Als jullie parelliën met een pony/paard en je hebt meerdere pony('s)/paard(en) wat doen jullie dan met die anderen???
Ik ben alvast benieuwd naar de antwoorden...
Als jullie parelliën met een pony/paard en je hebt meerdere pony('s)/paard(en) wat doen jullie dan met die anderen???
Ik ben alvast benieuwd naar de antwoorden...
"Dromen komen uit..."
Ik zet de andere paarden op stal, voor zover dat nodig is. Bij ons staan de paarden op twee weides, in twee kuddes van elk 3 paarden. Als ik een paard uit één kudde moet hebben om te rijden zet 'k die kudde op stal. Dit is voor ons de veiligste oplossing. Als de rest van de kudde op de wei blijft is dat paard enorm onrustig.
De andere kudde laten we natuurlijk gewoon staan op wei.
Is niet helemaal volgens de NH principes, maar ik kies liever voor een veilige oplossing. Deze paarden zijn het gewend om in de stal te staan. Ze krijgen daar hun eten, worden daar gepoetst en gezadeld. Voor de rest van de dag mogen ze natuurlijk vrij de stal in- en uitlopen.
Als ik met Donja in de wei ga spelen, laat ik Feniño gewoon in dezelfde wei staan. Ik leg het hooi voor de avond alvast neer en Feniño is daar meestal wel zoet mee. (Ookal komt het soms voor dat hij graag mee wilt spelen).
Als ik met Donja het park in ga, laat ik Feniño ook in de wei staan. Hij staat dan wel te hinneken, maar als we uit beeld zijn verdwenen is dit over en gaat hij verder met eten.
Heu,
Overdag staat Wim in een kudde van 5/6 paarden en als ik haar dan eventjes meeneem merkt niemand dat, Wim vind het in de meeste gevallen ook leuker om even mee te gaan (en anders blijft ze staan)
De andere paarden kijken wel even op, de 2 jongsten komen meestal wel aandraven om even geaaid en geknuffeld te worden, maar verder maken ze er geen probleem van, wss omdat de kudde toch vrij groot is. Als ik ga rijden dan rijd ik in een veldje naast hun wei, gewoon toeval; dat veldje is gewoon geschikt.
In de winter gaan ze meestal wel even hun stal in, maar dat is omdat ze overdag in de bak staan en ik daar in wil en het met die 2 dreumessen erbij niet zo leuk is voor wim.
Gr Nienke
Als ik ga Parelli'en dan ga ik naar de bak toe en de paarden blijven gewoon in de wei, ze kunnen elkaar dan wel zien en hinniken weleens maarja als je maar interessant genoeg bent is er niets aan het handje![]()
Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!
hangt ervan af, ik laat de anderen gewoon waar ze op dat moment al zijn: in de wei. Als ik naar de hal ga, dan zijn ze dus ver weg, blijf ik thuis, maar ga ik op het erf, dan zijn ze in de aangrenzende wei, maar soms speel ik ook wel eens gewoon in het weiland en dan is de rest daar ook gewoon. Kelly is wel de alpha, anders weet ik niet of ik het in de wei, waar de anderen bijstaan zou doen...... Als er nu iemand mee komt bemoeien stuurt kel ze weg..
Ik besef me nu dat Ã*k degene moet zijn die ze wegstuurt: protect your herd of two... mmmm volgende keer maar weer aan werken!!
Bij ons staat het hele spul in de paddock en daar heb je verder geen problemen mee.
Alleen Sterre, als zij achterblijft dan bleert ze de hele tent bij elkaar, en omgekeerd precies hetzelfde. Amon kan zo blijven hinniken dat de mensen op stal klagen haha, echte liefde dus.
Zal wat worden als Sterre straks weg gaat, zal Amon echt moeten troosten.
www.crystal-carving.com
De rest blijft gewoon in de wei, baby wilde nog wel eens hinniken als we weg gingen maar nu hinnikt ie meestal alleen nog maar bij thuiskomst. De rest trekt zich weinig aan van het vertrek van wat kuddegenoten. Sjo reageerd ook helemaal niet als we van de rest weggaan, geen gehinnik..niks. Hij is het gewend en weet dat ie toch wel weer terug naar de wei gaat uiteindelijk.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)
Ik ga ook met Bailey naar de bak, die grenst aan de wei dus veel last heb ik er niet van![]()
Zelfde als Amon. Als ik terugkom staat er meestal wel een vriend van hem klaar maar hinikken, nee. Allegro trouwens ook niet.
Als ik grondwerk in de paddock, blijft de rest van de paarden daar gewoon staan. Alleen met liberty laat ik de paarden op de wei en shaf in de paddock.
Waarom wil je dit weten eigenlijk?
Uhh...
als ik grondwerk met mn paard (of wat dan ook doe met mn paard) dan haal ik hem altijd uit de wei naar de plaats waar ik wil werken. In de wei werk ik niet met hem.
Het andere paard blijft lekker op de wei staan.
Groetjes, Lacuna
Leuke men-pony zoekt verzorgster => http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?f=37&t=18477
<!-- m -->http://www.begeleidendhorsemanship.tk<!-- m -->
Ik zet de paarden in een gesloten stal op het moment omdat ik geen andere mogelijkheid heb.
Als ze op de andere paddock staan zet ik de groep in een aangrenzende wei en af en toe laat ik de oude pony gewoon los staan. Van hem heb ik geen last.
Ippe die moet echt wel weg als ik grondwerk/rij want hij komt steeds in de kont van aramis bijten als die geconcentreerd aan het werk is.... niet leuk voor hem.
Wij hebben op stal een 3-tal paddocks waar de paarden overdag in staan. En als ik Vedette eruit haal (ze staat nu zelfs alleen in een paddock helaas) dan kan de rest dus gewoon blijven staan en kan ik rustig de bak in.
Wij verkeren in de gelukkige omstandigheden om op een stal te staan waar we meerdere weilanden hebben, waar de paarden in kuddes lopen overdag en bovendien hebben we ook nog 2 bakken, waarvan er een aan de stal grenst. Mijn schatjes staan niet bij elkaar in de kudde, dus meestal haal ik eerst de ene en wanneer ik daarmee klaar ben, haal ik alvast de andere op, en dan laat ik ze nog even samen spelen, voordat ik wat met de ander ga doen. Ik heb er weleens 1 in de bak gelaten, terwijl ik met de ander wat wilde gaan doen, maar dat werkt niet, want ik kom er niet meer tussen !
Bladwijzers