Ik heb er toevallig filmpjes van:
http://www.zippyvideos.com/8565891333962666/asf_0058/
http://www.zippyvideos.com/8486043183962246/asf_0057/
Ik heb er toevallig filmpjes van:
http://www.zippyvideos.com/8565891333962666/asf_0058/
http://www.zippyvideos.com/8486043183962246/asf_0057/
dit is bij de bekapmethode die ik toepas absoluut ondenkbaar: wij komen absoluut niet aan de zool!
Dubbele zolen moet op natuurlijke wijze uit zichzelf uitvallen
Zo'n electisch apparaat is bij Morrie al onmogelijk, hij wordt al nerveus als er een ander paard geschoren wordt aan de andere kant van het terrein, zoiets zal ik bij hem nooit, maar dan ook nooit voor elkaar krijgen.
Mijn bekapper zal niet weten wat hij ziet, zal de filmpjes even op m'n telefoon zetten, kan ie ze zien, want forummen doet hij uit prinicipe niet
(hoe klets ik me eruit bij hem, want ik behoor ook niet te forummen, ik behoor hoevenboeken en parelli boeken te bestuderen)
Ziet er relaxt uit Trea! Zo kan ik ook wel 8 hoefjes op een dag doen
Strasser gebruikt wel eens een dremel, bijv. bij een paard met extreem ingegroeide steunsels ofzo. Maar mij lijkt dat een dergelijk dremel-slijpsteentje bij jouw tinkers in een week ook versleten is![]()
Morrie, dat IS geen dubbele zool, dat is een volgegroeide zool. En als die zo hard is als bij de tinks van Trea, dan krijg je die echt vanzelf niet meer leeg, terwijl ondertussen wel je hoefmechanisme versjangeleerd is...
En tsja, zo blijkt maar weer bij Trea hoe relaxt die Parelli-tinkers zijn he![]()
Ik laat het graag aan het oordeel van de vakman over die de hoeven al jarenlang iedere maand ziet en behandeld, ik heb zelf bij hem een paar cursussen gedaan, maar ik kan het bij lange na niet zelf.
En zo relaxed als Trea's Parelli Tinkers , zal mijn Noriker nooit worden, daar ben ik allang van overuitgd, maar ik ben natuuutlijk nog maar een Parelli kleuter, misschien treedt er verbetering op als ik me er ook jarenlang mee bezig heb gehouden, wie weet, de tijd zal het leren
Door de hoeven te vol te laten, zoals op het 1e plaatje van Trea, kunnen paarden ook behoorlijk last van hun hoeven krijgen. Af en toe is het gewoon echt nodig om in de zool te snijden.
En dan blijkt ineens dat een paard WEL zijn achterhoeven wil optillen, omdat hij eigenlijk gewoon pijn had in zijn voorvoeten door die te lange steunsels en zool. En dat dat dus niet aan de opvoeding ligt.
En laat je zo'n zool wel zitten, dan kan je paard zo verkeerd gaan lopen dat hij zijn hoefballen ernstig kapot trapt.
Dit alles nav een bekapping waarbij wel de hoefwand werd ingekort, maar niet de zool...
blij dat mijn paard allemaal geen last heeft van dat soort ellende, alle voetjes netjes optilt (zelfs als ze vanaf de verkeerde kant gevraagd worden) en niets kapot loopt........
Zo zie je maar dat verschillende bekapmethodes verschillende visies hebben, bij de methode die mijn bekapper hanteert, wordt niet gesneden in de zool en mijn paard loopt ook prima op een beenstandafwijking na, maar dat is niet de schuld van de bekapper, die had Morrie al jaren voordat hij in mijn bezit kwam.
De voorvoeten zijn btw vorig jaar al keurig hol geworden, geheel uit zichzelf, de stukken vielen er zo uit, heb ik niets voor hoeven doen, dat gaat achter ook gebeuren, het heeft alleen tijd nodig.
*edit; bericht verwijderd. Was dubbelpost.
Ik kwam eerst ook niet aan de zool. Precies zoals ik het geleerd had op de cursus van hoefnatuurlijk. Alleen datgene wat ik er met de achterkant van de krabber afkreeg (niks dus) mocht eraf. Het resultaat is te zien op die ene foto, en het resultaat was inderdaad steeds moeilijker lopende paarden. Heel gevoelig op wegen die niet van glad asfalt zijn (en laat die fijne gladde wegen hier nou niet bestaan in ons dorp), plus dat alle vóór-tuintjes schade hebben ondervonden van onze paarden omdat ze gewoonweg niet meer op de straat wilden lopen.
Nu de zolen schoon zijn gemaakt, moet ik ze echt zo houden, anders groeien ze weer vol, bij alletwee. Ze lopen nu prima op alle soorten ondergronden zelfs kiezels.
Ik kijk liever naar de hoef en wat best is voor een goed lopen en hoefmechanisme dan dat ik me blind blijf staren op een methode.
ik laat het gewoon aan iemand over die ervoor opgeleid is, bij hem heb ik ook de cursussen gedaan en hij geeft ook instructies over onderhoud tussen 2 afspraken in, soms komt hij zelfs tussentijds om even te checken, als hij toch in de buurt is... bevalt me prima zo!
Ieder z'n vak, als zijn Adsl er weer es uit ligt, kom ik bij hem om het te repareren![]()
Hihi, je doet nou net of ik jou wil overhalen of overtuigen of zo. Niemand zegt dat je dit stuk gereedschap moet gebruiken, of mijn methode moet hanteren.Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
![]()
Ik ben in ieder geval blij de uitvinding van de flex. Bij Enya was het geen probleem, die staat gewoon los bij het bekappen. Bij Amy hebben we twee keer moeten clickeren om haar te leren niet weg te lopen. Ook zij staat nu gewoon los. De dremel heb ik ook geprobeerd, maar heb in een bekapbeurt 4 kopjes versleten en het duurde veel te lang. En da´s een erge dure manier van bekappen![]()
Klaas doet voor mij al de hele winter de grote beurt aan de hoeven, omdat er geen beginnen aan was, zó hard zijn de hoeven. Maar ze staan ook 24 uur per dag op het harde, en de hoeen zijn gewoon van steen. Zelfs weken in mijn speciaal daarvoor aangelegde voetenbadje heeft geen zin.![]()
Nu met de flex kan ik ze mooi zelf tussentijds bijhouden, want natuurlijk bekappen betekent bij mij nog steeds; regelmatig bijwerken, en niet eens in de 6 weken. Dan moet er telkens veel te veel af en ga je je doel voorbij.
Klaas was dolenthousiast over werken met de flex. Hij heeft er zelf ook eentje aangeschaft, haha.
Ik bekap elk weekeind 2 paarden en daarnaast elke maand nog 4 andere paarden. Gemiddeld 3 paarden per week dus. Met de één ben ik langer bezig dan de ander, afhankelijk of het paard een beetje mee werkt en hoe zn hoeven zijn.
Grappig dat je dat zegt morrie....Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
En visie of niet, de 'visie' van jouw idool had helaas de reeds genoemde uitwerkingen op mijn paard...
Heel herkenbaar... Omdat de schuurmachine hier even niet ligt ben ik afgelopen week weer met het mes aan de slag gegaan, maar ben dan na een half uur echt op, en dat is na 2 hoeven, erg veel kracht zetten en een nog lang niet mooi afgewerkt resultaat... Vandaar dat dit dus ook een project van een week was, in plaats van even een dagje 2 hoeven bijwerken.Oorspronkelijk Geplaatst door trea
Geweldig! Ik ga er naar op zoek, bij de kijkshop on-line hebben ze hem al niet meer, maar misschien is hij ergens anders te vinden. Snoer is wat ons betreft geen probleem, en ook het geluid niet. Blacky was er vanaf de eerste minuut erg in geinteresseerd (bij de voorhoeven buigt hij zijn hals dubbel, legt zijn hoofd over mijn schouder en kijkt meeDe haakse slijper is een ; workmaster met een schijf van 115mm
Ik ben even op zoek geweest naar een slijper op accu (dat leek me wel handig omdat er geen snoer aanzit), en daar vond ik er eentje die lichter was, maar na advies te hebben ingewonnen, bleek die accu niet voldoende capaciteit te hebben om deze klus te karen.), Bij Sjors heb ik voor de zekerheid ook twee keer geclickt met het ding aan, vervolgens zag hij het hooi en stond rustig te eten.
@ Morrie: Ik ben een jaar lang met de pony's begeleid door de eerste officiele strasser-trimmer van Nederland, en toen ik haar laatst ontmoette bleek ze inmiddels met het bekappen gestopt te zijn. Niet omdat ze het niet meer leuk vond, maar omdat haar rug het niet meer aan kon. Toen ik vertelde dat ik Blacky & Sjors daarom inmiddels met de schuurmachine bekapte, was ze dan ook erg geinteresseerd. Haar enige vraagteken was of de pony's er wel rustig onder bleven, en dat blijven ze.
Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek
@ Trea: Net even gegoogeled, maar is dit hem soms?
http://mineco.fgov.be/organization_mark ... WORKMASTER
Dan weet ik ook meteen waarom ik die nergens tegenkwam toen ik vanmiddag zocht...
![]()
Vrijheidsdressuur - van Apporteren tot Zitten: het boek!
Ga naar http://www.vrijheidsdressuur.info & www.facebook.com/vrijheidsdressuurboek
Bladwijzers