Nadat ik het artikel over het uitproberen van het Parelli pakket geschreven had voor Amazone, wilde ik toch ook eens weten of het ergens op sloeg waar we nu met het L1 pakket mee bezig geweest waren, en besloot om toch maar een examen te doen met Blacky. Dus ronselde ik mijn vriendin om ons een uurtje te komen filmen en een andere vriendin om voor te lezen - op hoop van zegen.
Het was een aparte ervaring.De camera van mijn vriendin bleek een video-camera te zijn, maar dan dus een video-camera waar echt een videoband in moet dus dat ding was reuze groot en zwaar en daar moest zij dus een klein uur mee rondzeulen door de bak. Omdat we ook niets konden editten moest alles ook meteen op volgorde en direct goed en dat was ook niet echt bevorderlijk voor mijn geestelijke rust - vooral niet toen halverwege mijn voorlezer vertelde dat ik een opdracht gemist had omdat ik hem verkeerd gelezen had - de back your horse through a gate... Ik dacht dat ik alleen hoefde te yo-yoen, maar gelukkig riep zij dat ik ook moest squeezen. Had ik even niet gezien...
![]()
Blacky zelf was door het kleine hittgolfje waar we toen mee te maken hadden nogal relaxed - heel erg relaxed. Een beetje te relaxed.De circling game mag in stap, maar ik wilde toch wel een drafje zien en Blacky deed de allertraagste jog die een westernpaard oit voor elkaar zal krijgen - mijn cameravrouw vroeg op een gegeven moment 'is dit wel een draf?' - gelukkig nam de 20 jaar oude videocamera ook geen geluid op.
Het dieptepunt was de squeeze game over het sprongetje waar Blacky gewoon overheen wandelde, tot vier keer toe... Daarna was ik de kluts kwijt en vroeg de voorlezer om meer details van hoe ver ik van de hindernis moest staan (ik stond te dichtbij) en besloot Blacky om even te gaan rollen. Vervolgens viel hij op de grond in slaap, en heeft een minuut of drie liggen slapen tot ik besloot om hem toch maar ons vrijheidsdressuurcommando voor opstaan te geven - relaxation is leuk, maar dit was een beetje over the top... Ik had dus toen de video uit ging en nadat we nog wat vrijheidsdressuur gedaan hadden dus al met al wat gemengde gevoelens over de band. Aangezien het een video was konden we ook niets editten of overnieuw doen en dat hielp ook niet echt voor de gemoedsrust.
De dag erna zag ik de video terug, en die was op z'n zachtst gezegd erg artistiek.Je zag mij en je zag een zwart vlak op pootjes waarin je soms een shetlander kon zien. Pas toen ik ons paars-gele touwhalster om had gedaan zag je dat het hoofd ook echt los van het lijf zat, tot die tijd was dat uberhaupt niet herkenbaar. Verder was alles wat vertekend geraakt, waardoor het perspectief ingedrukt was en onze bak minuscuul leek en ook het sprongetje - waar Blacky twee keer heel erg braaf overheen wandelde...
wel erg miezerig overkwam. Nu is Black ook maar een miezerige pony van slechts 1 meter hoog, maar de sprong kwam toch echt tot zijn knieen en dat zou je hier niet zeggen...
Ik begon me dus ernstig af te vragen of ik dit wel kon insturen (en of ik het mijn vriendin aan kon doen om het nog eens te komen filmen, ze had nu al haar schouder ontwricht...) en naar wie ik het dan zou willen sturen. Want dat is wel aardig, je hebt keus uit alle Parelli-instructeurs ter wereld.
Eddy Modde was een logische keus aangezien dat gewoon een hoop verzendkosten scheelt, maar ik besloot om het niet via hem te doen omdat we ook al contact hadden gehad over het Parelli-artikel in Amazone en omdat ik een andere Parellier eigenlijk inspirerender vond.
Uiteindelijk was het namelijk Silke Vallentin die me inspireerde om toch maar eens aan Parelli te beginnen en ik vind het gewoon geweldig wat zij als niet-ruiter met haar paarden doet. En aangezien ik het Blacky niet wilde aandoen om met hem ook het rijgedeelte van het examen te doen,
heb ik de videoband op 24 april met flink wat zenuwen naar haar gestuurd.
Vervolgens gingen er twee maanden voorbij - ze bleek aan het verhuizen te zijn waardoor ze geen tijd had gehad om het examen te beoordelen. Ik was al bang dat ze de band, die het origineel en de enige opname was die we hadden, al ergens kwijt was geraakt tussen de verhuisdozen, maar afgelopen week kreeg ik eindelijk een mailtje dat de video weer naar mij terug kwam. En vandaag kwam het dan binnen, ik scheurde de drie (!) enveloppen die er omheen zaten open en...
Geslaagd!![]()
Het commentaar dat erbij stond: 'Congratulations - well done. You have your level 1 on the ground with exellence. I liked the liberty on the end. What a funny pony, very smart.'
![]()
Het liberty aan het einde was toen mijn voorleesvriendin ook eens wilde filmen maar het examen er al op stond, dus toen deden Blacky en ik nog wat vrijheidsdressuur @ liberty. Ik was al bang dat dat in ons nadeel zou werken omdat ik daar dus met voedsel beloonde en omdat het niet bij het examen hoorde. Eddy wist namelijk dat ik Blacky het Parellien met de clicker aangeleerd had en was daar op z'n zachtst gezegd niet enthousiast over dus wilde ik in het examen liefst geen voedselbeloningen laten zien. In het examen zelf hoefde dat ook niet, en gelukkig bleek het ook niet in ons nadeel te werken en vond Silke het zelfs wel grappig. Dus Blacky is nu een officiele Parelli grondwerkpony! Wie had dat gedacht, na precies een maand Parelli-training... Nu begint level 2 stiekum toch ook wel te kriebelen...![]()
![]()
Bladwijzers