Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Onim mag niet lopen, maar wil heel graag! Help!

Onim mag niet lopen, maar wil heel graag! Help!

Het probleem: zoals sommige misschien ook al wel hebben gelezen heeft onim een blessure (mogelijk een peesschede ontsteking, maar ik heb inmiddels al heel veel theoriën gehoord). Deze week word voor hem de 4e week stappen. Eerst stapte ik buiten, en in lekker tempo zodat hij toch iets energie verbruikt (wat niet veel is op 10 tot 20 minuten per dag). Maar onim heeft er in middels echt meer dan genoeg van (wat ik me echt heel goed kan voorstellen), en begint nou maar tijdens het wandelen hard weg te schieten zodat ik er een paar meter achter bungel. En waar hij zelfs gisteren mee begon was ontzettend hoog te bokken. Hij is niet gemeen bezig, en hij houd wel een vriendelijke blik in zijn ogen. ook blijven zijn oortjes naar mij gericht. Als hij weggeschoten is wil hij het liefste zijn neus in het gras steken. (dat is nog zo iets, hij lijkt wel uitgehongerd)
    Ik kon hem zondag echt niet meer houden, en heb mijn normal halster omgebouwd tot monty robberts halster. Iets wat ik eigenlijk niet graag doe, om dat het eigenlijk zijn fout niet is.
    Gisteren heb ik hem op eigen terrein laten stappen, wat we heel goed ging, maar ons verharde er is ook niet meer dan 10x20 dus dat loopt ook niet lekker stevig door.
    Ik was serieus van plan (het is dat ik vandaag kougevat heb, anders deed ik het nu) om tegen beter weten van anderen mensen, en van mezelf in hem toch in de bak te laten lopen. Wil hij lopen fijn, wil hij niet dan is het ook goed. Maar ja, Onim kennende gaat hij als een gek bokken ( hij is er ook absoluut niet meer gevoelig of kreupel aan), wat mij weer doet twijfelen want straks is het dus nog erger.
    Dinsdag gaat hij naar de kliniek voor een eventuele scan. Maar dat is nog wel erg lang wachten. Daarnaast zat ik ook al te denken aan ander voer (maar moeders vind dat er nog een zak open staat ), want hij krijgt nu in minimale maten kracht voer en veel hooi. Verder staat hij overdag op het land waar hij ook al lekker kan uitleven.

Ik weet niet meer hoe en wat ik moet doen. Ik heb een beetje het idee dat ik het vertrouwen verlies door stug door te gaan met stappen, en niet naar hem luister. Ik hoop snel een parelli pakket te kunnen kopen, maar zover is het nog niet. Maar in de tussen tijd wil ik niet de relatie die heel goed was niet verpesten (en ik heb wel het idee dat ik daarmee bezig ben, en dat zou ik ook hebben als ik niet was geintroduceerd met NH), dus wieowie wil en kan ons helpen?
    I'm still learning it....
    Cantaor, mijn spaanse kanjer!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re: Onim mag niet lopen, maar wil heel graag! Help!

Zolang je geen diagnose hebt zou ik hem maar liever met "rust" laten. Het stappen doet jullie beiden geen plezier, en als er wél iets aan de hand blijkt te zijn dan is dat gespring aan een touwtje ook niet echt bevorderlijk, toch? Dus wacht de scan af (die zou ik zeker laten maken hoor) en tot die tijd idd lekker in de wei laten. Je bent al een maand aan het stappen op basis van een vermóeden van een peesblessure. Dat vind ik op zich al best wel lang. Misschien valt het heel erg mee! Ik ga hard voor je duimen!! Welke kliniek ga je? Kan je niet ergens anders wat sneller terecht?

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik denk dat je hem nu ook beter even met rust kan laten, in ieder geval tot je je L1 pakket hebt en je rustig bij de basis kan beginnen met hem.
    Tot die tijd staat hij lekker in de wei, wat al een groot pluspunt is want hoeveel paarden zouden er in zijn geval niet opgesloten worden in een stal?!
    Nog even tot de scan volhouden...

Wat je wel kan doen en wat zelfs goed is voor jullie band, elke dag een poosje bij hem zitten, kroelen, aaien, spelen. Just be there! Zorg dat hij je leuk blijft vinden. En ga desnoods even grazen buiten het erf, zo heeft hij toch een leuk uitje.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, Evenaar, da's ook een goeie tip! Just spending time!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind 'hem op de wei gooien' toch wel een beetje gevaarlijk om zomaar te doen. In mijn ogen is een vervelende week extra minder erg dan een blessure die je misschien wel verergert door hem los te laten (en hij zich dus naar alle waarschijnlijkheid uit gaat leven).

Tegen mij zeiden ze ook zet hem maar op een klein stukje wei, nou dat vond meneer groot genoeg voor bokkesprongen...
    Wat ik wel deed was hem niet in een stal maar in een 4m-4m paddock zetten, zodat hij toch uitzicht en frisse lucht had. Ook mocht hij dagelijks een uurtje in een héél klein, ook 4m-4m weitje om even te grazen.. ja je moet wat
    Leuk is het niet, maar er is weinig aan te doen.

Ik ging altijd met mn stick wandelen zodat ik die voor hem kon houden, dan scheelt een hoop aan het touwtje hangen waar iedereen gefrustreerd van wordt.
    En als je hem dan om de 30 meter even een minuutje laat eten is hij misschien wel rustiger.
    Succes en hopelijk weet je snel wat het nu écht is.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Maar ik begreep dat hij sowieso al in de wei loopt, toch? Als hij daar al stond zou ik hem daar oko gewoon laten. Als hij nu nog niet op de wei is geweest en je laat hem daar ineens los dan kan je rare dingen verwachten ja
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Maar ik begreep dat hij sowieso al in de wei loopt, toch? Als hij daar al stond zou ik hem daar oko gewoon laten. Als hij nu nog niet op de wei is geweest en je laat hem daar ineens los dan kan je rare dingen verwachten ja
    Ow misschien heb ik het verkeerd gelezen dan, maar voor een paard wat in de wei staat is er toch geen reden om niet normaal mee te lopen aan de hand?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Ow misschien heb ik het verkeerd gelezen dan, maar voor een paard wat in de wei staat is er toch geen reden om niet normaal mee te lopen aan de hand?
    Hij staat van 10 tot 4 ongeveer buiten. Daar leeft hij zich heel af en toe uit, maar eigenlijk nouwelijks. Ik heb nu mijn moeder over weten te halen om naar de winkel te gaan en voer te halen voor parden die tijdelijk stil staan (volgens mij was het Cavalor Pianissimo). Ik ben nog zieker dan gisteren, dus ik kom eventjes helemaal niet buiten (mag ook niet achter de compu maar moeders is voer halen ). Hoop morgen weer beter te zijn, en dan ga ik gewoon zoals gezegd bij hem in het land zitten en knuffelen, dat is in iedergeval beter dan dit.
    Ik ga naar bokhorst, in kootwijk. Hij kon niet eerder, en wij ook niet omdat we een trailer moesten regelen.

En tot slot aan evenaar: Wachten tot ik mijn L1 pakket binnen heb is geen optie ben ik bang. Want dat kan nog wel een half jaartje duren tot ik die binnen heb (of beter nog: kan bestellen), want ik moet het zelf bij elkaar schrapen, en dat valt niet mee als je geen vaste werkdagen hebt.

Hoi, staat hij op het gras of op een kale paddock?
    Als hij op gras staat heeft hij naast hooi echt geen brokjes nodig nu en maar heel weinig krachtvoer omdat hij toch niet werkt, hij kan best leven op alleen hooi! Geef 'm een goede paardenliksteen. Ik hoop dat 't meevalt volgende week!
    Groetjes, Annemieke

We zijn bij de DA geweest hoor. En hij had gelukkig goed nieuws. Ik mag weer rustig beginnen met rijden. Hij had zich zelf aangetikt, en daardoor was het bandje om de pees beschadigd en gaan ontsteken. Maar het was nu aan het genezen, maar het bobbeltje blijft wel zeggen ze. Oeoeoeoeh ik ben zo blij dat er niks ernstigs aan de hand is

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

gefeliciteerd!!! En nou de volgende keer eerder bellen en niet zo lang in de piepzak zitten hoor !!! Goh wat een goed nieuws is dit!

zal het doen.
    Heb gisteren weer gereden, en kon het niet laten om voor de grap zonder zadel en zonder bit te rijden. Heb hem wel voor de zekerheid maar eventjes gelongeerd (in stap en draf want hij mag niet meer nog niet), en mijn cap nog een uit het stof te voorschijn getoverd. Het ging echt heel goed. Ben TROTS

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

En terecht! super dat het zo goed ging!

Er is niets vervelender als je paard lichamelijk niet in orde is!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Bladwijzers

Forum Rechten