-
[L1] Weglopen bij Friendly Game ?
Ik ben momenteel niet echt aan het Parelli-en, maar was de boekjes weer eens door aan het lezen. Wat ik begreep was dat bij de Friendly Game je door moet gaan met het ritmische aaien als je paard wegloopt, en stoppen als 'ie weer stilstaat.
Ik ga vaak bij Maroush in de longeerbak zitten, zij loopt lekker rond en komt steeds ff langs om geknuffeld te worden en gaat daarna weer verder als ze er genoeg van heeft. Zou je dan ook het paard moeten volgen en stoppen als het stilstaat, want dit is natuurlijk niet echt doelgericht Friendly-en ...
Maar ik snap sowieso niet zo goed waarom je je paard niet gewoon zou kunnen laten lopen als het geen zin meer heeft. Dan heb ik het dus wel over weglopen uit verveling en niet omdat iets eng is o.i.d. Maar misschien mis ik het hele doel van deze Game ??
En dan nog een klein vraagje: bijten in de stick zou je moeten toestaan, maar waarom? Aangezien het een verlenging is van je arm, waar het paard ook niet in mag bijten, lijkt me dat niet logisch ...
-
Actief Forumlid
Re: [L1] Weglopen bij Friendly Game ?
Een paard heeft een aantal plekken op zijn lichaam waar hij liever niet (door een roofdier) geaaid wilt worden. Zijn eerste reactie bij het aanraken van deze plekken is dan ook weglopen(een zeer begrijpelijke reactie van een prooidier). Als je paard wegloopt wordt hij hiervoor beloond: hij wordt niet meer geaaid op zijn gevoelige plekken. Dit kan tot leiden tot sitauties waar je paard wegloopt bij een halster om doen, bij het aanraken van de oren, staart, enz. Om te zorgen dat je paard stilstaat bij het aanraken van deze plekken, blijf je je paard aanraken als hij wegloopt. Staat je paard stil, dan raak je je paard niet meer aan. Hierdoor zal je paard beloond worden voor het stilstaan en dit steeds vaker als oplossing zien.
Het is maar de vraag of een paard wegloopt omdat hij er 'geen zin meer in heeft'. Waarschijnlijk heeft hij hier dan een goede reden voor. Probeer er eens achter te komen wanneer je paard wegloopt(waar en hoe aai je hem dan?).
Bijten en knabbelen aan de stick kan voor een paard een methode zijn om de stick te onderzoeken. En als je paard in de stik wilt bijten is dat prima, maar dan wel zolang als jij wilt
. Je zult merken dat hij er dan snel genoeg van zal hebben! En het handige van de stick is juist dat het jou geen pijn doet als je paard er in bijt. Als je paard een poging doet om in jou echte arm te bijten, kan je hem ook altijd de stick aanbieden!
-
Re: [L1] Weglopen bij Friendly Game ?
Maroush is er gek op als je d'r onder d'r kaak kriebelt. Zodra je d'r staldeur opentrekt, houdt ze d'r hoofd schuin voor je en maakt op die manier duidelijk dat ze op die plek even geaaid wil worden. Daar geniet ze dan ook echt van. Alleen op een gegeven moment worden andere dingen interessanter denk ik en gaat ze ff iets voor zichzelf doen. Daarna begint het weer van voor af aan.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het weglopen door angst oid komt. Ik zou zelf op een gegeven moment ook even iets anders gaan doen, als het kroelen toch de hele tijd 'beschikbaar blijft', maar zo zal een paard miss niet denken ...
De enige plek waar Maroush af en toe moeite mee heeft zijn d'r oren en d'r voorhoofd. Maar dan blijf ik die plekken ook niet aanraken, maar probeer het via approach & retreat ...
Wat betreft de stick ... Maroush vindt het geweldig om daar mee rond te slepen en d'r tanden erin te zetten en lijkt er écht geen genoeg van te krijgen. Wat ik meestal deed was dat als ik de stick vast had, het gewoon een onderdeel van mezelf was, dus ze er niet in mocht bijten. En ligt 'ie los in de paddock, dan mag zij er lekker mee klooien.
Tja, ik blijf het toch raar vinden om je paard in een verlenging van je eigen arm te laten bijten. Het doet dan wel geen pijn, maar bijten is toch een vorm van dominantie ...
Forum Rechten