt zonder zadel gedwongen om in balans te blijven, anders duvel je eraf. Paard wordt dus aan beide kanten even zwaar belast, terwijl ik als ik met zadel rij mezelf er nog weleens op betrap scheef te zitten. Zal vast niet de enige zijn.
    Beste alternatief voor de comfort van een zadel, maar het gevoel van een blote rug heb ik gevonden in het op dit forum alom geprezen barefootzadel.

*nieuw* Cindyt's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Dan denk ik dat ik het ga afwisselen. Om een goede zit te ontwikkelen zal ik af en toe zonder zadel rijden (tegen de tijd dat ik toe ben om te rijden), maar ik denk dat ik toch ook met zadel zal gaan rijden. Vooral langere stukken.
    <!-- m -->http://www.c-site.nl<!-- m --> -> alles over mijn Haflinger!

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Als je geen barebackpad hebt, dan kun je ook de beugels van je zadel afhalen en zo rijden. Vooral met een barefoot vind ik het heerlijk om zonder beugels te rijden!

Ik merk aan mn horsy dat hij geen problemen heeft met het zonder zadel rijden. Hij bokt niet meer als anders, is lekker voorwaards (soms te voorwaards, een vlotte draf zit vreselijk zonder zadel ) en is niet lastiger op zijn 'moeilijke kant' als anders.
    Hij is nog te jong om veel te draven met daarbij door te zitten. Daarom draaf ik weinig zonder zadel, galoppeer ik niet (vind ik met zadel al lastig genoeg haha) en stap ik veel.
    Ik zou niet graag elke dag zonder zadel rijden, ik denk dat dat een te grote belansting word; ook omdat ik niet de lichtste ben.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Mijn vorge paard reed ik altijd zonder zadel. Ik heb daar nooit problemen van ondervonden.
    Mijn huidige paard heb ik nog nooit zonder zadel gereden, hij heeft een rug waar je echt niet oznder zadel op wil draven
    Wil het overigens binnenkort wel een keer gaan proberen

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik rij meestal zonder zadel. Vaak gewoon omdat ik zin heb om te rijden als we bezig zijn met grondwerk en ze helemaal left-brained is, en dan moet ik altijd helemaal terug naar de stal gaan vanop de weide (al ongeveer een halve kilometer) om mijn zadel te gaan halen en dan terug. Dus rij ik gewoon zonder zadel meestal. Het nadeel is wel dat, als ik dat een dag of twee a drie na elkaar doe het wel vrij pijn doet , want Shiva heeft een vrij uitstekende ruggegraat.

Overigens doe ik stap, draf en galop zonder zadel hoor, gaat prima. Ik heb trouwens vandaag nog gemerkt dat ik met zadel onsteviger zit dan zonder, vooral in draf.

xxx julie

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2005

Ik rijd ook heel vaak zonder zadel, maar met lijkt me beter voor het paard, omdat het gewicht dan beter wordt verdeelt.
    Zonder zadel heb je wel meer gevoel voor je paard lijkt me, gewoon dat je aan kan voelen wat ie gaat doen enzo, je hebt sneller dingen door.
    Santos is heel dik, en zit ook heel lekker!
    Ik heb trouwens niet zoveel verstand van NH, ik ben hier nog maar net en dan vooral om te kijken wat het is (van t' zomer ga ik naar Zwitserland, bij mijn tante en haar buurman doet parelli volgensmij, en dan gaat ie net zo'n cursus geven dus mogen we elke dag mee ). Dus misschien is dit vooral vanuit 'engels opzicht' gezien.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

hey wie is die buurman, Urs heer toevallig?
    mag ik in dat geval mee als je zusje???

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

O ja en ik als je tweede zusje ...

xxx julie

Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2005

Tinus . Maar er is wel plaats in m'n koffer!

Ik rij de laatste tijd steeds zonder zadel (3x in de week). En het gaat super. Ik heb me nog nooit zo goed op een paard gevoeld.
    Het is in scherpe bochten wel even houden en keren, maar geeft niets.
    Ik vind het super. De pony ook geloof ik, want sinds ik zonder zadel rij (zo'n 4 of 5 weken nu) gaat het helemaal voor de wind!
    Ik vraag me af of als er straks weer een goed zadel is, ik hem wel ga pakken

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Mijn bedoeling is ook om zonder zadel te gaan rijden op mijn fries. maar omdat ik haar pas net 1 maand heb ingereden (niet op NH basis jammer genoeg) en omdat ze nogal hoog opgooit ben ik bang dat ik er zo vanaf lig. ik denk trouwens niet dat het slecht is voor je paard, ligt ook aan zijn bouw. Als hij een erg hoge schoft heeft en daar zit je steeds tegen aan te hikken is voor beide partijen niet echt fijn, maar als je nu een lekkere dikke haf hebt met "geen" schoft lijkt het me juist beter en fijner voor beide, maar dat is mijn mening.

Als jullie met zadel rijden welk zadel gebruiken jullie dan, sorry is een beetje oftopic maar past er ook wel bij denk ik, want het ligt ook aan het zadel dat je gebruikt. mar de vraag is dus ook welke het geschikst is voor NH?
    The darkest hour is befor it get light!!!

Actief Forumlid ilseb's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Ik wil wel zonder zadel rijden, maar ik kom met geen mogelijkheid op mijn paard. Misschien ben ik erg lomp, maar het lukt me echt niet. Hij is ook veel te hoog...

Ik rijd ook zonder zadel, en ga zelfs naar les zonder zadel. neem dan wel de bbp mee omdat hij erg zweet. als ik zonder zadel rijd, dan reageert hij veel beter op mijn zit en been. en galoperen doet hij dan veel rustiger.

Zijn ruggegraat kan je niet/nauwelijks voelen, zoveel spieren/vet wat erboven zit. maar rijdt zalig, je kan dan ook languit op hem liggen
    Heb mijn profiel geupdated

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten