Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: help! mijn paard eet zand!

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

help! mijn paard eet zand!

Hey, ik heb een vraagje aan iedereen die mij helpen kan of wil!
    Als ik mijn verzorgpaardje buitenlaat in de piste dan gaat ze eerst lekker rollen enzo maar binnen een halfuurtje verveelt ze zich, en dan graaft ze telkens weer kuiltjes en dan eet ze gewoon hele happen zand! Ik ben echt ongerust, misschien krijgt ze wel koliek! Toen het te erg werd heb ik haar op stal gezet maar dat is natuurlijk ook geen oplossing. Gelukkig mogen ze binnenkort terug op de weide...maar wie weet hoeveel zand ze ondertussen al op heeft! Weet iemand soms wat ik hieraan kan doen? We hebben haar al een liksteen en zelfs extra celzout gegeven maar ze blijft dit doen! En ze staat samen met de andere paardjes buiten, dus hoe kan ik dit verhelpen??
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid mariejo's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    58

Re: help! mijn paard eet zand!

Hee Horsefreakje,

kijk even in het topic over voeding, daar staat al een heel epistel over zandetende paarden.
    Verveling kan een oorzaak zijn, dus bied hem wat aanwaar hij zich mee kan vermaken, takken oid. Succes.
    Prendre la vie comme elle vient!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Als je paard zand heeft gegeten zou ik om te beginnen een kuur van sandclear geven.
    Dat voert het zand een beetje af via de mest.

Daarnaast is een mogelijke oplossing onbeperkt hooi of stro in de paddock. Je kunt een hooinet maken dat je heel laag ophangt of een bak vullen met hooi of stro. Het is niet handig als ze het vanaf de grond eten, wat dan krijgen ze alsnog zand binnen.

Heel veel succes ermee!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Grrr net een heel lang berichtje getypt staat ie er niet
    najah ik had er ook in gezet dat je dan misschien sand clear kunt geven. Dat is een soort korrel, die als het nat word verandert in gelei. Die gelei voert dan het zand af.
    Anders krijg je van die vieze spetter poep, omdat de darmen alleen water kunnen afgeven om ongeweste dingen mee te nemen en af te voeren. Maar meestal is dit niet voldoende, en het gaat er niet mee over.

Verder zou ik gewoon zo veel mogelijk rommel in de bak dumpen, zo heeft hij dingen om te zien, te slopen , en te spelen. Zo staan er ook 2 haffen bij ons in de buurt die altijd uitbraken, daar hebben ze een heuse vuilnisbelt neergegooit, en paarden lopen opeens nooit meer weg. Natuurlijk een beetje extreem voorbeeld (vind ik tenminste) maar het hielp wel.
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

haha snugger heb het bij een ander zand eet topic van jou gezet

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Misschien kan één van de modjes de dubbelpostjes in elkaar voegen.

Ik wilde het gister al doen, maar heb geen bevoegdheden daar.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Het andere topic is al op slot gedaan zie ik net!!

Aangemeld
    Apr 2006

hey bedankt voor jullie tips allemaal! Ik wist niet dat er zoiets bestond als sand clear, dus bedankt hoor!
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

op http://www.depaardendrogist.nl staat hoe je een mesttest kunt doen om te kijken of ze te veel zand binnen heeft.

Odes staat nu alleen nog op de paddock (straks gelukkig weer weide). Ik was bang dat zij teveel zand binnen kreeg. Maar na de test bleek dat ze helemaal niet teveel zand binnen had.

En als het wel zo is kun je idd zo een kuurtje sand clear doen of gekookt lijnzaad geven.

zou niet te veel geld uit geven aan zo'n test hoor. je kunt het namelijk heel eenvoudig zelf doen.

beetje (Schone) mest of spetterpoep (lek woord ) in een emmer verdunnen met water, en dan na een tijdje eventjes afgieten. Even roeren in wat er overblijft, en je ziet meteen of hij veel overlast heeft van zand.
    LetWelOp: als er geen zand in zit wil het niet zeggen dat je paard per definitie geen las van zand heeft. Maar zit er wel zand in, dan ben je er dus van verzekerd dat je paard zand heeft, en dat je naar een middeltje als sand clear of lijnzaad olie moet uitkijken.

Aangemeld
    Apr 2006

oké! morgen doe ik de test en zal ik controleren of er zand in haar uitwerpselen zit.
    Dank je hoor!
    Groetjes
    Ariane xxx

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Onimmemansje
    zou niet te veel geld uit geven aan zo'n test hoor. je kunt het namelijk heel eenvoudig zelf doen.

beetje (Schone) mest of spetterpoep (lek woord ) in een emmer verdunnen met water, en dan na een tijdje eventjes afgieten. Even roeren in wat er overblijft, en je ziet meteen of hij veel overlast heeft van zand.
    LetWelOp: als er geen zand in zit wil het niet zeggen dat je paard per definitie geen las van zand heeft. Maar zit er wel zand in, dan ben je er dus van verzekerd dat je paard zand heeft, en dat je naar een middeltje als sand clear of lijnzaad olie moet uitkijken.
    Dat is die van de paardendrogist Gratis en voor niets, kost je daar ook niets hoor, maar hij staat daar duidleijk uitgelegd, vandaar de link!

O, haha. Dacht dat ze er weel een een of ander nutteloze doos omheen hadden gefabriceerd en er heel veel geld voor vroegen Had misschien toch beter eers kunnen kijken

Aangemeld
    Apr 2006

Hey ik heb vandaag haar 'poep' gecontroleerd en geen zand gevonden! dat is toch al een opluchting....maar ik blijf op mijn hoede hoor!
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten