Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: L1 examen gedaan...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

L1 examen gedaan...

Nadat ik het artikel over het uitproberen van het Parelli pakket geschreven had voor Amazone, wilde ik toch ook eens weten of het ergens op sloeg waar we nu met het L1 pakket mee bezig geweest waren, en besloot om toch maar een examen te doen met Blacky. Dus ronselde ik mijn vriendin om ons een uurtje te komen filmen en een andere vriendin om voor te lezen - op hoop van zegen.

Het was een aparte ervaring. De camera van mijn vriendin bleek een video-camera te zijn, maar dan dus een video-camera waar echt een videoband in moet dus dat ding was reuze groot en zwaar en daar moest zij dus een klein uur mee rondzeulen door de bak. Omdat we ook niets konden editten moest alles ook meteen op volgorde en direct goed en dat was ook niet echt bevorderlijk voor mijn geestelijke rust - vooral niet toen halverwege mijn voorlezer vertelde dat ik een opdracht gemist had omdat ik hem verkeerd gelezen had - de back your horse through a gate... Ik dacht dat ik alleen hoefde te yo-yoen, maar gelukkig riep zij dat ik ook moest squeezen. Had ik even niet gezien...

Blacky zelf was door het kleine hittgolfje waar we toen mee te maken hadden nogal relaxed - heel erg relaxed. Een beetje te relaxed. De circling game mag in stap, maar ik wilde toch wel een drafje zien en Blacky deed de allertraagste jog die een westernpaard oit voor elkaar zal krijgen - mijn cameravrouw vroeg op een gegeven moment 'is dit wel een draf?' - gelukkig nam de 20 jaar oude videocamera ook geen geluid op. Het dieptepunt was de squeeze game over het sprongetje waar Blacky gewoon overheen wandelde, tot vier keer toe... Daarna was ik de kluts kwijt en vroeg de voorlezer om meer details van hoe ver ik van de hindernis moest staan (ik stond te dichtbij) en besloot Blacky om even te gaan rollen. Vervolgens viel hij op de grond in slaap, en heeft een minuut of drie liggen slapen tot ik besloot om hem toch maar ons vrijheidsdressuurcommando voor opstaan te geven - relaxation is leuk, maar dit was een beetje over the top... Ik had dus toen de video uit ging en nadat we nog wat vrijheidsdressuur gedaan hadden dus al met al wat gemengde gevoelens over de band. Aangezien het een video was konden we ook niets editten of overnieuw doen en dat hielp ook niet echt voor de gemoedsrust.

De dag erna zag ik de video terug, en die was op z'n zachtst gezegd erg artistiek. Je zag mij en je zag een zwart vlak op pootjes waarin je soms een shetlander kon zien. Pas toen ik ons paars-gele touwhalster om had gedaan zag je dat het hoofd ook echt los van het lijf zat, tot die tijd was dat uberhaupt niet herkenbaar. Verder was alles wat vertekend geraakt, waardoor het perspectief ingedrukt was en onze bak minuscuul leek en ook het sprongetje - waar Blacky twee keer heel erg braaf overheen wandelde... wel erg miezerig overkwam. Nu is Black ook maar een miezerige pony van slechts 1 meter hoog, maar de sprong kwam toch echt tot zijn knieen en dat zou je hier niet zeggen...

Ik begon me dus ernstig af te vragen of ik dit wel kon insturen (en of ik het mijn vriendin aan kon doen om het nog eens te komen filmen, ze had nu al haar schouder ontwricht... ) en naar wie ik het dan zou willen sturen. Want dat is wel aardig, je hebt keus uit alle Parelli-instructeurs ter wereld. Eddy Modde was een logische keus aangezien dat gewoon een hoop verzendkosten scheelt, maar ik besloot om het niet via hem te doen omdat we ook al contact hadden gehad over het Parelli-artikel in Amazone en omdat ik een andere Parellier eigenlijk inspirerender vond. Uiteindelijk was het namelijk Silke Vallentin die me inspireerde om toch maar eens aan Parelli te beginnen en ik vind het gewoon geweldig wat zij als niet-ruiter met haar paarden doet. En aangezien ik het Blacky niet wilde aandoen om met hem ook het rijgedeelte van het examen te doen, heb ik de videoband op 24 april met flink wat zenuwen naar haar gestuurd.

Vervolgens gingen er twee maanden voorbij - ze bleek aan het verhuizen te zijn waardoor ze geen tijd had gehad om het examen te beoordelen. Ik was al bang dat ze de band, die het origineel en de enige opname was die we hadden, al ergens kwijt was geraakt tussen de verhuisdozen, maar afgelopen week kreeg ik eindelijk een mailtje dat de video weer naar mij terug kwam. En vandaag kwam het dan binnen, ik scheurde de drie (!) enveloppen die er omheen zaten open en...
    Geslaagd!
    Het commentaar dat erbij stond: 'Congratulations - well done. You have your level 1 on the ground with exellence. I liked the liberty on the end. What a funny pony, very smart.'

Het liberty aan het einde was toen mijn voorleesvriendin ook eens wilde filmen maar het examen er al op stond, dus toen deden Blacky en ik nog wat vrijheidsdressuur @ liberty. Ik was al bang dat dat in ons nadeel zou werken omdat ik daar dus met voedsel beloonde en omdat het niet bij het examen hoorde. Eddy wist namelijk dat ik Blacky het Parellien met de clicker aangeleerd had en was daar op z'n zachtst gezegd niet enthousiast over dus wilde ik in het examen liefst geen voedselbeloningen laten zien. In het examen zelf hoefde dat ook niet, en gelukkig bleek het ook niet in ons nadeel te werken en vond Silke het zelfs wel grappig. Dus Blacky is nu een officiele Parelli grondwerkpony! Wie had dat gedacht, na precies een maand Parelli-training... Nu begint level 2 stiekum toch ook wel te kriebelen...
    Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Re: L1 examen gedaan...

Gefeliciteerd!!

Ik wist niet dat je ook levels in grondwerk kon behalen..?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Gefeliciteerd joh!

Maar je hebt toch onlangs je level 2 pakket verkocht?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne

Gefeliciteerd!!

Ik wist niet dat je ook levels in grondwerk kon behalen..?
    We zijn voor het grondwerkdeel geslaagd, omdat we het rijgedeelte niet konden doen door Blacky's geringe hoogte/mijn grote lengte. Dus we hebben niet officieel het L1 gehaald omdat het rijgedeelte ontbreekt, maar we hebben gewoon gedaan wat voor ons fysiek haalbaar is, en hiermee zouden we dus door kunnen naar L2 grondwerk & liberty.

Ergens vind ik het wel jammer dat ze niet ook officiele Levelcertificaten geven voor alleen grondwerk, vooral voor mensen die gewoon zelf fysiek niet kunnen rijden door bijvoorbeeld rugproblemen, of voor mensen die met een paard willen Parellien dat niet geschikt is voor het rijgedeelte. Ik heb nu gewoon de ingevulde examenformulieren van Silke als 'bewijs' dat we het grondwerk gehaald hebben, maar inderdaad niet het certificaat en de string en alle officiele eerbewijzen. Maar dit is voor mij ook goed genoeg.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Gefeliciteerd joh!

Maar je hebt toch onlangs je level 2 pakket verkocht?
    Klopt, maar dat is niet erg, want dat geld had ik nu gewoon nodig en mocht ik level 2 willen doen, dan kan ik het altijd opnieuw (en goedkoper...) kopen via E-bay of zo. Op het moment ben ik bovendien vooral bezig met Nevzorov Haute Ecole dus ik zou nu de komende tijd in praktijk toch geen L2 kunnen/willen doen omdat we nu niet meer met halster werken.

Maar misschien doen we L2 ooit eens ergens in de toekomst? We hadden al redelijk wat van L2 grondwerk gedaan, eigenlijk hoefden we alleen nog het naalden-gebeuren te oefenen maar daar zijn Blacky en ik geen van beiden echt helden in... Maar L1 grondwerk afgesloten hebben is op dit moment genoeg voor mij.
    Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info &amp; www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek

Aangemeld
    Aug 2005

prima toch!

Hoe bevalt de Nevzorov Haute Ecole manier?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Gefeliciteerd xyzutu, wist helemaal niet dat je je level 1 had opgestuurd. Dacht trouwens dat je helemaal Parelli af was, had nl zoiets gelezen op andere forum.
    Ben ook wel benieuwd naar je Nevzorov ervaringen, deel je die ook met ons?
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

prima toch!

Hoe bevalt de Nevzorov Haute Ecole manier?
    Heel erg goed! Ik merk toch dat werken zonder halster voor de pony's psychologisch een groot verschil is, tussen gewoon meewerken en echt actief mee willen werken. En het heeft allemaal ook gewoon net even wat meer energie omdat je meer aan verzameling en speelgedrag van het paard werkt. Blacky heeft bijvoorbeeld al eens soort hogeschoolsprong-achtige terre-a-terre in stap bedacht (jaja... ) en heeft een veel betere Spaanse pas gekregen - en misschien al een beetje piaffe, en Sjors is ook echt wakker geworden. Die deed altijd heel braaf zijn ding, maar ging toch al snel over op de automatische piioot bijvoorbeeld bij longeren. Nu is hij daar helemaal vanaf en durft ook echt uit zichzelf te spelen. Met hem ben ik bezig met de pirouette met gestrekt voobeen, en uit zichzelf doet hij iets aan de longeerlijn aan het halstouw dat of een Spaanse draf moet voorstellen, of een soort passage. Het is allemaal nog heel erg vroeg en we zijn ook nog maar een paar weken bezig dus erg veel kan ik er ook nog niet over zeggen, maar het heeft wel duidelijk invloed op de pony's, niet alleen leren ze de oefeningen op de Nevzorov manier heel gemakkelijk, maar ze hebben ook echt een andere instelling gekregen, doen veel meer uit zichzelf en ontdekken dat dat verzamelen toch ook wel geinig is. En dat stimuleer ik natuurlijk zeer!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

By the way, L1 is nog steeds een goede basis voor Nevzorov, die pirouette op drie benen is bijvoorbeeld direct afgeleid van de porcupine game, alleen dan zonder drukopbouw. Dus die achtergrond is nog altijd erg mooi.

De reden waarom ik hier niet meer op het forum ben is meer omdat mijn nieuwe webbrowser op de nieuwe computer dit forum niet meer goed weergeeft: ik kan wel alle topics bekijken, maar alle tekst wordt na een halve seconde onzichtbaar zodat er weinig te lezen valt. De enige manier voor mij om iets te kunnen lezen is om voor elke reactie op quote te drukken, want dan is hij wel zichtbaar in het antwoordvak. Maar dat is nogal frustrerend omdat ik dat dan in elk topic voor elke reactie moet doen... Moet maar eens kijken of ik de oude browser weer kan installeren

Aangemeld
    Aug 2005

wat jammer zeg dat je niet meer zo kan meelezen

Je hebt altijd van die heerlijke, leerzame antwoorden!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

wat jammer zeg dat je niet meer zo kan meelezen

Je hebt altijd van die heerlijke, leerzame antwoorden!
    Nu niet meer dus... Ik moet echt dringend kijken of ik mijn oude Internet Explorer-versie nog op de nieuwe computer kan plaatsen want dit is gewoon niet te doen. Zelfs het fotoforum kan ik niet bekijken en dat vind ik altijd zo leuk om door te kijken.

Aangemeld
    Aug 2005

Je kan natuurlijk meteen op reply drukken en als je niet wilt reageren doe je gewoon vorige en dan ben je weer terug

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

GEfeliciteerd!!!!!
    Ik heb mij ook aangemeld bij het nevzorov forum maar tot nu toe kan ik nog niet de oefeningen bekijken etc. Erg jammer want ik zou daar ook graag eens mee aan de slag gaan. Dus... gewoon hier schrijven wat je daar allemaal mee aan het doen bent

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2005

Super zeg!!! Silke is Duits toch? Of geeft ze standaard antwoord in het Engels?

Dit vindt ik erg interessant, omdat Josiane niet bereden mag worden en om haar zonder zadel en alles te rijden heb je voor haar wel level 3 nodig. (aldus een vriendin die level 3 klaar en afgestudeerd is haha).

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Silke is inderdaad Duits, maar spreekt/schrijft prima Engels (is ook lange tijd bij Parelli in de VS geweest, vandaar). Het examen was dus ook geen probleem, ik had sowieso geen geluid op de video staan dus ons Nederlandse gebrabbel kon ze ook niet horen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten