-
hoe kan ik het beste de wei indelen
Nog niet zo lang geleden vertelde de eigenaar van de boerderij, waar Nessa staat, dat hij niet genoeg ruimte had voor Nessa en het veulen (Sunshine)samen. Maar afgelopen weekend kwam hij met het idee, dat we een eigen stukje in het geheel kregen voor onze 2 dames en dat we daar dan een (illegaal) afdak konden maken, met 1 dichte zijkant, zodat de dames dan ook droog konden staan. Het stuk is niet heel groot (iets meer als 45m lang en 0ng. 20 m breedt) maar het is altijd beter als Sunshine te moeten verkopen.
De eigenaar stelde stripbegrazing voor (prima idee, voor onze veelvraat Nessa) over de breedte van het land, terwijl ik weer opgevangen had dat ze beter wat lengte konden hebben (kunnen ze iig over 40 m de benen strekken). Heeft iemand een idee wat het beste zou zijn?
* edit: sandra heeft de titel veranderd om het onderwerp wat duidelijker aan te geven*
-
Re: Pfff
Wat is je vraag nu eigenlijk?
-
Actief Forumlid
Re: hoe kan ik het beste de wei indelen
Hm, 10 bij 45 of 20 bij 20 maakt volgens mij qua bewegingsvrijheid niet zoveel uit. In het ene geval kunnen ze rechte lijntjes rennen, en anders cirkels. Het lijkt me van groter belang om goed poep te ruimen en ze niet te lang op hetzefde stukje te laten, want een merrie met veulen eet zo'n stukje in no-time kaal. En als het een poosje veel regent lopen ze het stukje waar ze dan in staan sowieso kapot.
Een schuilstalletje met uitloop is op zichzelf trouwens wel een uitstekend verblijf voor moeder met kind hoor, maar van het begrazen zou ik me niet teveel voorstellen, daarvoor is dat stukje grond gewoon te klein.
-
Tja het blijft klein, hoe je het ook wendt of keert maar iig kunnen we Sunshine houden en rustig rond kijken voor een andere wei. Bovendien gaan we hoogstwaarschijnlijk volgend jaar toch richting Weert verhuizen dus.......
Poep ruimen doen we gewoon iedere dag, anders wordt het zo'n rommeltje, en de begrazing gaat strips gewijs (worden wel kleine stripjes
). Maar als het niet uitmaakt of ze rondjes of lengtes kunnen lopen dan gaan we eerst maar eens kijken wat het makkelijkst te realiseren is.
-
De schuilstal moet op een slimme plek komen, anders kan je de wei niet goed meer verdelen, of je moet de schuilstal steeds verplaatsen...
Je kan de schuilstal aan de middenzijkant van de lange kant zetten (volgt u mij?). Dan kan je de wei in waaiervorm verdelen in 2, 3 of meer stukken (weet niet hoeveel veelvraat mag eten op een dag) En dan kunnen ze evengoed altijd bij de schuilstal komen en het gras heeft tijd om bij te komen. 14 dagen moet je daar wel voor rekenen. Je zal in de schuilstal dus wel kuil/hooi bij moeten aanbieden, want aan die hoeveelheid gras hebben ze denk ik niet genoeg. Maar ze hebben dan in ieder geval de hele zomer wát gras. Als je ze het hele stuk geeft is het halverwege de zomer op en vertrappen ze de boel na een flinke bui omdat er geen gras meer staat dat de bodem stevig houdt. Ze staan in ieder geval lekker buiten, en niet in een box van 3 x 3.
Vind wel dat een veulen hoort op te groeien in een koppel op een groot stuk land, maar dat terzijde
. Die is volop in de groei en niets is daarvoor beter dan goed gras, veel beweging en leeftijdsgenoten om mee te ravotten en de paardentaal van te leren.
Forum Rechten