Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Trauma aan zweep, hoe op te lossen?

Actief Forumlid Emmie's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Trauma aan zweep, hoe op te lossen?

Ik ben nog niet bezig met parelli, maar met de simpele reden ik heb nog geen geld voor het pakket van level 1, dus als ik genoeg geld heb ga ik zeker aan de slag! Ik ben met Willem bezig met de friendly game, en ik mag hem overal aaien enzo, ook met halstertouw. Alleen hij is zo onwijs bang voor de zweep. Dat zodra ik hem alleen maar op de grond leg of hem laat snuffelen hij al doodsbang weg galoppeerd. En dit vind ik echt heel zielig, dat hij zo bang is. Hoe kan ik dit oplossen en hem van deze angst afhelpen?

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Trauma aan zweep, hoe op te lossen?

Hi Emmie,

dit kan je het beste oplossen door heel veel friendly met de zweep, denk ik. In het begin draag je m alleen maar bij je, net doen alsof hij niet belangrijk is, nog niet ermee aaien. Maar ook niet achter je rug houden en verbergen ofzo. Als hij op gegeven moment begint te snuffelen eraan, hem zo lang als hij wil zn gang laten gaan. Als hij dat gewend is kan je dit later weer uitbreiden door ermee te gaan aaien, maar bouw het allemaal terloops op. Probeer er gewoon niet te veel nadruk op te leggen, als het ware geen aandacht aan te besteden.Ga pas weer een klein stapje verder als hij het vorige gewend is, en mocht hij zenuwachtig worden neem dan weer even een stapje terug, of een kleiner stapje vooruit.
    Ik hoop dat dit je wat verder helpt. Succes ermee!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Goeie uitleg kelly, niks aan toe te voegen
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

En heb je dit al geprobeerd?

Een zweep is ook heel wat anders dan een carrotstick hé, een zweep kan een nogal apart geluid maken als je er mee zwiept.
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Apr 2006

Ik heb het vandaag uitgeprobeerd. Aleen we hebben daarvoor eerst nog iets naders gedaan, want zelfs bij je houden lukt (e) niet. Daarom zette ik Willem in de bak en pakte een plukje hooi en ging er zelf met zweep naast zitten. Ik zat zeg maar een beetje met de zweep te pselen en Willem wilde natuurlijk dichterbij komen voor het hooi. Dus na 15 min komt hij eindelijk dichterbij en pakt het hooi terwijl ik de zweep een beetje heen en weer beweg, heel rustig alsof het heel normaal is om met een zweep te spelen. Daarna ben ik de friendly game gaan doen, eerst met mijn handen en het halstertouw. daarna met mijn handen maar met de zweep naast me, gewoon alsof het normaal was (zoals al werd gezegt dat moest) en dit ging goed! Jek on opeens met zweep bij hem in de buurt komen! Ik kon hem ook met zweep een beetje over zijn hals wrijven, maar daarna was het wel genoeg en heb ik de zweep gauw weg gelegd. Dit was echt al een hele doorbraak! Hopelijk niet eenmalig!

Aangemeld
    Aug 2005

van harte!!!

Ga zo door en laat ons lekker meegenieten van je succesjes!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Aangemeld
    Apr 2005

Super! Maar nog een tip: probeer het de volgende keer evengoed weer op te bouwen. Het is niet vanzelfsprekend dat je de volgende keer meteen vanaf dit punt weer verder kunt gaan, al kan het natuurlijk wel zo zijn. En dan is het handig om gewoon weer op te bouwen, (misschien iets sneller dan de volgende keer) dan voorkom je schrikreacties! Je merkt het snel genoeg als hij er voldoende vertrouwd mee is! Ga zo door!

Aangemeld
    Apr 2006

Ik was al van plan om weer te beginnen met plukkie hooi en zweepje er naast, hopelijk komt hij dit keer iets sneller, het is nogal koud om 15 min stil te zitten, maar ja maakt het uit! Alleen er is nog een klein probleempje, van mijn instructrice meot ik met zweep rijden, anders gaat hij juist doen of hij het eng vind zodat ik nieit met zweep rijdt. Alleen klopt dit? Want eigenlijk wil ik neit met zweep rijden. Want dan dwing ik hem in de buurt te komen van de zweep, hij kan namenlijk neit weg lopen ervoor, want ik heb hem vast en ik zit erop. Het is dus niet zijn keuze om bij de zweep in de buurt te zijn... Wat vinden jullie, met of zonder zweep rijden. Ik zelf rijd het liefst zonder, alleen zonder zweep gaat hij soms een klein beetje staken (midden in de bak stilstaan en neit voor of achteruit willen...)

Aangemeld
    Apr 2005

Ik denk niet dat dat zo is, ik denk eerder dat hij het gewoon echt eng vÃ*ndt, en niet doet alsof, zodat je m weg legt....

Tja, je stelt de vraag in de parelli (grondwerk) hoek, en van daaruit zou ik zeggen: leg m lekker weg en gebruik je leadrope of savvy string als je je fases opbouwt. (nog afgezien van het antwoord, zorg eerst dat je de 7 games kent en toestemming krijgt voor opzadelen en opstsijgen) Die ken je echter ook nog niet dus heb je meer aan een ander antwoord: Ik zou met rijden, maar dan wel pas als hij op de grond er helemaal aan gewend is, en ook als je gewoon erop zit friendly ermee kunt doen. Als hij staakt (of gewoon als je vind dat hij een gang hoger moet) in het kort gezegd: eerst billen aanknijpen, dan je benen aanleggen, dan jezelf op je been slaan met je zweep en als hij op al die drie dingen niet gereageerd heeft: dan pas een tikje geven met de zweep op zijn kont, en zeker niet harder dan dat je jezelf geslagen hebt. Geef m ook in elke fase een paar seconden de tijd om te reageren.

Dit is echter wel symptoonbestrijding, je pakt de oorzaak niet aan. Die kan in een heleboel dingen liggen: lichamelijk onvermogen, slecht passend zadel, disrespect en verkeerde dominatie verhoudingen, etc. Dus als je het echt goed aan wilt pakken ga je eerst op zoek naar de oorzaak van het gedrag en ga je dat verhelpen.

Aangemeld
    Aug 2005

Ik vind het belachelijk dat je met zweep MOET rijden, dat is echte de grootste onzin die er bestaat (sorry maar dit vind ik dus echt).
    Dus ik zou zeggen NEE!!! Een instructrice is er om jou te helpen en dingen te leren, niet om jou dingen te verplichten.

Aangemeld
    Apr 2006

zorg eerst dat je de 7 games kent
    Ik ken de 7 games, alleen ik kan ze nog niet...

Dus ik zou zeggen NEE!!! Een instructrice is er om jou te helpen en dingen te leren, niet om jou dingen te verplichten
    Ik had net toevallig les en ze begon: Heb je een zweepje bij de hand? Ik zo van nee en die wil ik ook niet. Nou toen begon ze te zeuren dat hij dan beter loopt enzo. Maar ik weigerde. En toen kwam de longeerzweep erbij die zij toen vast hielt en als hij niet wilde aandraven enzo, dat zij hem met de zweep aanspoorde. Nou heir had ik dus geen zin en en ging daarom aan de nadere kant van de bak rijden. Uiteindelijk is die weg gelegd...

en toestemming krijgt voor opzadelen en opstsijgen
    Bij welke game is dit? Want ik zie nergens dit staan bij de 7 games... Ik ben nog nieuw in het NH, dus snap neit helemaal wat je bedoelt.

Hoe kan een paard nou beter lopen als er iets op zijn rug zit wat hij dood eng vind? Sorry hoor, maar als een instructrice niet accepteerd hoe jij over dingen denkt, en hoe jou paard over dingen denkt zou ik toch zo mijn twijfels hebben bij haar. Een instructeur moet je helpen verder komen met de middelen die je hebt, ze moet niet zelf gaan drijven, want ik neem aan dat je zelf prima kunt rijden.
    Ik zou haar proberen vriendelijk uitteleggen dat je er echt geen behoefte aan hebt om met zweep te rijden, en dat het ook prima gaat zonder. Vind zij van niet, dan kun je aan haar vragen wat ze met een paard doet wat niet niet op zweep en sporen reageert. Als alleen zweep en sporen goed zijn om een paard vooruit te krijgen mist ze toch een stukje kennis. Of ze nou nh-er is of niet.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006

Hmmm. Emmie, heb jij zelf plezier in de lessen van deze instructrice? Ongeacht haar mening over NH, zwepen en sporen lijkt me toch het belangrijkste dat je je verheugt op de lessen en met plezier zelf verder kan werken met de dingen die je leert. Als dat nu zo is, bedenk dan een zo duidelijk mogelijk manier om haar uit te leggen waarom je geen (longeer)zwepen in de les wilt hebben. Ik wil ook per sé niet met zweep rijden en mijn instructrice deelt niet mijn idee dat dat kwaad kan. Zij respecteert mijn mening echter en geeft gewoon les op basis van de manier waarop ik met mijn paard wil omgaan. Andersom respecteer ik haar manier van met haar eigen paarden omgaan en ga haar niet mijn mening opdringen. Werkt prima, ik leer een hoop en zij leert mij graag de dingen waar we het wel over eens kunnen zijn. Misschien is jouw instructrice, net als de mijne, bereid om een paar van haar ideeën te vergeten bij jouw lessen en wil ze juist de uitdaging aangaan om je zonder zweep toch te leren je paard alert en aan de hulpen te rijden.
    Als ze dat niet wil, of als je nu al eigenlijk niet zoveel plezier in de lessen hebt, is het misschien toch beter om je af te vragen wat je met je lessen wilt bereiken en waarom je denkt dat je je doelen met deze instructrice kunt bereiken. En dan zou het kunnen dat je tot de conclusie komt dat je toch liever les hebt van iemand anders.
    Succes

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    zorg eerst dat je de 7 games kent
    Ik ken de 7 games, alleen ik kan ze nog niet...
    Eh ja.... Ben een westfries, wij hebben wat wat probleempjes met ken en kun en kan. Eigenlijk wordt alles gewoon ken Maar je snapt wel wat ik bedoel neem ik aan

Dus ik zou zeggen NEE!!! Een instructrice is er om jou te helpen en dingen te leren, niet om jou dingen te verplichten
    Hier kan ik me alleen maar aansluiten bij wat de anderen te zeggen hebben! Het moet jouw keus zijn, niet de hare!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Emmie
    en toestemming krijgt voor opzadelen en opstsijgen
    Bij welke game is dit? Want ik zie nergens dit staan bij de 7 games... Ik ben nog nieuw in het NH, dus snap neit helemaal wat je bedoelt.
    Parelli houdt nog veeeeeeel meer in dan de 7 games. Het gaat me te ver om het hier allemaal uit te leggen, maar ik weet zeker dat hier nog wel andere topics over zijn, waarin je heel wat kunt vinden. Het is een manier van omgaan met je paard, niet alleen het toepassen van 7 games, dat legt alleen maar een basis aan, van waaruit je verder gaat werken. Dus ik hoop dat je snel geld bij elkaar hebt gespaard voor (wellicht een tweedehandse oude versie?) een level 1 pakket! Dan zul je het allemaal tegenkomen! Succes!

Aangemeld
    Apr 2006

Ik begreep uit het berichtje over toestemming vragen dat dat bij de 7 games hoorde. Ik dacht nl al dat het bij parelli hoorde. En van wat ik tot nu toe al geleerd heb van dit forum, begrijp ik dat het heel erg ver gaat!
    Ik had vandaag weer een doorbraak met Willem. We hadden wat friendly gedaan (zelfs met zweep en ik mocht hem met de zweep aaien ) En daarna hebben we gewandeld en dat is een groot probleem met Willem, hij wil steeds weg rennen. En dat probeerde hij ook, maar nadat ik hem een paar keer had ingehaald en hem tot stop (op de hempfling methode stap naar je paard ne hand omhoog) had laten gaan, liep hij daarna braaf mee . Ik helemaal blij! Friendly vind Willem trouwens heel apart. Hij probeert mijn handen overal te volgen met zijn hoofd. Als ik hem onder zijn buik wrijf/aai doet hij zijn hoofd tussen zijn benen. Dit doet hij trouwens niet met de zweep. Waarom doet hij dit eigenlijk?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten