Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 49

Topic: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: Is zadelloos rijden slecht voor de paardenrug?

Tsja als lid van de tribe ben ik dat wel verplicht he
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Oh je bent zelfs lid, wat leuk!

Je kunt je lol in Amerika straks op, ik denk dat er genoeg te bezoeken valt toch?
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Wat vertel je dat mooi Brenda! En je hebt zeker gelijk.
    Ik heb echt veel respect voor ze, voel me ook verbonden met ze. Mn hele leven al geweest. Nu blijkt ook dat een van mijn beschermengelen een geeërde sjamaan was vroeger bij de natives.
    (en daar geloof ik ook in hoor )

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Réban&Kabriche
    Oh je bent zelfs lid, wat leuk!

Je kunt je lol in Amerika straks op, ik denk dat er genoeg te bezoeken valt toch?
    Nou ja lid klinkt net als een abonnement haha. Ben geadopteerd door de groep, leven kan soms raar lopen. Altijd al verbonden gevoeld met het volk, lid van de Nanai om zo wat voor de hedendaagse natives te kunnen doen, en uiteindelijk Kris tegen het lijf lopen en zo opgenomen worden in de tribe. We zijn een splintergroep van de White Mountain Apache.
    Hoorde van Kris de verhalen over haar oma, die heeft Geronimo zelf nog gekend, voor de indianenkenners onder ons een bekend figuur. Op oudere leeftijd na veel omzwervingen is ze mustangs gaan fokken en reed op haar 80ste nog als de beste.
    Van Kris weet ik ook dat de oude krijgers vaak nog steeds hun oude oorlogspony reden, ookal bleven ze achter bij de vrouwen en kinderen om die te beschermen, en gingen ze niet meer op oorlogspad. Die pony was onlosmakelijk verbonden met de krijger.
    Kris vindt Amon een bijzonder paard en is stapel op hem,ze heeft foto's van hem doorgestuurd naar de groep in Amerika en die hebben hem de naam Spirit Eyes gegeven.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mooi Brenda! Ik heb afgelopen jaar (?) ergens een film gezien over de band van een bepaalde indiaan met zijn pony. Die sprak zelfs met hem, en de pony was eigenlijk zijn leider. Die indruk had ik. Was een hele indrukwekkende film. De pony werd gedood in een gevecht, maar bleef toch leven, ja, klinkt vreemd, maar in de film klopte het wel. Misschien ken je het verhaal?

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Sja... sorry... kben wel een beetje een spelbreker (om het zo maar te noemen) maar om terug te komen op het onderwerp van het topic... Is er ergens "echt" te achterhalen wat de gevolgen zijn van barefoot rijden voor de rug van het paard (en je eigen rug natuurlijk ook?)

Wat ik hier lees zijn persoonlijke ervaringen of meningen, maar er zal toch ook wel iets aanwijsbaars zijn? Een onderzoek?

Ik bedoel, als het geen kwaad kan (uiteraard ervanuit gaande dat je je paard goed aanvoelt en mee gaat met ..blalbla) waarom zouden mensen dan nog een goed passend (boom)zadel moeten aanschaffen? Voor die ene trektocht van 6 uur?
    Of moeten wij alleen een zadel aanschaffen om onze eigen gebrekken te compenseren?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Nou voor mezelf sprekend heb ik nu echt een zadel nodig, stort gelijk bij de eerste snelle bocht ter aarde. Heb wel gemerkt dat Amon 10 keer beter liep met zijn boomloze dan met zijn dure KN die toch echt paste.
    En als ik zonder zadel rij merk ik dat hij helemaal graag wil lopen, te graag, en dat kan ik gewoon niet uitzitten, hoe graag ik dat ook wil, want vindt niets fijner dan op mijn schapevachtje en touwhalstertje rondtoeren.
    Ik weet niet of er testen zijn of het nu echt zo schadelijk is zonder zadel, daarom kijk ik naar hoe iemand zit en dan blijf ik bij mijn mening als je meegaat in de beweging, geen gehotseklots en jezelf zittend houden aan de teugels dat het geen kwaad kan.
    Beste voorbeeld vindt ik Trea op Enya, die twee rijden zo mooi zadelloos.
    www.crystal-carving.com

Doe ik ook nog eff een duit in het zakje hihi.
    Ik denk dat het enorm per paard verschilt. Enya wil het liefste niks op of om hangen. Ze lijkt net zo'n hekel aan knellende dingen te hebben als ik. Dit uit zich ook in haar manier van lopen. Zonder zadel loopt ze ruimer en lekkerder dan mét. Zij "draagt" de ruiter. Als ik uit balans raak op Enya, plaatst ze zich weer onder mij. Daardoor zit ze als een huis. Ze raakt zelf nooit uit balans, heeft een zelfverzekerde "air"over zich, en redt zich in de grote boze buitenwereld absoluut zonder mij. Ik ben niet meer als een passagier die meelift op haar. Dat Enya zich goed bewust is van die passagier en er een oogje op houdt, spreekt voor haar karakter.
    Bovendien heeft ze lichamelijk geen beperkingen, zit lekker in haar vel en een massa spek op haar rug, waardoor ze absoluut geen last heeft van haar ruiter. Met haar kán je synchroon bewegen omdat zij synchroon beweegt met de ruiter. Voor beiden veel ontspanning en plezier.

Bij Amy.. die de grote onzekerte zelf is, nieteens één tempo aan kan houden uit zichzelf, meteen van haar stuk raakt door een kuil in de weg of een ruiter die niet helemaal in balans zit is het anders.
    Zij wordt daar nog onzekerder door, verstrakt, spant en da's niet lekker voor de spieren en zullen er op de lange duur klachten ontwikkelen als ik zo door zou gaan. Zelfs een boomloos zadel geeft teveel "gevoel" door aan Amy. Als ik haar naar de wei rij, doe ik dat ook zonder zadel en zonder dekje. Gewoon blote rug. En ik probeer een draf te vragen (niet zo moeilijk) maar die dan te houden tot we aan de wei zijn. Geeeeeen doen! Iedere 5 meter stopt ze, gaat harder, zwabbert en daar raak je als ruiter in onbalans en zo is de cirkel weer rond. Je kan je voorstellen dat je bij zo'n paard echt schade zal toebrengen als je geen goed zadel zou hebben die deze gevoeligheid kan opvangen en neutraliseren.

Ik rij ook af en toe een stukje zonder zadel. Heerlijk, en het gaat ook niet onaardig. Al kan ik (nog) niet zeggen dat ik zit als een huis. Het probleem is nl. het terugkomen vanuit galop (die zelf heerlijk gaat) naar draf. Hoe doen jullie dat in godesnaam zonder als een milkshake door elkaar geklutst te worden? Dat lijkt me dus 1 van die dingen die inderdaad niet bevorderlijk zijn voor een paardenrug.
    hmmm.... how interesting....

Aangemeld
    Jul 2005

Sunny is ook prima te rijden zonder zadel, ze is vrij vlak, beweegt vrij vlak, en heeft ook voldoende spek langs haar ruggegraat. Ook loopt ze lekkerder dan toen met mijn boomzadel. Maar moet bekennen dat ik met boomzadel toen, meerdere uren achter elkaar heb gereden.

Maar buiten het feit dat ik goed op Sunny zonder zadel kan rijden, merk ik toch (en ik heb ook echt wel genoeg spek op mijn kont!) dat mijn zitbeenderen gaan drukken op haar rug. Gewoon in stap, met haar beweging meegaand.

Daarom ben ik er van overtuigd dat, ondanks dat je goed met je paard meegaat, je toch een puntbelasting krijg... in mijn geval mn zitbeentjes. En ik kan me dan ook goed voorstellen dat dat (ooit eens?!) een probleem gaat opleveren. Maar misschien ook wel niet, geen idee.

Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar..
    Toch maar accepteren dat er geen zekerheid bestaat, betreft dit punt. ?!
    Ieder paard en iedere ruiter is een combinatie opzich en dan heb je ook nog de x factor, nl hoeveel je zadelloos rijd en hoe je elkaar aanvult.

Jammer.. ik ben wel voorstander van "zekerheden" . Dan kan je nl zo lekker makkelijk bepalen of iets verantwoord is of niet.
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Je zou eens met HC. kunnen mailen van paardnatuurlijk. Hij heeft volgens mij vrij veel onderzoeksresultaten in zijn bezit..

Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Je zou eens met HC. kunnen mailen van paardnatuurlijk. Hij heeft volgens mij vrij veel onderzoeksresultaten in zijn bezit..
    HAHAHA... goed idee.! Maar dan moet ik even snel een cursus studeren doen, denk ik!!
    Ik kan die man niet volgen hoor, of tenminste... of anders te snel afgehaakt!

Maar op zich is het wel een goeie tip! "zij" hebben zich behoorlijk verdiept hierin! Kga maar eens een poging wagen!

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    HAHAHA... goed idee.! Maar dan moet ik even snel een cursus studeren doen, denk ik!!
    Ik kan die man niet volgen hoor, of tenminste... of anders te snel afgehaakt!

Maar op zich is het wel een goeie tip! "zij" hebben zich behoorlijk verdiept hierin! Kga maar eens een poging wagen!
    Ben dan ook wel benieuwd wat hij zegt. Misschien doe ik t al die jaren al fout met Shiva.

Maar dat geloof ik niet hoor. Ik sluit me helemaal bij jou aan, Trea. Jij en Enya is precies ik en Shiva. Lekkere dikke paardenrug, standvastige pony en een duidelijke afspraak met elkaar. Shiva laat mij met haar meerijden en ik laat haar lekker genieten van o.a buitenritjes en behandel haar met respect.
    Heeft ze zin om te draven, dan gaan we draven. Heb ik zin om te galoperen, dan doen we een galopje. (Als het kan dan he)En andersom, heeft ze geen zin, dan niet.

Ik heb laatst ook op een paardje van een stalgenoot gereden, zonder zadel want met zit ik als een beginner. Maar dat was zo anders. Hij is onzeker met een vreemde en is heel anders gebouwd. Bovendien was hij te gevoelig, net als Trea zegt over Amy. Hij zou dus op den duur echt last van zn rug krijgen.

Toch ben ik verder van mening dat het concept zadel een uitvinding is van de mens om het voor zichzelf comfortabeler te maken. Kom ik toch ook even terug op de natives: die deden alles zonder.
    Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.

Aangemeld
    Jul 2005

Voor diegene die willen weten wat er nog over te vinden is:

Zie ook :http://users.telenet.be/huertecilla/...t%20Welkom.htm menu optie zadels.

"De twee belangrijkste redenen om een zadel essentieel te vinden zijn:

1. De ruggengraat van een paard is een horizontale kolom schijven die aan de voorkant aan de schouderbladen hangt en aan de achterzijde via het bekken op de heupbotten steunt.
    Die kolom schijven is er niet op geconstrueerd om gewicht te dragen en alleen de achterzijde heeft een steunpúnt.
    Het is voor het minimaliseren van helaas niet volledig te voorkomen schade aan de ruggenwervels belangrijk om het gewicht van de ruiter te verdelen over zoveel mogelijk rÃ*bben en daarbij het zwaartepunt meer naar de achter- dan naar de voorzijde te leggen.

PLAATJE: Het enige vaste steunpunt is de achterhand; hoe meer het paard verzameld en hoe verder de ruiter naar achteren zit hoe gunstiger de hefbomen om het gewicht door die achterhand te laten dragen..

2. De huid en het spierweefsel die op de rug van het paard over de ribben liggen, kunnen slechts een beperkte druk hebben. Druk is officieel Pascal = Newton per meter² wat eenvoudig om te rekenen is naar kilos per cm²: het gewicht van de ruiter+zadel gedeeld door het effectief dragende oppervlak geeft een gemÃ*ddelde waarde.
    De kritische waarde waarboven het weefsel snel slechter gaat functioneren en stress ontstaat, ligt bij 109 gram/cm². Let wel: niet als gemÃ*ddelde, maar als maximum.
    Een groot probleem is dat het vlak waarop het zadel kan steunen niet groter is dan dat deel van de ribbenkast waarop het kan steunen. Het is daarom zaak dat het zadel daar dan én volledig gebruik van maakt én ook overal evenveel draagt en de maxima beneden die 109 gr./cm² blijven."

Aangemeld
    Jul 2005

Ohhhh, op de site van PN staan ook wel wat duidelijke statements in het forum... Kan niet alles plakken he?!

Maar goed, diegene die zich wat meer willen verdiepen??? Kijk daar ook even. Optie zoeken, kies ZONDER Zadel, en wallaa diverse discussies!

Bladwijzers

Forum Rechten